A HARLEY-DAVIDSON LEGENDA

Ugyan ki nem lepődne meg, ha a karácsonyi Tannenbaum hangulatába belecsöngetve Marlon Brando gurulna be egy Harley-Davidsonon, és az ünnepi tálba belekotorva így szólna: „Lázadok a töltött káposztád ellen!” Vagy Peter Fonda érkezne meg a legendás kétkerekűn, fogai közt köpve mondaná: „Pattanj fel haver, indulunk a sivatagba!” A mai negyvenesek erre csak értőn bólintanak. „– Ja, persze!”

A „Szelíd motorosok” egyik jelenete

Az ötvenes évek filingje: a Wild One, meg a hatvanasokban az Easy Riders. És persze hozzá az igazi zene, Steppenwolftól a Born to be Wild, no meg a járgány: a Harley-Davidson. Mi talán akkor még nem is tudtuk, hogy ez a király.
A legendás Harley-Davidson az életérzés tolmácsolója volt, a lázadásé, rombolásé, majd a fogyasztói társadalomtól való elfordulásé.

Marlon Brando

A Harley-Davidson motor Amerika egyik szimbóluma. Egyenértékű Elvis zenéjével, Marilyn Monroe telt szőkeségével, vagy a Cadillackel. A Harley-Davidson a megvalósult sikersztori Amerikában, amely 1903 óta, amikor az első motor kigurult a Harley, vagy a Davidson család műhelyéből, csiszolja a kétkerekű csodát, s vele együtt legendáját.

A Harley-Davidson büszke márka. Csillogó-villogó krómozott csodáit a Road King cseppet sem szerény, s a mai szelíd motorosok szerint méltán kiérdemelt névvel illetik. Hírverésükben már nem is a minőség a hangsúlyos, hiszen magától értetődik. A HARLEY-DAVIDSON márka maga a MINŐSÉG. Reklámjuk az örökkévalóságról – értsd úgy, hogy az örökké létező Harley-Davidsonról – szól (For every evolution there is a revolution), sőt, a létező világ keletkezésével teszik egyenértékűvé a Harley-Davidson megformálását (The Earth is made of stone and chrome).

A ’80-as, ’90-es évekre a technikai csoda mellett új életérzés kifejezőjévé vált a márka. A Hell’s Angels képviselte hagyományos lázadás ideája mellett, s talán már inkább helyette, az új szemlélet a tulajdonos büszkesége, aki birtokolja a márkát. Világszerte elit klubok alakulnak, s nemzetközi szervezetük, a HOG, a Harley Owners Group ki nem mondott jelszava: „nem vagy elég gazdag, ha nincs egy Harley-Davidsonod.” A motorosok célja is más, a valami ellen fordulás, vagy a valamitől való eltávolodás helyett maga az „úton levés” élvezete.

A Harley-Davidson arculatépítési sikere óriási, a márkajelzést a cégemblémás termékeken kívül helyezik, s tetoválásként is önkéntes reklámhordozók viselik büszkén.

A hajdanvolt Harley és Davidson családi vállalkozás is átalakult. Ma részvénytársasági formában építik – a (HD) motor hírnevét meglovagolva – a Harley-Davidson márkanevet viselő termékek értékesítését.

1996-ban Magyarországra is elérkeztek, akkor a belvárosban, a márka hírnevének megfelelő elit környezetben nyitották meg képviseletüket. Itt a bevásárlás élménnyé, felfedezéssé vált, a kifinomult praktikák iránti csodálattá, mivel egyre több terméket vontak be a márkanév égisze alá, egyre több vásárlót téve Harley-Davidson márkahívővé.

A választék túllép a motorosok igényein, a terep a természetes anyagoké, s természetesen mindenütt, látható, sejthető és láthatatlan helyeken, gombon, cipzáron, farmerbelsőn, farmerkülsőn, bőr etiketten, bakancs bőrén, sőt! A leendő tulajdonos bébi partedlijén is ott a Harley-Davidson embléma.

Gyönyörű, évjárat szerint sorszámozott tollakat kínálnak, az emblémázáson felül a motormárkára visszautaló jelekkel: a betolható hegyű toll külső bevonata a motorkerék gumiabroncsára emlékeztető recés mintázattal, s természetesen a tanúsítvánnyal, ez bizony a Harley-Davidson tolla! Visszatérő szín a narancs, a cég felségszíne, de citromsárga, vagy hölgyeknek fantasztikus mély padlizsánszínű tollat is beszerezhetünk.

Karakterisztikusan díszített H-D órák, bőr számlappal, szegeccsel, a zsebóra övre akasztós, bőrtokos, vagy klasszikus, láncon függő változatban.
A női karórák is típusosak, engedményt csak a méretarányban tesznek.
A múlt századból maradt itt az ezüstös cigarettatárca, veretes hatását kissé kopottas kivitele kelti, talán még az alapító is ilyen tokba rejtette napi öt-hat szál cigarettáját. A hozzávaló öngyújtó is tradicionális, a Casablanca réz gravírozású, a benzines öngyújtók mai életre keltése, a bőrtokban övre akasztós pedig a XX. század elejéig tekint vissza első világháborús töltényhüvelyt idéző formájával (Ugyan, hányszor üzlet a háború?).

Aprócska vitrin, telve övcsatokkal, hozzájuk természetesen szóló, csat nélküli övet is kínálnak, és van még ezüst medál, ezüst fülbevaló. A vásárló ki sem tudna találni ennyi magára aggatni valót, a Harley-Davidson ötletet ad, kiszolgál, fogyasztásra kényszerít.

Klasszikus bőrdzsekik szegeccsel, verettel, emblémával, betéttel, nyáriasítva, téliesítve, férfiaknak, nőknek, póló a gyereknek, harisnyacsizma a nagylánynak narancs futtatással, bakancs a kamasznak bőr etikettel. Sál a nyakba, a Kelet-Európában Lenin-sapkaként ismert változatú fedő a fejre, és hajtás! S ha a büszke királyt helyretoltuk a garázsban, fogasra akasztottuk az összes H-D márkájú ruhát, a Harley-Davidson még akkor is velünk marad férfi boxeralsó és női body formájában.

Ez a megvalósult amerikai legenda. Ha tudjuk, utánozzuk. Ha nem, vásároljuk.

Author: Hegedüs Irén

Idegenforgalmi szakújságíró, a PR Herald társadalomelméleti magazin „Impulzusok” rovatának munkatársa. Orosztanári diplomát követően, a budapesti Külkereskedelmi Főiskolán pr-menedzser szakképesítést szerzett. Két évtizeden át volt a Hírmondó állandó munkatársa, emellett számtalan kisebb-nagyobb hírportálon jelentek meg cikkei, többek között a „Mi kis városunk” oldalain ma is olvashatók Ira írásai. Szenvedélyes filmrajongó és imád utazni.

Vélemény, hozzászólás?