FUSSANAK NEKI ÚJRA!

A következőkben a téma iránti elfogultság és az iránta való elkötelezettség vezeti a kezemet a klaviatúrán; ezt kéretik figyelembe venni! Gondolatmorzsák következnek a XX. Szegedi Borfesztivált népszerűsítő reklámszpotról.

[youtube_sc url=”https://www.youtube.com/watch?v=DOF47BpKKW8″]

Lejegyzem azon mondatokat, amelyekben inkongruencia feszül a reklám és annak tárgya között:

(0:22) „– Muszáj, muszáj egy picit lazítani” – bort tölt, majd: „– A k**va anyádat, azt.”

(0:34) „– Ilyenkor lemegyek Szegedre a borfesztre, ott kiválasztom a legjobbat, és minden nap egy pohárkával. Szigorúan egy pohárkával.”

(0:53) „– Le vagy szedálva, vagy mi a pénisz van veled?”

(1:04) „– Nehogy már félig töltsd, Gyulám, egyem meg a töködet.”

(1:47) A végén tántorog, belefejel a kamerába: „– B*szd meg az anyádat, azt.”

A borfogyasztás oka a szpotban a stressz csökkentése. A Munkaügyek című „irreality-ben” is nagyot alakító Mucsi Zoltántól megszoktuk a hasonló reklámokat; azt például, amelyben egy stressz csökkentő homeopátiás készítményt népszerűsít. Az igazán hiteles volt. A baj az, hogy a XX. Szegedi Borfesztivált népszerűsítő filmben is hiteles; nem csak ő, hanem a képviselt üzenet is. A szpot azt üzeni, hogy aki el akarja felejteni a munka/élet okozta feszültséget, ránduljon le Szegedre, s igya magát felejtésig. Valóban ezt akarták üzenni a szervezők?!

Szerintem az „indulati borfogyasztás” már rég nem divat hazánkban. Ha az ember ideges, bever egy „deci féldecit”, de nem egy liter bort hajt le. A borozás hangulattevékenység. Abban a stressz nem lehet kezdeményező.

Persze, a szpot humoros, jók a vágások, profik a beállítások, Mucsi már-már rögtönzésszerűen játssza a szerepét, remek a szöveg, de akkor is. A borozás – ahogyan erre minden borfesztnek tanítania kell –, elsősorban prémiumfoglalatosság. A szegedi fesztiválra a legnevesebb borászok is eljönnek. Biztosan nem örülnek annak, hogy a borfogyasztást holmi stressz kezelésére szolgáló vedeléssel láttatják.

Kikértem egy borhoz értő szakember véleményét is a filmről. Az egyik boros szaklap főszerkesztője csak annyit válaszolt a videó, és kérdéseim elküldése után: „Elnézést, a tizedik másodpercig bírtam, talán nekifutok majd újra…”.

A borfeszt szervezőinek is ezt kéne tenniük.

Author: Bognár Gergely

Felsőfokú tanulmányait a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán (BKF) végezte. Pr-szakmai gyakornoki időszakát a Comprad Kommunikációs Ügynökségnél töltötte, ahol később pr-asszisztensként, pr-tanácsadóként, majd projektvezető pr-tanácsadóként segítette – összesen hat évig –, több mint másfél tucat hazai és nemzetközi ügyfél kommunikációját. Két évig a Nézőpont Intézet cégcsoportjának kommunikációs igazgatójaként tevékenykedett, majd a Young&Partners senior stratégiai pr-tanácsadójaként és fejlesztő trénereként dolgozott, később a cég pr-vezetője lett. Jelenleg a NEST Communications pr- és tréning vezetője. A PR Herald vezető szerkesztőként jegyzi „A hazai pr-szakma arcképcsarnoka” című digitális portrékötetet. Kapcsolat: gergelybognar@gmail.com

Vélemény, hozzászólás?