egyperces kánon

Kalotaszegi kis falu, kis templom, harangház, temető, csipkés fafaragás. A fából összeszerkesztett harangház tetőterében, mint bagoly fészkében, fekete mezben üldögél a harangozó testvére. A templomban búcsúmise folyik, mondja, most nem lehet bemenni, csak ismerősöknek. Tárgyilagos, rövid, egyértelmű tőmondatok, semmi fölös gesztus, mosoly, vagy egyéb metakommunikációs szándék. Két harang van, mutatja, egy nagy és egy kicsi….

Részletek

HÁLÁT ADNI A SORSNAK

Többgenerációs erdészcsaládban születtem, 1961. április 8-án, Baján. Gyermekkorom színhelye: Ásotthalom. Alföldi viszonylatban erdősültnek mondható vidék, amit én gyermekként kifejezetten vadregényesnek láttam. A családi háttér és a lakóhely egyértelmű mederbe terelte érdeklődésemet. Gyermekkoromban leginkább az foglalkoztatott, hogy hol fészkel a szalakóta, melyik vízbe petéznek a vöröshasú unkák, hol lehet legjobb eséllyel compót fogni, melyik fában fejlődnek…

Részletek

A NÁCIZMUS TÖRTÉNETI PSZICHOLÓGIÁJA

„Adolf Hitler ich liebe dich”  (Goebbels naplóbejegyzése) „Te bezzeg nem a négy fal között csináltad.” (Indulatos magánvéleményem) Vajon mire gondol a tömeg? Semmire. Szóval a kérdés értelmetlen. De mit érez? Nos, ezen már érdemes mélázni. Csakhogy a történész itt megtorpan, mert bizony ebben nem illetékes, őt az absztrakciók – mint például a „gonoszság” fogalma –…

Részletek

DIZZY GILLESPIE INSPIRÁCIÓJA

Dizzy Gillespie emlékezetünkben úgy él, mint aki zseniális trombitásként átformálta a jazz világát. Életének és eredményeinek áttekintése nem lenne teljes, ha említés nélkül maradna az a bahá’í eszme, amely látványosan inspirálta és motiválta munkásságát, az a meggyőződése, hogy minden egyes ember egy nagy közös család része. „Dizzy egy szervesen felépülő áttörést hozott a zenében” –…

Részletek

AZ ANTROPOLÓGIAI FILM

A filmtörténet első alkotásai dokumentum-jellegűek voltak, többnyire névtelen operatőrök munkái. A 19. század fordulóján egyre gyakoribbá váltak Európából a távoli országokba történő expedíciós utazások, s az úti-filmek is divatosak lettek. 1907-től a játékfilmek egyre nagyobb súlyt kaptak, kielégítve a közönségigényeket. Az első antropológiai jellegű filmek korábbra datálhatók, gyakorlatilag már a 20. század fordulója előtt megszülettek….

Részletek

KAPITALISTA REALIZMUS

Mark Fisher könyvének alcíme: „Nincs alternatíva?” A kapitalizmus, elvtársak, ott van mindenütt. Ott van a „mentálpestisben”: a kiégésben, a depresszióban, a társadalmi passzivitásban. A „piacsztálinizmusban”, vagyis a mindent leuraló bürokráciában és menedzser-szemléletben, ami lassan csak önmaga reprezentálásában érdekelt, de értéket létre nem hoz*. Tetten érjük a call centerek kafkai útvesztőjében, amely mintha csak azért született…

Részletek