MASSZARAKS – A KIFORDÍTOTT VILÁG

Képzeld el, hogy önként és lelkesen dalolva nyomod fel a szomszédodat a hatóságoknál. Annyira igyekszel nehogy útban légy, hogy jóformán beleolvadsz a falba, s csupán vádló ujjad látszik ki belőle, ahogy egy ajtóra mutatsz. Boldog és elégedett vagy, hogy újra hazád és népedet szolgáltad, szinte önkívületben dalolod nemzeted himnuszát, szemed könnybe lábad, majd szétvet a büszkeség. 

Újra és újra megteszed, akkor is, ha a saját testvéred, feleséged, barátod lakik az ajtó mögött. Lelkifurdalás nélkül megteszed. Kérni se kell, hisz tisztában vagy a kötelességeddel.
Jó ember, jeles polgár vagy. 
Tanultál történelmet, hideglelősen húzod össze magad, eme feltételezésre ugye? Most azt mondod, hogy áááá… ilyenre te sosem lennél képes.
Egészen biztos vagy benne?
És magadban?
Gaj Gaal biztos magában, a hivatásában, a pozíciójában. Van katonai rangja, karrierje, presztízse.
Gajnak van hite és vannak elvei. Háttere, otthona, családja, igazi élete. Biztonságot nyújt neki a Gárda rendje és fegyelme, értelmet pedig a cél: megakadályozni, hogy a külhoni agresszorok kémei beszivárogjanak, és tönkre tegyék az Ismeretlen Atyák húszévnyi áldozatos munkájának eredményét.
Gaj Gaal jó katona és jó ember. Feddhetetlen, megbízható, akinek szavára adnak. Ajánlására a kapitánya minden ellenőrzés nélkül felvesz a Gárdába egy múlt-nélküli ismeretlent.

Alexander Petrosyan fotográfiája

Na, ekkor omlik össze Gaj Gaal szép világa.
Mert ez a fiú, ez a folyton mosolygó, magas idegen, aki talán hegyvidéki, talán nem, akinek szinte lehetetlenség kimondani a vezetéknevét, ezért mindenki csak Makszimnak hívja, akinek úgy tűnik minden elsőre sikerül, és aki hihetetlen képességekkel rendelkezik, fenekestül felfordítja Gaj világát.
S ez a legkevesebb.
Kiderül, hogy minden, amit Gaj igaznak hitt, hazugság. Kiderül, hogy voltaképpen nincs is hite, de még saját gondolatai sincsenek. Hogy amit a saját elveiként vallott nem mások, mint egy jól kitalált propaganda elemei. Kiderül, hogy az élete, sorsa felett nincs valódi hatalma, de még csak befolyásolni sem tudja, hisz tetteit is a propaganda irányítja.
Az Ismeretlen Atyák tökéletes módszert dolgoztak ki a polgárok feltétlen hűségének biztosítására. Létrehoztak egy jeladórendszert, mellyel folyamatosan fenntartanak egy bizonyos sugárzásszintet. Ennek hatására az emberek elvesztik a képességüket arra, hogy önálló véleményt alkossanak bármiről; a propaganda, és a sugárzás együtt biztosítja számukra a valódi élet illúzióját.

Néhány emberre viszont nincs ilyen hatással a sugárzás, ők tisztában vannak a valódi tényekkel, és hogy a vezetők – kik maguk is ilyen „korcsok” – nem azok a jóságos Atyák, akiknek mondják magukat. Ezek az emberek egyfajta ellenállást szerveznek, melybe a mi Makszimunk is belekeveredik.
A korcsok a tisztánlátásért viszont igen drágán fizetnek. Mindennap, amikor bekapcsolják a tornyokat, iszonyú fájdalmat éreznek, a tehetetlenségig, öntudatlanságig fokozódik a kínjuk. Ilyenkor csapnak le rájuk a gárdisták, legtöbbször „állampolgári bejelentés” alapján. Rövid „tárgyalás”, majd van, akit átnevelésre ítélnek, van, akit megsemmisítésre.

Egy ilyen megsemmisítési eljárás alatt kéne Makszimnak, a tökéletes, de újonc gárdistának átesnie a tűzkeresztségen, bizonyítva elhivatottságát és hűségét.
De Maxim Kammerer nem tökéletes gárdista. Sőt, még véletlenül sem hegyvidéki, még csak nem is ezen a bolygón született, hanem a Földön. A Földön, mely maga a megvalósult utópia, mondhatni már-már Paradicsom. Egy űrbalesetet szenvedett felfedező ő, aki muszájból ugyan – hisz mást nem tehet –, de naiv kalandvággyal veti bele magát egy számára teljesen idegen kultúra és társadalom mindennapjaiba. Issza magába az új információkat, villámgyorsan tanul és alkalmazkodik, minden lehetőséget megragad arra, hogy minél jobban megismerje azt a mostoha világot, melyen földet ért.
Naivitása a bárgyúnak ható vigyorral együtt foszlik le róla, ahogy egyre mélyebbre ássa magát új otthona történetébe, ahogy belesodródik egy olyan konfliktusba, amilyet a Földön már régóta csak a történelemkönyvekből ismerni.
Ő is elköveti azt a tipikus emberi hibát, hogy a maga értékrendjét alapul véve elítéli Gaj világát, s mindent elkövet azért, hogy alapjaiban változtassa meg azt. Úgy véli joga, s kötelessége segíteni Sarakhs lakóin. Nem gondolja át, milyen következményekkel járhat ez Gajra vagy annak húgára nézve. Hite a maga helyes értékítéletében erkölcsi piedesztálra csücsülteti, mint egy átlag-amerikait a boldogult ötvenes években, aki vehemensen gyalázta a komcsikat.
Talán pont ezért, nekem mégsem ő a sztori főhőse.

Az én hősöm Gaj. Ő az, akivel fordul egyet a világ, ő az, aki identitását vesztve keresgél új utat, s nincs semmilyen elméleti vagy gyakorlati tapasztalata abban, hogyan is kell azt csinálni… egyedül. Nem lehet biztos abban sem, hogy az alternatíva, ami Makszim oldalán várja jobb, mint az, amit hátrahagy, mégis megy. Nem tehet mást, mert vezető nélkül nem képes élni, dönteni. Makszim hatása alá kerül, s azon túl egyfajta megváltóként kezdi tisztelni. Gaj a tabula rasa, a kezdő lépéseit is elbotló, gyarló ember. Elsődleges Irányelv? Ugyan már, Makszim nem a Star Trekből pottyant ide, hanem a Sztrugackij fivérek szülötte.
Egy furcsa, szorongást és félelmet ébresztő regény főszereplője. Egy könyvvé, amin évek óta gondolkodom, rágódom; visszatérő álmaim színhelye, a Lakott sziget.
Egy történet, mely maga a megvalósult rémálom lehet minden ember számára, aki még hisz a szabad akarat és döntés szentségében.

Tehát: egészen biztos vagy magadban?
Biztos vagy abban, hogy senki és semmi nem befolyásol? Hogy magad választod az utad és úgy éled az életed, ahogy neked tetszik?
Nos, ha a válaszod igen, akkor már csak pár kérdésem maradt. Mondd csak mikor is néztél tévét utoljára? Olvastál újságot, hallgattál rádiót mostanában?
Mi emberek, ha másban nem is de abban nagyon is hasonlítunk egymásra, hogy szükségünk van bizonyos fokú kontrollra, mely voltaképpen minden társadalom alapja. Érzékeny helyzet ez, és nem igen van olyan kultúra az ember történelmében, ahol a tökéletes egyensúlyi állapot létrejött volna.
A szervezettség igénye valamilyen szinten együtt jár azzal, hogy önként átadjuk a hatalmat más embereknek, csoportoknak. Ez egyszerre erő, de lehet hátrány is. Kihasználhatóvá teszi az egyes embert, a hatalmat gyakorló csoporttal szemben, így a társadalmi megegyezések alapjait törvényekbe foglaljuk.
Mégis, annyi évvel az utolsó nagy háború után is hallani rezsimekről, ahol az emberi jogokat szó szerint lábbal tiporják. Egyezmények szabályozzák a beavatkozás lehetőségeit, s ha a törvények megkerülhetők, kijátszhatók, akkor a Föld egyes országaiban zajló rémségeket a nappali kényelmes foteljéből nézhetjük végig csak itt és csak most, ölünkben a tálcán habos kakaó billeg a bögrében, jó ízűen esszük étkünk, már a hüvelygomba és a móri mészárlás se zavar be étvágyunknak.
Immunizálás ez is.
Sugárzás ez is.
Kontroll ez is.
Két reklámblokk között, Jézus az égbe költözött”
(Tankcsapda: Szappanoperák)
Valóban.

A mi kifordított világunkban is akadnak makszimok szép számmal, jó szándékuk azonban sokszor megkérdőjelezhető, s nem feltétlenül érdek nélkül való, önjelölt megváltóként nyomják nekünk a frankót.
Az egyszeri ember pedig ül a nappalijában, és azon gondolkozik, hogy érdemes-e felállni a távirányítóért – amit botor módon épp csak annyival messzebb tett le, hogy előredőlve, nyújtózkodva sem ér el-, hisz a másik csatornán egy másik makszim várja a maga igazával.
Nem tudom eldönteni, Makszim Kammerernek igaza van-e.
Nem tudom elfelejteni, min mehetett át Gaj.
És oly sok év viszonylagos nyugalom után meglódult az én Lakott szigetem is.

Az illusztrációk Alexander Petrosyan fotográfiái

Author: Kovács Rhewa Andrea

Jellemzően Facebook-posztok, blogbejegyzések, önálló cikkek, SEO-szövegek írásával foglalkozik. Munkájának egyik legszebb eredménye, hogy felszabadított néhány – KKV-szektorban tevékenykedő – vállalkozót a szövegírás terhei alól, akiknek arra sem idejük, sem kapacitásuk nincsen, vagy csupán nehézséget okoz számukra a kommunikáció. 2008 óta alkalmazza a kreatív szövegírás és az online kommunikáció elméleti és gyakorlati finomságait. 2012 óta a pr, a marketing, az értékesítéstámogató tartalommarketing, a keresőoptimalizálás, a hagyományos és az online kommunikáció területén dolgozik online portáloknak, könyv- és újságkiadóknak, cégeknek és magánvállalkozóknak, mint ghostwriter. Esetenként a saját neve alatt is van lehetősége publikálni. Azt vallja, hogy „egy szövegíró nemcsak a szakmai tudását és ismereteit használja fel, de a személyiségével is dolgozik, fejleszti azt.” Ez azt is jelenti, hogy eredendő, belső igényből fakadóan nem csupán értékesítéstámogató tartalommarketing céljára készülő szövegek írásával foglalkozik, hanem a kreatív írással is.