A Katolikus Egyház és a tömegkommunikáció kapcsolata több mint fél évszázada kiemelten kezelt téma. Az egyházi megnyilatkozások a médiáról – az „Inter mirifica”, a „Communio et progressio” és az „Aetatis novae” – valamint a 2002-ben kiadott „Egyház és Internet”, valamint „Az internet etikája” majd négy évtizeden keresztül meghatározta az egyházi kommunikáció kereteit. 2013-ra Ferenc pápa szent péteri szolgálata alatt a tömegkommunikáció és média eszközeinek használata egy fő irányvonallá vált az egyházi kommunikáción belül: közösségi oldal- és mikroblog-használat, video-megosztások, okostelefon-alkalmazások.
Az evangelizáció legújabb útjai
A mai ember digitális közegben él, ez az evangelizálás számára kihívást jelent, amit meg kell oldania – a tavaly szeptemberi, 47. Tömegkommunikációs Világnap kapcsán a Vatikáni Rádió készített összeállítást. Olyan módon, hogy elviszi az evangélium tanítását ebbe a digitális térbe.
P. Antonio Spadaro SJ, a Civiltá Cattolica folyóirat igazgatója ugyanebben a cikkben kihangsúlyozza, hogy mivel az emberek életére vonatkozik az evangélium, ezért ahol az emberek élnek, az egyháznak is ott, abban a közegben kell jelen lennie. Ha ez a közeg a technológia, akkor itt kell, megjelennie az evangéliumi életnek.
A Vatikáni Rádió cikkében Claudio Maria Celli érsek, a Tömegtájékoztatás Pápai Tanácsának elnöke négy pontban fogalmazta meg miben számít úttörőnek Ferenc pápa az evangelizáció területein. Celli érsek előtte kiemelte, hogy a legfőbb vonása a Szentatya kommunikációjának, hogy mindenfajta emberhez eljut. Először is közvetlenségével, nyelvezetével képes elérni a XXI. század emberét is. A második jellegzetessége, hogy az emberek lelkiismeretét és szívét célozza meg, harmadik kommunikációs sajátossága gesztusaiban rejlik, ami nem verbális kommunikációjának hatását erősíti. Celli érsek felsorolásának negyedik egyben utolsó pontja a Ferenc pápa beszédeiben előforduló képek, festői kifejezések, hasonlatok, metaforák.
Az evangelizáció szempontjából mindenképpen előnyös a jelen állapot, ahogy a Katolikus Egyház a pápa kommunikációjáért felelős bizottsága (a Tömegkommunikáció Pápai Tanácsa) kezeli a mai, digitális világ kommunikációs lehetőségeit. Biztató, hogy egy nagy múltra visszatekintő történelmi egyház, hagyományait és jellegzetességeit megőrizve képes bizalommal fordulni valami egészen új felé. Ez az egészen új a média és tömegkommunikáció által kialakított és formált valóság, amiben emberek millió élnek nap, mint nap.
Ezek az emberek ugyanúgy vallásosak, ugyanúgy keresztények, katolikusak, csak már egy megváltozott közegben élnek, és a korábbi evangelizációs módszereknek már nem célcsoportjai. Így mindenképpen előremutató folyamat az Egyház részéről, minden olyan jellegű kommunikációs tevékenység – katolikus hírportál, közösségi felület használat, katolikus témájú mikroblog üzemeltetése, video megosztó használat – minden olyan lehetőség, ami túlmutat a korábbi evangelizációs határokon.
Twitter- tevékenység
Kétségtelenül az evangelizáció legújabb útjai közé tartoznak a pápa által Twitteren közzétett rövid blog bejegyzések. Ferenc pápa elődje, XVI. Benedek úttörő tevékenysége megdöbbentő, de annál hatásosabb volt, amikor elsőként alkalmazta a Twitter felületét evangelizációs célokra. Ferenc pápa, elődje példáját követve a @pontifex elnevezésű Twitter fiókon keresztül kommunikál híveivel. A „pontifex” latin kifejezés jelentése hídépítő, két part között, ég és föld között. A Szentatya 2013. március 17-én kezdte meg tevékenységét. Első üzenete, ami a Vatikáni Rádió honlapján jelent meg magyarul, így szólt: „Kedves barátaim, szívből mondok köszönetet nektek és kérem, hogy továbbra is imádkozzatok értem. Ferenc pápa”.[1]
Az üzenet jól illeszkedik, Ferenc pápa korábbi kommunikációs tevékenységeinek sorába. Habár a Twitteren közzétett üzenetek maximális karakter száma 140, azonban nem a csökkentett karakterszám fő oka az üzenetek egyszerűségének, közvetlenségének és letisztultságának. Hanem ez is egy újabb felület, ami jól illeszkedik Ferenc pápa stílusához, korábbi megnyilatkozásaihoz.Október 27-én, hét hónappal a pápa Twitter tevékenységének megkezdése után követőinek száma elérte a tízmilliót. Claudio Maria Celli érsek, a Tömegtájékoztatás Pápai Tanácsának elnöke szerint ugyanakkor, a katolikus egyházfő mikroblog üzenetei ennél jóval több emberhez is eljutnak a retweet, vagyis újratweetelés funkcióval. Két hónappal később, 2013 utolsó napjaiban pedig a 11 milliót is túllépte.
Ezekkel az új eszközökkel teljesen új csoportokat képes megszólítani az egyház, új lehetőségek és új nagyságrendek jelennek meg az evangelizálás, az Egyház kommunikációjának területén. Ha a mai médiafogyasztási szokásokat nézzük, éppen ezek a rövid, ám tanulságos üzenetek lehetnek a sikeres egyházi kommunikáció zálogai. Egy olyan korban, ahol számtalan médiafelületen elérhető az információ, folyamatos a frissítés, sokkal több hírrel, cikkel, információval találkozunk, mint amennyit képesek vagyunk feldolgozni. Ez a tömegmédia működési mechanizmusa, ahogy Bognár Bulcsu fogalmaz[2]: „Az új hír magától értetődően újabb híreket szül, és a tömegmédia ezeket a híreket olyan széles körben igyekszik elterjeszteni, hogy ezáltal társadalom-szerte szociális redundanciát okoz, amely magával hozza az újabb információkra való szükségletet”.
A mai médiafogyasztó folyamatos időhiányban szenved, így szinte csak vázlatpont-szerűen tájékozódik, kénytelen szelektálni. Ennek a médiafogyasztási magatartásnak pedig éppen megfelelő egy olyan egyházi felület, ahol 140 karakteres rövid üzenetek olvashatóak az egyre népszerűbb katolikus egyházfőtől.
Vatikáni okostelefon-alkalmazás
A letölthető vallási témájú okostelefon alkalmazásokkal a társadalom egy teljesen más szegmensét képes elérni az Egyház, azokat a fiatalokat, akikhez a digitalizáción keresztül vezet az út. Akiket ezen a kommunikációs csatornán lehet először megszólítani. A news.va gondozásában megjelent okostelefon alkalmazás a THE POPE APP nevet viseli. „Események” opciójában Ferenc pápa programjai, utazásai, látogatásai találhatóak naptár formátumban. A „képek”, „videok” opciók a vizuális kommunikációt erősítik, a „webcamera” funkcióval pedig interaktív módon, nyomon követhetjük a pápa személyéhez kapcsolódó helyszíneket: Szent Péter tér, II. János Pál pápa sírhelye vagy éppen a Castel Gandelfo-i birtok.
[1] eredeti üzenet: „Dear friends, I thank you from my heart and I ask you to continue to pray for me. Pope Francis”
[2] Vigilia