PR NAP: VÁLTOZATLAN KOORDINÁTÁK

Bővülő szerepkör, javuló mutatók és az újra- újratöltött pr-es – újságíró ellentét

Szakmai és pénzügyi területen lassú javulást tapasztaltak az előadók a pr-szakmában ebben az évben, derült ki a november 14-i Pr Napon. A Kreatív által ötödször megrendezett egész napos budapesti szakmai találkozón szó volt a pr-esek új szerepköreiről, termékelhelyezésről, sajtókapcsolatokról, ám az „Újratervezés” címet viselő konferencia prezentőr Moha bá’-i és Andreái csak azt mondták el, amit már tavaly is: „menj tovább!”

A „jövőben mindenki csinál mindent” vízióban a mostani konferencia előadói is megegyeztek. Nick Andrews, a Fleishman-Hillard senior alelnöke és partnere szerint manapság „minden dolog konvergál”, a holnap pr-eseinek pedig ennek megfelelően „mindent kell csinálniuk”. A szakember kiemelte, hogy az emberek ma már nem a cégekben bíznak, hanem azokban az emberekben, akik olyanok, mint ők maguk. A pr-t a kommunikációs mix többi elemétől – szerinte – a párbeszéd igénye és képessége különbözteti meg. Az előadás címében (”The European PR Industry: Boom or bust?”) feltett kérdésre adott válasz természetesen a „boom”– derült ki Andrews előadásából.

Cél a touchdown

Már a rendezvény kezdetekor meresztgettük szemünket az amerikaifoci-mezben megjelenő Dr. Schillinger Attilára. Mint kiderült, az Avantgarde Group alapító partnere – ahogyan előadása címében fogalmaz – a pr jövőjét futójátékként képzeli el. Szerinte, ahogy az amerikai focit, úgy a pr-t is „előrefelé és gyorsan játsszák”, az egyetlen labdára pedig nagyon sok játékosnak fáj a foga. A szakember a San Francisco-i PRSA-konferencia élményeit mesélte el. A régi felfogások az USA-ban már nem élnek, például a CSR-nek (amelyet amúgy CSI-nek, azaz Corporate Social Innovationnek kereszteltek) nem a riportolás a célja, a hír és a hírérték-felfogás pedig megváltozott. Példaként mutatta be azt a videót, amelyen a Sandy hurrikán miatt kitelepített Atlantic City-ből jelentkező CNN-es tudósító mögött néhány fiatal táncolt, tornázott a térdig érő vízben. A videót a mai napig 423 ezren töltöttek le, talán többen, mint a korábbi Sandy-ről szóló tényanyagokat.

S hogy mit hoz a jövő? Schillinger szerint a hibrid tanácsadók eljövetelét; olyan szakemberekét, akik kevésbé pr-szakdiplomások, mindinkább a tartalomfejlesztésben és a digitális eszközökben járatosak és „mindent csinálnak”. A márkákkal kapcsolatban elmondta, hogy „az nem a miénk, hanem a közösségé”; be kell vonni őket, meg kell osztani velük a márkát. Ehhez pedig személyes evangelizálásra van szükség, vagyis a személyes kapcsolatok, ha lehet, még inkább fontosabbá válnak. Hasonlóan a többi előadóhoz, Schillinger is megjegyezte, hogy pénzügyileg a szakma hazánkban jól áll, „valamit jól csinálunk”.

A javulás a számok tükrében
Anyagilag tényleg jobban állunk, derült ki Lausek Esther előadásából is. A Kreatív pr-rovatvezetője egy kutatást indított, amely a hazai ügynökségek körében mérte fel, mennyire hatott rájuk a válság. A hozzávetőleg 60-as mintából 28-an válaszoltak. A Top 10-es, árbevétel szerinti rangsorban nincs nagy változás az előző évekhez képest. A 2010-2011-es, árbevétel szerinti 1%-os visszaesést követően, ez az év a válaszadók 43%-a szerint „egy kicsit jobb volt, mint 2011”. A jelenlévő szakemberek a kutatás nem teljesen megalapozott módszertanával kapcsolatban kritikákkal éltek, egyebek mellett a minta alacsony elemszáma és a szűk témaválasztás miatt.

„Több önbizalmat, kollégák!”
Balatoni Zsófia, az árbevétel szerinti ügynökségi rangsor első helyezettje, az Uniomedia Communications elnöke a szakma reputációs válságáról beszélt. Ez talán azért lehetséges, mert a szakma szerepe máig nincs tisztázva – fejtegette a szakember, aki ismét feltette az unos-untalan ismételgetett kérdést, miszerint „mi az, hogy pr?” Erre, az ezen felhorkanó Horváth Magyari Nóra, a K&H Bank kommunikációs vezetője több önbizalmat kívánt a kollégáknak. „Miért kérdezzük meg mindig magunktól, hogy miért vagyunk?” – tette fel a jogos kérdést a szakember.

Mantra
A Pr Napok vesszőparipája az idei rendezvényen ismét megjelent. A pr-es – újságíró ellentétet már annyiszor ki-, át- és megbeszélte a két szakma, hogy nincs új a nap alatt. Nem is volt – fogalmaztuk meg többen a Galambos Márton Origo-rovatvezető (ex-Kreatív munkatárs) moderálásával zajló kerekasztal-beszélgetés után. Murányi Marcell Blikk-főszerkesztő az esemény délelőttjéig aznap 25 spamet kapott a pr-esektől, Dudás Gergely, az Index főszerkesztő-helyettese lassú javulást lát, de megjegyezte, hogy a pr-esek nem nagyon ismerik a lapokat és szakújságíróikat. A beszélgetésnek nem volt újdonságértéke – a „spammer pr-esek – hálátlan újságírók” koordinátarendszerből sajnos nem tudtak kitörni.

Reklámról
Lefogadom, a résztvevők legtöbbje kérdőn nézett, amikor egy pr-szakmai rendezvényen a termékelhelyezés új szabályairól esett szó. Dr. Bayer Judit, a Zsigmond Király Főiskola docense a reklámpiac átstrukturálódásáról is beszélt a pr-témájú rendezvényen. Mint kiderült, a termékmegjelenítés – amely amúgy remek marketingkommunikációs eszköz – nem jelent plusz információterhelést a nézők számára, és nem jelent kockázatot a hordozó tartalomra nézve.

Benne legyek a tévében!
A „hogyan kerüljünk be a televízióba” témájú kerekasztal-beszélgetés – részint a moderátor: Rényi Ádám gyenge teljesítménye, részint sorozatos félreértések miatt – élvezhetetlen volt. Beke Zsuzsanna, a Richter Gedeon kommunikációs vezetője több ízben félreértette Rényi kérdését, az ugyanis nem fogalmazta meg kristálytisztán, hogy a termékelhelyezésre gondol vagy a szerkesztőségi tartalomba való (ingyenes) bekerülésre. A beszélgetés résztvevői – a már említett Richteres Beke Zsuzsanna, a Graylinges Ábrahám Gergely, a Tv2-ős György Bence és az RTL Klubos Jakab Ádám – hál’ istennek megtalálta a beszélgetés GPS-ét, és a hírértékű témákkal való ingyenes bekerülésről beszéltek aztán.

Az új irányról hasonló véleményen voltak az előadók: a pr-esek szerepköre bővül, a belső kommunikáció fontossá válik, a célcsoporttal való személyes kapcsolatépítés elengedhetetlen, és – Balaton Anita, a Café PR ügyvezetője szerint – a pr „support” és „lead” funkciója erősödik.

A konferencia után „az egyetlen hazai pr-verseny” (sic!), a Prizma díjátadóján koccinthatott a szakma. S hogy mire? Arra, hogy biztosan jó irányban halad, hiszen majdnem ugyanazok az előadók, javarészt ugyanazokat mondták el az idei konferencián, mint a tavalyin. A GPS-koordináták változatlanok.

Author: Bognár Gergely

Felsőfokú tanulmányait a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán (BKF) végezte. Pr-szakmai gyakornoki időszakát a Comprad Kommunikációs Ügynökségnél töltötte, ahol később pr-asszisztensként, pr-tanácsadóként, majd projektvezető pr-tanácsadóként segítette – összesen hat évig –, több mint másfél tucat hazai és nemzetközi ügyfél kommunikációját. Két évig a Nézőpont Intézet cégcsoportjának kommunikációs igazgatójaként tevékenykedett, majd a Young&Partners senior stratégiai pr-tanácsadójaként és fejlesztő trénereként dolgozott, később a cég pr-vezetője lett. Jelenleg a NEST Communications pr- és tréning vezetője. A PR Herald vezető szerkesztőként jegyzi „A hazai pr-szakma arcképcsarnoka” című digitális portrékötetet. Kapcsolat: gergelybognar@gmail.com

Vélemény, hozzászólás?