Ferenc pápa kommunikációja (3. rész)
Ferenc pápa kommunikációjának – beszédei mellett – jelentős részét képezik a nem verbális elemek. A közlekedési mód, az autó megválasztása önmagában nem nevezhető nonverbális elemnek, csupán akkor, ha tudatosan használják valami kifejezésére. Ferenc pápa éppoly tudatosan használja alapelvei megjelenítésére a közlekedést, mint ahogy beszédeivel felhívja a figyelmet egy-egy hangsúlyos témára.
Kommunikatív közlekedés
Ferenc pápa az a katolikus egyházfő, aki a közlekedésével is kommunikál. Szerénységet és visszafogott életvitelt hirdet, minden olyan tettével, amikor a közlekedésnek nem megkülönböztetett vagy luxus-kivitelű módját használja, hanem olyan szolgáltatást vesz igénybe, ami mások számára is elérhető. Kommunikációját azzal teszi hitelessé, hogy nem csupán programjában jelenik meg, hogy a szegényekért működő Egyházat szeretne létrehozni, hanem nem verbális módon tetteiben is megfigyelhető és nyomon követhető ez a törekvés.
Megválasztása után rögtön, a számára kiválasztott páncélozott Mercedes helyett a többi bíborost szállító mikrobuszban utazott. Azóta pedig leggyakrabban egy Ford Focust használt a Szentatya. Kiemelt helyen említendő, hogy még Buenos Aires érsekeként a tömegközlekedést használta leggyakrabban a városi közlekedések alkalmával.
A Magyar Kuríron publikált összefoglalás a spanyol konzervatív ABC-n megjelent cikk alapján lajstromba veszi, hogyan, milyen módon közlekedett a Szentatya megválasztása napjától rio-i útjáig, amikor az Ifjúsági Világtalálkozóra turista osztályon repült.
„A nép sebzettnek érzi magát, amikor az Istennek szentelt emberek ragaszkodnak a pénzhez. Ez rossz dolog. Ezután nem követendő példa az a pap, aki a legújabb típusú autóval rendelkezik (…) [de] a papoknak szükségük van autóra. A plébánián ezer dolgot kell elvégezni, szükséges a helyváltoztatás. De legyen egyszerű az autójuk.” [1]
A fogyasztói világ sajátossága az autó vagyoni helyzet kifejezéseként és státusszimbólumként való értelmezése. A Vatikánban mindig is különösen hangsúlyos szerepe volt a mindenkori pápát szállító közlekedési eszközöknek. Kommunikációs értékkel bírt és bír ma is: ennek egyik kifejező eszköze a Vatikáni Múzeum területén található pápai járműveket és pápamobilokat felsorakoztató állandó kiállítás.
Jótékonyság két keréken
A Harley-Davidson 2013 nyarán, a márka 110 éves évfordulóján motorkerékpárt ajándékozott Ferenc pápának, aki noha egyszer sem vezette a márkás modellt, de novemberben aláírta az üzemanyagtartályát, ezt követően pedig a Francesco névvel ellátott motort február 6-án jótékonysági árverésre bocsájtották. A Magyar Kuríron megjelent cikk adatai alapján több, mint 241 ezer euróért kelt el. A befolyt összegből a római Karitász a Termini pályaudvar melletti hajléktalanszálló és ingyenkonyha felújítását finanszírozta.
Az, hogy Ferenc pápa saját maga választja ki közlekedési eszközeit – a szerénységet és visszafogottságot szem előtt tartva – újabb példája annak, hogy minden egyes kommunikációs értékkel bíró cselekedetével hű irányelveihez. Ferenc pápa kommunikációs megnyilatkozásait vizsgálva arra a következtetésre juthatunk, hogy minden egyes nem verbális kommunikációs megnyilatkozásával alátámasztja, sőt sokszor fel is erősíti verbális kommunikációját. Megválasztása óta hirdeti beszédeiben a szegényekért létező egyházat, a szolid, feltűnésektől mentes, szerény életmódot, a teremtett világ tiszteletét, a valódi Krisztus-követést. Egész személye, egész kommunikációja attól hiteles és olyan népszerű (nem csak a katolikusok és nem csak a keresztények között), hogy prédikációi mögött valós tevékenységek vannak. Attól, hogy ő tényleg úgy él, ahogyan mondja, ahogyan kellene élnie az embereknek.
Személyiségében, egész hivatásában az a szép, hogy minden cselekedete egy-egy láncszem, melyek egymásba kapcsolódnak, felerősítik az előtte és utána lévőket. Nincsenek kilógó láncszemek: közlekedésétől kezdve, lakhelyén, kézmozdulatain, rangmegnevezésén át a ruházatáig mindennel kommunikál, mindennel üzen.
[1] Ferenc pápa szavai a Vatikáni Rádió cikkében olvashatóak. A cikk címe: „Azért döntöttem úgy, hogy a Szent Márta Házban maradok, mert szükségem van arra, hogy az emberek között éljek” – a brazil „TV Globo” interjúja Ferenc pápával