A ROMÁK NYELVI IDENTITÁSA

Magyarországon a romani négy nagy formáját (vend, kárpáti, cerhári, lovári) beszélik a szinto mellett, melyet a romanihoz igen közeli, de attól mégis elkülönülő nyelvnek tekintenek. (Marcel Courthiade: Iskolakultúra 98/12.) Az első nyelvi rétegbe tartozik: a Somogy megyei vend, a Nógrád megyei kárpáti és a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei cerhari (sátoros). A második rétegre Magyarországon nincs példa, mivel…

Részletek

SZELLEMEK ÉS ISTEN ÁLDÁSA KÉRETIK (LEVÉL HAZA)

Írok neked. Sokszor akartam, de nem jött a szó, nem jött a betű, csak ültem és bambultam magam elé. És haragudtam magamra a tétlenségért, elmém, gondolataim tunyaságáért. Nem tunyaság volt; mindeddig nem volt sem ideje, sem megfelelő módja a szólásnak. Maradjon a csend, írtam. Tisztulni jöttem, bár magam sem értettem a szó jelentését; azt viszont…

Részletek

AZ ILLATESZTÉTIKA KÜLÖNÖS VILÁGA

A „parfüm” szó a latin „per fumum”-ból ered, ami azt jelenti: „füstön keresztül”. Az illatosítás kezdetekben szagosított füstök (jellegzetesen például a tömjén) által valósult meg, innen eredhet az elnevezés. A régészek szerint különleges parfümöket legelőször az ókori Mezopotámiában és Egyiptomban készítettek, de az illat-aromák gyártása később továbbfinomult az ókori Rómában és az Európától távoli Perzsiában….

Részletek

AZ ÉN VÁROSOM

      Szerettem a városomat, ahol a középiskolás éveimet töltöttem, talán a legtöbb érzelemmel, bánattal, reménnyel, lelkesedéssel, boldogsággal, sikerrel és kudarccal a tanulásban, a szerelemben, az élet apró dolgaiban. Te emlékszel a városodra? Nem tudom, megszámolta-e valaki, talán egy szorgalmas statisztikus, mennyi iskola állt abban a városban akkoriban, de legalább 10 középiskola, legalább 40…

Részletek

AZ EGYKORI ÍR CSODA

A gazdasági szaklapok korábban rendszeres cikkeztek az „ír csodáról”, „Európa gazdasági tigriséről”, és ki tudja összeszámolni, még milyen pozitív jelzőket aggattak (akkoriban) az országra. Az Economist kutatása szerint az életminőséget tekintve (quality of life) Írország minden más államot megelőzött. De minek volt köszönhető mindez és milyen szerepe volt ebben a pr-nek és a marketingnek? Írország…

Részletek