A GOOGLE TEHETSÉGMENEDZSELÉSE

A Google jóvoltából immár a második generáció tagjai kezdhetik meg online marketing ismereteik megszerzését és bővítését, épp egy évvel ezelőtt. Az egyedülálló kezdeményezés célja olyan marketing és kommunikációs szakemberek képzése, akik otthonosan mozognak az online kereskedelem világában, és magabiztosan használják az online marketing eszköztárát.

Magyarországon 2013. szeptemberében első ízben indult a Google „tehetségmenedzselő” programja, a Google Ground gyakornoki program. Százegy beérkezett pályamunka közül választották ki az első generáció 40 tagját, akik megismerkedhettek az online marketinggel és az online kampányok technikai hátterével. Teljesen új képzésnek lehettek részesei, melynek célja, hogy az online világ iránt kereskedelem, marketing és kommunikáció szempontból érdeklődő felsőfokú tanulmányaikat végző hallgatók releváns tudás és tapasztalat birtokában könnyedén elhelyezkedhessenek a munkaerőpiacon.

A gyakornoki program lényege
A háromlépcsős, félévente megrendezésre kerülő tehetséggondozó programba felsőfokú tanulmányokat folytató hallgatók vagy friss diplomások jelentkezését várják. Az első szint elméleti képzését a keresőóriás magyar munkatársai tartják, akik egy alapozó nap utána a Google két, online marketing szempontjából fontos termékének szakszerű és hatékony használatába avatják be a leendő marketinges és kommunikációs szakembereket. A kéthetes elméleti oktatás végén egy vizsga keretében felmérik, mennyire tudják alkalmazni a tanultakat. A második fordulóban a hallgatók átültethetik az elméletet a gyakorlatba. A programhoz csatlakozott online kommunikációs ügynökségek (mint a HD marketingKlikkmarketing és Profit&Partners) biztosítják a gyakorlati tudás megszerzését, amellyel elősegítik a gyakornokok szakmai fejlődést és az eredményes kampánykezelést. A 8 hét gyakorlat után, az utolsó fázisban a hallgatók egy, a Google által biztosított mentor segítségével elkezdhetik első önálló kampányuk lebonyolítását. A start-up és non-profit szervezetek AdWords kampányainak menedzselése és kezelése 3 hónapot, és körülbelül heti 2 órát vesz igénybe. A program zárásaként az idáig eljutott diákoknak minősítő vizsgát kell tenniük. Csak ennek megszerzése jelenti a gyakornoki program eredményes és sikeres teljesítését.

Miért van erre szükség?
Ez a világcég mindig is az egyszerűségre törekedett, alapelve is tiszta és világos: „- Azért vagyunk, hogy segítsünk az embereknek megtalálni azt, amit keresnek.” Az persze, hogy mindemellett mekkora mennyiségű tudás és munka van, már nem annyira köztudott és nekünk is csak annyi a feladatunk, hogy használjuk a rendelkezésünkre bocsájtott termékeket, amelyekkel segítjük a cég munkáját: válaszokat és lehetőségeket jelenítünk meg az információkat keresők számára. A rendszerek nem bonyolultak, de egy bizonyos szintű kereskedelmi, marketing és informatikai tudás nélkül könnyen elszállhatnak a költségek, miközben a kampány nem ér el akkora hatásfokot, hogy több vásárlót vonzzon be. Az AdWords kattintás alapú hirdetésrendszer (csak akkor kell fizetni, ha valaki ténylegesen rákattint egy adott hirdetésére) egyre nagyobb népszerűségnek örvend a magyar piacon, így a verseny napról napra egyre nagyobb, és ezáltal a kiadások is emelkednek. Ám a rendszer mélyreható ismeretével, és a megfelelő stratégia kidolgozásával egy szakember képes alacsonyan tartani a költségeket, miközben szinten tartja, vagy növeli a hatékonyságot. Ezért fontos, hogy a leendő AdWords-szakértők megtanulják okosan felhasználni ügyfeleik online marketingre elkülönített keretét és a keresők is megtalálják az általuk keresett termékeket és szolgáltatásokat. A másik, az e-kereskedelem szempontjából kiemelkedően fontos eszköz a Google Analytics, amely képes mérni a honlapra érkező látogatások számát, idejét, sőt, a felhasználók mozgását és vásárlását. Ez az analitikus rendszer lehetővé teszi, hogy az adatok és eredmények kiértékelésével megfejthessük a potenciális ügyfelek és vásárlók gondolkodását, motivációit és ezek tükrében vezethessük őket a vásárlás irányába. A részletes jelentésekben látni fogjuk, melyik az az oldal, ahol elveszítjük látogatóinkat, milyen cselekvéssort hajt végre a látogató, amíg a vásárláshoz érkezik, és ha a végén mégsem vásárol, annak mi lehet az oka. A kapott statisztika értékeléséhez és a szükséges változtatások elvégzéséhez szükség van olyan online marketing szakemberekre, akik képesek a negatív eredmények hatására új, sikeresebb megoldásokat kitalálni és kivitelezni. Jelenleg Magyarországon 139 szakember rendelkezik Google Minősítéssel, miközben a munkaerőpiacon egyre keresettebbek az ezzel a tudással és papírral rendelkező szakértők. A minősítő oklevél megléte azonban nem elégséges. A cég folyamatosan fejleszti rendszerét, és igyekszik minél innovatívabb és hatékonyabb megoldásokkal előállni. Ehhez elengedhetetlenül fontos, hogy az online marketinggel foglalkozó szakemberek tisztában legyenek a legújabb trendekkel. Éppen ezért, az alap és haladó vizsgákat éves rendszerességgel le kell tenni, hogy ennek segítségével a szakértők naprakész tudással rendelkezzenek.

A jövő
Kár lenne találgatni vagy a jelenlegi trendekből leszűrni akár erre az évre vonatkozóan, hogy mire számíthatunk az online kereskedelem terén. Annyi biztos, hogy a felhasználók egyre tudatosabban használják az internetet és megszűrik a nem kívánt tartalmakat, így nehezebb is elérni őket. A közösségi marketing terén csak tavaly gyökeres változások mentek végbe. Az okostelefonok robbanásszerű elterjedésével a kommunikáció szép lassan áthelyeződött a PC-ről a telefonra. Egyes elemzők szerint a Facebook-ot ennek hatására teljesen fel fogja váltani a Twitter, Viber, Whatsapp és az Instagram. Azonban kár lenne előre temetni a közösségi oldalt – ami még mindig piacvezető a kategóriájában –, bár tény, hogy a platformon megjelenő reklámok agresszív terjedésével sokan elpártoltak tőle. A vég nélkül ismétlődő, a magánszféránkba is behatoló reklámokkal szemben a Google rendszerében pont az a szép, hogy nem szükséges Coca Cola méretű multivállalkozás ahhoz, hogy egy cég sikeres legyen online, amennyiben a társadalom számára fontos, értékes, hasznos termékeket kínál és megfelelő kommunikációs, illetve marketing stratégiával képes elérni őket. A felhasználók azonban kőkeményen, szinte tudtuk nélkül ítélkeznek: akár azzal, hogy a honlapra érkezve fél percen belül távoznak. A Google pedig egy összetett és bonyolult logaritmus segítségével kiértékeli a viselkedésüket és ez alapján dönti el, hasznos-e weboldalunk vagy sem, ami gyenge teljesítés esetén komoly károkat okozhat vállalkozásunknak.
Az online szakemberek segítségével azonban megfordítható ez a negatív folyamat és az online marketingbe fektetett pénz többszörösen fog megtérülni.
SEM: Search Engine Marketing = keresőmarketing

Author: Milák Bernadett Tünde

(1989, Budapest) * A Regisztrált Tehetségpont újságírója * bernadett.milak@hotmail.com * (30/543-56-66)