Annotáció
 S. TAKÁCS ZSUZSANNA: Mindannyiunk közös ügye (Egy választás ürügyén a szakmáról)
S. TAKÁCS ZSUZSANNA: Mindannyiunk közös ügye (Egy választás ürügyén a szakmáról)* Az „MPRSz” mi magunk vagyunk! Pályázatot kell kiírni: írja meg már végre valaki Magyarországon a pr-szakma pr-jét; de legalább a Szövetség példamutató vizuális arculatát; magyar nyelvű, helyesírási és stilisztikai hibák nélküli Alapszabályát; nézhető, használható honlapját és fórumait. Vonzóvá kell tenni a szövetséget azok számára, akiknek valóban fontos a szakma, és el kell búcsúzni mindenkitől, akinek nincs ambíciója, hogy maga is hozzátegyen valamit a közös ügyekhez.
In: PR Herald, 2000/10. p. 05.
VAJTÓ BERNADETTE: Hírnév-menedzsment (Beszélgetés a CERP elnökével)
*  “A CERP (Conféderation Européenne des Relations Publiques) egy olyan  szakmai szervezet, mely mintegy 22.000 pr-szakembert, tanácsadót,  tanárt, kutatót és diákot tömörít. Legfőbb célja, hogy képviselje a  nemzeti pr-szövetségeket és tagjaikat, valamint elősegítse közöttük a  kapcsolat megteremtését. A szervezet a közelmúltban választott új  elnököt Thomas Achelis személyében, akivel rövid magyarországi  látogatása alatt beszélgettünk.”
In: PR Herald, 2000/10. p. 08.
MATKÓ ISTVÁN: Előbb egyeztessünk!
*  „Elismerésemet fejezem ki azért, hogy a PR Herald időről időre vállalja  a magyar pr-piacról és szereplőiről való tájékoztatást, amely mint  látható nem oly egyszerű dolog. Az M & H Communications továbbra is  megbízik a szerkesztőség objektivitásában, ezért kész arra, hogy  együttműködjön vele, s minden jóhiszemű szervezettel annak a kétségkívül  fontos feladatnak a megoldásában, hogy a magyar kommunikációs piacról  áttekinthető és a valóságnak megfelelő olyan tájékoztatók  készülhessenek, amely elzárná a teret a furcsa szándékú önkényes és  önkéntes értelmezések elől. Célszerű lenne erről az érdekelt cégek  bevonásával konstruktív egyeztetést folytatni…”
In: PR Herald, 2000/10. p. 10.
POLGÁR VIKTOR: A tisztánlátás igénye
*  „Köszönöm, hogy a PR Herald megküldte Szántó Péter levelét, amelyben  kifogásolja az ügynökségi ranglista összeállításának módszertanát. A  magam részéről ritkán foglalkozom nyilvánosan a szakmát illető  ’háztartási’ kérdésekkel, nem szoktam ügyfél előtt minősíteni a többi  ügynökséget és gyakorlatát – ezt etikai kérdésnek tartom, és a magam  felfogása szerint járok el.”
In: PR Herald, 2000/10. p. 11.
GULDEN JULIANNA: Nem a méret a lényeg…
*  „Csaknem tíz év után azonban – amit a magyar pr-üzletágban töltöttem –  azt látom, vannak, akik bármit elkövetnek, hogy No. 1-nek hívják Őket a  szakmában. Bármilyen évenkénti elszámolást, üzleti jelentést lehet úgy  “kozmetikázni”, hogy egy cég hirtelen az első helyre ugorjon, de a bukás  is gyors lesz és fájdalmas. Engem – és nyilván a többi vezető pr-cég  irányítóját is valósággal letaglózott a Napi Gazdaság lelkes újságírója,  aki összehasonlította a PR-ügynökségek publikált adatait (PR Herald és  BBJ) a Fővárosi Cégbíróságnál nyilvántartott számokkal. A különbség  bizonyos esetekben megrázó volt.”
In: PR Herald, 2000/10. p. 11.
SZÁNTÓ PÉTER: Amivel egyet lehet érteni
*  „Nagy örömömre szolgál, hogy a kollégák válaszaiból kiderülően nyitott  kapukat döngettem cikkemben, hiszen mindannyian egyetértünk abban, hogy  az eredmények ’bemondása’ 1999-ben már a legtöbbünk számára  szégyenletesen inflálódott, s hogy mérhető kritériumokat kell  kidolgoznunk az önbevallás helyett. Mivel Varga Mihály úr, a PR Herald  főszerkesztője már föl is ajánlotta, hogy a lap égisze alatt jöjjön  létre egy olyan testület, amely ezeket a kritériumokat kidolgozza,  kíváncsian várom a fejleményeket”
In: PR Herald, 2000/10. p. 12.
STROHMAYER ERIKA – VARGA MIHÁLY: A varázsló és társa (Beszélgetés Csizmady Mártával)
*  “A Merlin tulajdonosai event marketing szakemberek. Az ügyfélkörükben  merült fel a kérdés: miért nem próbálkoznak kommunikációs tanácsadással  is? Jó ötletnek találták, de mivel ehhez a területhez nem értenek,  tavaly megkerestek – mindkettőjüket már évek óta ismerem –, hogy mit  szólnék hozzá? Óriási dilemma volt, mert a GCI-ban – előző munkahelyemen  – jól éreztem magam, így azonban azt a lehetőséget kaptam, amire már  nagyon régóta vágytam: önállóan fölépíteni és működtetni egy  szervezetet.”
In: PR Herald, 2000/10. p. 15.
KRISTON LÁSZLÓ: Kötélen táncolva
*  Az utóbbi másfél-két évben a bankok előszeretettel használják a  klasszikus balettet és táncosait imázs-kampányaikban. Mit jelent ez?  Táncos virtuozitás, mint a befektetési kockázat-játék szimbóluma? Egy  artisztikus és arisztokratikus művészeti forma és a gazdagság  társítása?”
In: PR Herald, 2000/10. p. 18.
SZOBOSZLAI KRISZTINA: Savanyú a meggy
*  A változások és a hirdetési anyag egyszerűsítése egyáltalán nem tett  jót a Metro-poszternek és az óriásplakátnak. Eltűnt a ’Jó, mi?’ felirat,  amely kék-fehér súlyával tartotta a meggyet, és amelyet az ár szálkás  betűkből álló felirata nem igazán tud megtartani. Eltűnt az egyik  olvasási útirány (a méreteket tekintve érthető), és megmaradt egy  félreérthető szöveg.”
In: PR Herald, 2000/10. p. 19.
FARKAS VERA: A lépcsőházi lutrigép (Reklámciki)
*  Ezúttal valami nagyon izgalmas figyel a postaládámban. Nem számla, nem  felszólítás, nem is róka, nem is nyúl, hanem örvendetes hír ígérkezik.  Levélke, 1 db. A4-es, két oldalára nyomtatva a szöveg. Fehéren, feketén.  “Érdemes elolvasnia!”*, nyitja a kommunikációt, középre rendezve,  bold-dal szedve, talán valahogy ő is értesült a hárompontosaim dicső  ívéről, és előre menti, ami menthető. Udvarias megszólítást követően  visszatér ugyanehhez a témához, kicsit már személyesebb a hangvétel:  “Szeretném, ha ajánlatunkat végigolvasná, mert (és itt dobja föl az első  gyönyörű ügynök-közhelyet) egy fantasztikus lehetőséggel szeretnénk  megismertetni Önt.”
In: PR Herald, 2000/10. p. 22.
LIPOVSZKY CSENGE: Az utca hírmondója találkozott a művészettel
*  Aki ott volt az óriásplakát kiállítás megnyitóján, egy bravúros  kampányfolyam kellős közepén találta magát. Várta, mi sül ki abból az  ötletből, hogy valakik reklámozni akarják a művészetet, és művészi módon  akarják létrehozni a reklámot. Látta, hogy profizmusban nincs hiány, és  ha a műsorvezetőnek, legalább is házigazdának kirendelt szupermodell  nem szólal meg – az összkép makulátlan is lehetett volna.
In: PR Herald, 2000/10. p. 23.
LIPOVSZKY CSENGE: Magam sem értem, mire gondolok
*  Az EstFM hátrányos helyzetét pedig csak nehezíti, hogy nem fogható  Budapest adásvételén kívül, továbbá, hogy a kereskedelmi adók közt  újdonságnak számító „talk rádiózást” akarja elfogadtatni és  megszerettetni a közönséggel. A kezdeti célkitűzés, miszerint: a 14-40  év közötti, kulturális programok iránt fogékony hallgatót kell az új  frekvenciára ráállítani – szertefoszlóban, már ami a kampányt illeti.
In: PR Herald, 2000/10. p. 24.
CSIKÓS ATTILA: A prés (Egy cikkely az Örvénykönyvből)
*  Az ital keserű, amikor belekortyolunk. Mintha törvénykönyvekből  préselték volna ki az utolsó cseppeket. Mintha egy furcsa  laboratóriumban innánk a számozott üvegekbe töltött spirituszból, melybe  a törvényesség halott testének szövet-bizonyítékait áztatták bele.
In: PR Herald, 2000/10. p. 25.
VARGA MIHÁLY: Hőtávlatok (Beszélgetés László Györggyel és Sturdik Miklóssal)
*  1998-ban született meg a távhőszolgáltatásról szóló törvény, amely  célul tűzte, hogy 2003-ban megszűnik az átalánydíjas elszámolás.  Épületenként mérik majd az energiafelhasználást, és attól függ majd a  számla nagysága, hogy mennyi energiát fogyasztottak. – László György, a  Budapesti Távhőszolgáltató Rt. kereskedelmi igazgatója és Sturdik Miklós  a FŐTÁV Rt. szóvivője a cég kommunikációs stratégiájának részleteiről  tájékoztatta a PR Heraldot.
In: PR Herald, 2000/10. p. 26.
HERPAI TAMÁS: „Bocsánat, milyen szövetségnek az elnöke?”
(Beszélgetés dr. Sági Zoltánnal, az MPRSZ új elnökével)
*  Sikerként könyvelem el, ha stabil, biztos adminisztrációs háttérrel  rendelkezünk, ha sikerül a regionális tagozatok és a nagy felhasználók  tagozata mellett más, ugyancsak jól működő egységeket létrehozni.  Eredmény lehet az is, ha a frissen végzett kommunikációs és  pr-szakemberek azt látják, hogy az MPRSz-en belül a tagság közös szakmai  nyelven beszél. Siker, ha nemcsak a junior tagok száma, hanem a jogi  személyként belépő szervezeteké is jelentősen növekszik, ha meg tudjuk  nyerni magunknak a nagy ügynökségeket. De az igazi és 100%-os siker az  lesz, ha bárhol bemutatkozom, senki ne kérdezzen vissza: „– Bocsánat,  milyen szövetségnek az elnöke?
In: PR Herald, 2000/10. p. 28.
CAROLYN RAFFA FAZIO: A pr, a technológia és a munkaerő
*  Technológia és pr házassága – lehetetlenség, mondanák sokan. Túl  személytelen, túl rideg, túl távolságtartó. Napjaink  nanoszekundum-világában azonban egyre többen – nyereségérdekelt  vállalkozások, kormányzati szervek, nonprofit segélyszervezetek és  kereskedelmi egyesülések, érdekközösségen alapuló szövetségek, családok,  barátok és munkatársak – barátkoznak meg a gondolattal, fogadják el a  tényt, hogy a technológia nélkülözhetetlen szála társadalmunk  szövetének.
In: PR Herald, 2000/10. p. 30.
NAGY TAMÁS: Nem éppen kategorikus
*  A filmet a vállalat egyik sikeres termékéről készítették. Gyönyörű  jubileum, több évtized, a gyártás beindításának évfordulója alkalmából  készített szalagon éteri magasságokat ostromol az önbizalom.  Természetesen szó sem esik a termék márkájáról, nem látható a  csomagolás, az ára is titokban marad. Az elosztási csatorna is  dicséretes diszkrécióban húzódik meg a marketingosztály számítógép  szerverének winchesterében. Elismerésre méltó produkció, szívem szerint  azonnal benevezném a Prince Award filmfesztiválra.
In: PR Herald, 2000/10. p. 33.
NÉMETH ADÉL: Harc az elismertségért
*  A PR Herald 2000. szeptember 13-án kérdőíveket juttatott el a  Magyarországon működő 68 legjelentősebb kommunikációs és  pr-ügynökséghez, mellyel az volt a cél, hogy – az Alapítvány a Magyar  Public Relations Fejlesztésére Kuratóriumának jóváhagyó támogatásával –  megismerjük az utóbbi évek pr-film kategóriáiba tartozó alkotások  mennyiségét, műfaji sokszínűségét és szakmai elismertségét.
In: PR Herald, 2000/10. p. 34.
HARRY BARBER: Honlapelemző körút (3. rész) Mafilm vs. Mokép
*  Ragadjanak tollat, klaviatúrát, telefont vagy faxmasinát és valljanak  színt! Miért kell nyitott médiaudvarként ilyesféle arculatos  arculatmentességet mutatván létezni? Valóban tisztelem a Képarchívumot –  melyről ugye már az elején megtudtuk, hogy nem eredeti minőség – meg a  már említett Geg-parádét, de a nyugdíjas posztszoci hangvétel és a  hosszadalmas bevezetőt megtagadó hosszadalmas bevezető, valamint a  zuglói és fóti találkahely gyermeteg feltüntetése…, hagyjuk!
In: PR Herald, 2000/10. p. 36.
METZ EDINA: Kis magyar TCK-horizont
*  Óhatatlanul felmerül az emberben: szabad-e arról beszélni, hogy a  társadalmi célú kommunikáció mögött felsejlik, vagy nagyon is tetten  érhető a gazdasági érdek. Nemcsak szabad, hanem nagyon is etikus  beszélni róla. Tagadhatatlan, a drogprevenció nem szolgálhat gazdasági  érdekeket, hiszen közpénzen felnevelt, kiművelt gyermekeink válhatnak a  kábítószer áldozataivá.
In: PR Herald, 2000/10. p. 37.
GALÁNFI CSABA: Briefing a pr-filmgyártásban
*  “A briefing a PR-filmgyártásra vonatkozó megrendeléseket megelőzően az  elképzelt produkcióra vonatkozó megbízás írásbeli rögzítése. Ennek az  összegzésnek a terjedelme változó. Általában minimum két, maximum tíz  oldalon rögzítik a szempontokat.”
In: PR Herald, 2000/10. p. 05.
TAKÁCS NIKOLETTA: A Prince Award eddigi nyertesei
In: PR Herald, 2000/10. p. 44.
VARGA MIHÁLY: Árral szemben (Interjú Enyedi Nagy Mihállyal)
*  2000-ben tizedik alkalommal szervezett nagyszabású közéleti utazást az  egyszemélyes ENAMIKÉ, azaz Enyedi Nagy Mihály. A véleményvezéreknek  számító médiaszemélyiségek, az esemény jelentőségét felismerő  politikusok és a befolyásos gazdasági vezetők mellett az utóbbi években  már a nagy kulturális projektek vezetői és a művészvilág reprezentáns  képviselői is jelen voltak, ami élénkítően hatott az immár évtizedes  hagyománnyal rendelkező Médiahajóra. Változott-e a „piacvezetők  találkozásának” eredeti célkitűzése?
In: PR Herald, 2000/10. p. 47.
VEREBICS JÁNOS: A tények „harmadik lázadása”
*  Nagyobb tények, nagyobb lázadások” is jöttek. Az állam erős  intervencionizmusa a nemzetközi személyi forgalom, a külgazdasági  kapcsolatok jogába, a gazdasági folyamatok erős internacionalizálódása, a  gazdasági verseny, a világpiac magán- és állami szervezése, a gazdasági  integrációk komplex rendszereinek megjelenése, az államok törekvése az  általános gazdasági kapcsolatok könnyítésére.
In: PR Herald, 2000/10. p. 51.
VARGA MIHÁLY: Médiazug (1. rész) 30 recept – 30 ezüst
*  A gyógyszergyártás tekintetében Magyarország kis piacnak számít, mégis  megdöbbentő, hogy jelenleg százhatvan (!) gyógyszergyárnak van  magyarországi képviselete. Az iparágon belüli privatizáció erőteljesen  megosztja a vállalatokat, éles konkurenciaharc folyik. Ebben a csatában a  tét: a TB-támogatások odaítélése, és az orvos társadalom megnyerése. A  gyógyszer-kommunikáció területén jelenleg nagyrészt alkalmazhatatlanok a  vonatkozó jogi szabályozások. Egyes gyártók folyamatosan  médiajogászokat alkalmaznak, mert egymást érik a kölcsönös  feljelentések.
In: PR Herald, 2000/10. p. 53.
ARANY FERENC: Az ügyfélpanasz-kezelés pr-vonatkozásai
*  “Egyre több cég kommunikációs szakemberei fordítanak kiemelt figyelmet  arra, hogy vásárlóik, fogyasztóik felé azt sugározzák minden lehetséges  csatornán keresztül: értük vannak, és mindent elkövetnek elégedettségük  megnyerése és fenntartása érdekében. Sok pénzt költenek az egységes  külső megjelenés, arculat kialakítására. Drága, szép, színes  prospektusokban, óriásplakátokon, reklámcikkekben, filmekben hirdetik  cégük, termékük, szolgáltatásuk kiválóságát, különféle közösségi célokat  támogatnak, hogy elnyerjék ügyfélkörük bizalmát, de amíg nem kérnek  rendszeres visszajelzéseket, ez a folyamat egyirányú.”
In: PR Herald, 2000/10. p. 60.
KARAKAS HORVÁTH NORBERT: „Csillagszemű nem, de igazmondó vagyok”
*  Ez a könyv veszélyes – gondolhatták sokan a hazai sajtóorgánumok  vezetői és tulajdonosai közül, hiszen a Michelberger Miklós által  készített vitriolos reklámkritikákat egyikük sem kívánta közölni sem  részletekben, sem pedig egészben. Ezt persze megértem, hiszen ki az a  nem normális, aki a napi betevőt, illetve távlati gondolkodók esetében  gyermekeik egyetemi éveit finanszírozó kézbe harap vagy köp? Senki.  Kivéve őt.
In: PR Herald, 2000/10. p. 63.
RÉVÉSZ BÉLA: Gyerekcipőben
*  A lap legutóbbi számának néhány írása meglehetősen sajátosan  körvonalazza annak a diáknak a személyiségképét, aki a drogprevenciós  munka objektuma lehet. Példaképe lehet a színésznő, aki elmondja: „–  Hazugság, karrier, pénzimádat? Fontosabb a becsület, az adott szó  szentsége. A család, a barátok hite és bizalma”. Azt nem tudni, hogy  vajon cáfolja-e vagy éppen megerősíti ezt a hitvallást egy korábbi  mondata: „– A tehetség nem minden, kell a szerencse és nagyon kellenek a  kapcsolatok”.
In: PR Herald, 2000/10. p. 64.
GALÁNFI CSABA: Tudásmenedzsment (2. rész. A belső kommunikáció)
*  Valamennyi tudásmenedzsment program kommunikációjának közös része: az  információk szervezeten belüli áramoltatása arról, hogy miért kezdtünk  bele, milyen haszonnal kecsegtet és menet közben mi lehet a közös  teendőnk. A végeredményt pedig a szervezet egésze számára közkinccsé,  mindenkor használhatóvá és bővíthetővé tesszük.
In: PR Herald, 2000/10. p. 66.
MAURIZIO GOETZ: Online pr
*  Az online pr nemcsak a fogyasztókkal, hanem a médiával és a  legkülönbözőbb szervekkel szemben is új magatartási formát jelent: a  vállalat megnyitása a makro- és mikrokörnyezet felé, világos és  célratörő kommunikáció, hasznos információk nyújtása, tágabb értelemben a  társadalom kulturális és technológiai fejlődéséhez való hozzájárulás,  például kulturális vagy szociális érdekeltségű elképzelések  szponzorálásával. Mindenek előtt nyitottnak kell lenni a kritikákra, nem  szabad félni a külső környezettől.
In: PR Herald, 2000/10. p. 69.
NEMES DÉNES: Követhető út a nonprofit szférában
*  Manapság az minősül jó public relations szakembernek, akinek legalább  egy ismerőse van a bulvár, kettő-három a napi és a magazin jellegű  sajtónál, négy-öt a kereskedelmi és közszolgálati televízióknál,  rádióknál, közterületi reklámozóknál. Ne tételezzük fel, hogy Balogh  István profi pr-szakember. Egyébként is tudjuk, hogy bölcsész. Meg azt  is, hogy csaknem két évtizeden keresztül – bűnügyi fotós lévén –  gyakorlatilag a halál sarkában járt, ez volt a foglalkozása. Hősünk  tehát nem pr-es, hanem egy apa, aki elüldözte a fiára leselkedő kaszást.  Hogyan? Amikor arra van szükség: szembeszáll orvosokkal és ápolókkal.  Szülőként fordul a sajtóhoz, amikor könyvének megjelenése után  megtagadják fia további gyógykezelését.
In: PR Herald, 2000/10. p. 70.
KARAKAS H. NORBERT: hang. mulat. (Csikós Attila portréja)
*  Az írók nehezen beszélnek. A fotósok is. Csikós Attila író. Nem  fotóművész. Csak van fotómasinája, rajta kioldó gomb, amit használni  szokott. Kultuszt teremt a fényeknek, melyeket felhasznál. Csodálja  azokat, melyek gyorsabbak voltak nála. S így elillantak.
In: PR Herald, 2000/10. p. 72.