ISMÉTLÉS A TUDÁS ANYJA

Sós Péter János könyve jól strukturált, bővített, de egyes helyeken elvész a részletekben

Több fontos résszel bővítette 2008-as első kiadású könyvét Sós Péter János. A tavaly megjelent #mindennapipr – Gyakorlati Public Relations a webkorszakban című könyve kezdőknek ma is alapmű, jóllehet valóban csak alapot ad.

A könyv a két kiadás között eltelt kilenc év legfontosabb változásaival bővült. A szerző szót ejt az influencerekről, a célközönség kutatásáról (ismertség, vélemény, motiváció), a clickbaitről, a hoaxokról, online eredményességmérésről, tartalommarketingről. A pr-eszközök részletezését a POE elvvel vezeti be, majd kitér a szóvivő szerepére, valamint a belső kommunikációban a különleges helyzetek és issue-k kezelésére. És amiért a könyv ezt az alcímet kapta: szó van a UX kutatásról, a web 3.0-áról, az IoT-ről és az AR-ről.

A legszembetűnőbb változás rögtön az elején fogadja az első kiadást is ismerő olvasót. A bevezető fejezet címe a 2008-as kiadásban „Kiből lesz a jó PR-os?”, míg a tavalyiban „Kiből lesz a jó PR-es?”. Vagyis, a szerző az új verzióban „magyarította” a szakma elnevezését.

A könyv struktúrája logikusan felépített, észszerű, laikusolvasó-barát, a kezdő pr-est a szakma alfájától körülbelül a mű-ig vezeti okosan. A szakmai könyvek egyik nagy erényét is magán hordozza: sok gyakorlati példával világít meg egy-egy elméleti részt. Sajnos, sok példa nem kellő részletességgel kifejtett (amelyet magabiztosan adaptálhatna egy kezdő), és többségük nem aktualizált. A frissítés hiánya nem csak ott probléma: a 25. oldalon az állami szférát bemutató részben benne maradt az APEH és a VPOP is – a szervezetek 2011-től már nem e névvel működnek.

A kiadvány hátránya még, hogy bizonyos témában túlontúl cizellált információkat nyújt – ilyen például a sajtóközlemény formai és tartalmi követelményei, ám az AR-re, az IoT-ra és a közösségi médiumokra több szót áldozhatott volna a szerző. Ezekről csak érintőlegesen emlékezett meg, holott a könyv alcímében szerepel a „webkorszak” szó – így kevéssé tartható indokoltnak az alcím.

A mű nyelvezete abszolút megfelelő, a szakzsargonhasználat mértéke optimális, a célcsoportkutatás rész például igen hasznos. Summa summarum: alapmű; olyan kötet, amelyet fellapoztunk, ha eszközökön ötleteltünk, és amely jó alapot jelentett nekünk a pr-eszközök összegyűjtéséhez.

A 120 oldalnyi terjedelemmel megnövelt, így 287 oldalasra duzzadó könyv szerzője a Magyar PR Szövetség alelnöke, a B. SWAN Partners ügyvezető igazgatója, több egyetem oktatója. A könyvet a B. SWAN Partners adta ki 2017-ben. Ára 3990 Ft.

Értékelés:
Küllem, dizájn, tördelés: 10/8
Tartalmi, strukturális felépítés: 10/9
Áttekinthetőség: 10/10
Nyelvezet, stílus: 10/8
Használhatóság: 10/7
Ár/érték arány: 10/8

Author: Bognár Gergely

Felsőfokú tanulmányait a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán (BKF) végezte. Pr-szakmai gyakornoki időszakát a Comprad Kommunikációs Ügynökségnél töltötte, ahol később pr-asszisztensként, pr-tanácsadóként, majd projektvezető pr-tanácsadóként segítette – összesen hat évig –, több mint másfél tucat hazai és nemzetközi ügyfél kommunikációját. Két évig a Nézőpont Intézet cégcsoportjának kommunikációs igazgatójaként tevékenykedett, majd a Young&Partners senior stratégiai pr-tanácsadójaként és fejlesztő trénereként dolgozott, később a cég pr-vezetője lett. Jelenleg a NEST Communications pr- és tréning vezetője. A PR Herald vezető szerkesztőként jegyzi „A hazai pr-szakma arcképcsarnoka” című digitális portrékötetet. Kapcsolat: gergelybognar@gmail.com