TELEPÉER

Nem ritka az olyan, évekig jól – és mindkét fél számára gyümölcsöt hozóan – működő újságíró-péeres kapcsolat, amely telefonbeszélgetésekre korlátozódik. A pr-szakma grádicsain a legbiztosabban az haladhat előre, aki jól ismerkedik telefonon keresztül. A személyes képességen felül azonban nem árt, ha a telefonáló tudja, hogy kivel beszél, és mit akar neki eladni. A gyakorlati sajtómunka…

Részletek

IDŐRABLÓK

Ha egy magyar újságíró pályája végéig rendszeresen jár sajtótájékoztatókra, akkor napokban, hetekben mérheti azt az időt, amelyet teljesen fölöslegesen fecsérelt el életéből. Nem azért, mert számára értéktelen információt szerez, hanem azért, mert semmilyet sem szerez. Az ugyanis, hogy a „sajtájon” előadottak informatívak-e vagy sem, esete, újságírója válogatja. Ha viszont csend van és várakozás, akkor mindenki…

Részletek

NAGYEVŐK

Egy pr-ügynökségnek állandó félelme, hogy rendezvényeire kevés újságíró jön el és az ügyfél orra alá dörgöli, hogy nem jók a sajtókapcsolatai, nem tudja „mozgatni” az újságírókat. (Mi lesz így a publicitással?) Ezért aztán nagy öröm, ha egy cég sajtótájékoztatóján dugig van a terem. Örül a pr-ügynökség, elégedett az ügyfél. De nézzük csak, kikből is áll…

Részletek

ÍGY KOMMUNIKÁLTOK TI

A „politikai zanza” úgy jött létre, hogy egyes dél-amerikai és új-guineai törzsek tagjai a lehető legkisebbre zsugorított emberi fejeket (az egykori újságolvasókat!) spájzolták, s éveken át kedvtelve nézegették (a 2/3-dal) legyőzött ellenségük kiszáradt testrészeit. Karinthy Frigyes az írott szövegek zsugorítását nevezte így el, szerinte  a zanza  olyan közlemény, ami néhány mondatban, ostobán leegyszerűsítve foglal össze…

Részletek

A MÉDIATERMÉK POZÍCIONÁLÁSA

A populáris kultúra stílusára és a bulvárstílus pilléreire bukkanunk a szappanoperák esetében: az RTL Barátok Közt  című produkcióját (vagy a TV2 „Jóban Rosszban” sorozatát), mint kortárs, emberek százezrei, sőt, milliói által követett sorozatot szemügyre véve a műfaj tabloidizált vonásai szembetűnőek. A szociológus Antalóczy Tímea „Szomszédok közt” című munkájában elemezte mélyrehatóan a sorozatot és általában a…

Részletek

TÜKÖR, FONCSORHIBÁKKAL

Megvizsgáltuk: vajon a „public relations” milyen kontextust kap mintegy száz, Magyarországon megjelent újságcikkben. Az országos és vidéki napilapokban publikált 91 cikkből 54-et abból a szempontból értékeltünk, hogy a „pr” kifejezés milyen kontextusban jelenik meg az írásokban. Célunk: a pr-szakma imázsának vizsgálata az újságírók körében, annak elemzése, hogy milyen szubjektív jelentést tulajdonítanak a pr-nek, mint fogalomnak….

Részletek