Néhány kommunikációs eszközről igencsak nehéz eldönteni, hogy a pr-osztály hatáskörébe tartozik-e, hiszen előfordul, hogy a humán erőforrás gondozza őket, egynémely vállalatnál pedig a marketingkommunikáció organizálja mindazt, amit belső pr-nek hívunk. Szerintem nem is az a kérdés, hogy ki végzi el a feladatot, hanem hogy mi a helye, szerepe a szervezet életében, milyen eszközök és erőforrások (Ne felejtsük el: a dolgozó szórakoztatása, megtartása költséges mulatság!) állnak rendelkezésre.
Divatba jöttek a vállalati rendezvények. Észrevették? Minimum egy karácsonyi „partyt” tartanak, ahol – a szervezet létszámától függően – sor kerül egy vacsorára, esetleg egy kis programmal kibővítve, a végén „meglepetés-ajándékkal”.
Nagyobb vállalatoknál ez komoly műsorral is kiegészül, ami készen is „kapható” a rendezvényszervező cégeknél. Ma már nem ritkaság, hogy a cég saját dolgozóiból áll össze egy – néha igen tehetséges – csapat, hogy kellően felkészülve szórakoztassa a nagyérdeműt. Annak idején, amikor új munkahelyre kerültem, nagy izgalommal készültem a karácsonyi bálra, ahol kollégáim akkoriban népszerű tévés show-műsor vállalati változatát készítették el, adták elő élőben a színpadon. A produkció nem volt éppen olcsó, mert professzionálisan akarták megcsinálni. Egy hónapra próbatermet béreltek, felkérték a Pa Dö Dö-t szakértőnek, a technika is első osztályú volt, már ami a program alatti világítást és egyéb színpadi látvány-elemeket illeti. De megérte: nem lehet leírni a hatást, a siker frenetikus volt, mindannyian büszkék voltunk a cégünkre és kollégáinkra. Mindemellett annak a mintegy ötven munkatársunknak életre szóló élmény maradt, és emellett összekovácsolódott egy kis csapat.
Ha semmi más, de legalább egy Mikulás-járás mindenütt akad, vagy minimum egy nőnap, melyek szintén a „dolgozó komfortérzését” hivatottak javítani.
A rendezvények persze nem állandó kommunikációs csatornák – eszközök. Rendszeres információs forrást jelenthetnek a heti, havi, kéthavi belső újságok, elektronikus levelezőrendszerek, intranet site-ok, elektronikus hírlevelek, kinek-kinek vérmérséklete szerint.
Az egyik telefontársaságnál valóságos népvándorlás veszi kezdetét, ha megjelenik a „Belül-nézeti mobil-centrikus hírmagazin”, amelyet minden épületünkben és emeleten kihelyezünk egy arra alkalmas újságtartóba.
A havilapot a belső kommunikációért felelős munkatársunk vezetésével a kollégák szerkesztik, írják, illusztrálják. Állandó csapattal dolgozunk, akiknek alkalmasságát és lelkesedését évről-évre mérjük, esetleg bővítjük a gárdát új tagokkal.
A belső intranet oldalakat is jól ki lehet használni: a dolgozók fotóval ellátott rövid munkaköri leírása mellett feltüntethető a vállalat szervezeti „chart”-ja, ami különösen indokolt egy több száz embert foglalkoztató cégnél, ahol a kollégák jószerével nem ismerik egymást.
A Billboard kiváló „chat-fórumként” működtethető, ahol az adok-veszek hírek mellett egy-egy belső témát jól „kibeszélhetnek” az érintettek, de bevezetés előtt álló témákat is gyakran tesztelnek.
Sok szervezetben az elektronikus hírlevél adja hírül a vállalat életének egynémely állomását, így informálódhatnak a dolgozók az őket érintő legfontosabb újdonságokról. Jómagam régimódi ember vagyok, és hiszek a kézbe vehető, nyomtatott sajtótermékben, de a két dolog kiválóan kiegészítheti egymást. Míg a lapnak viszonylag hosszú átfutási ideje van – így néha a benne szereplő cikkek elveszítik aktualitásukat – az elektronikus újság azonnal képes reagálni a szervezet életét érintő kérdésekre.
Végezetül olyan területet szeretnék említeni, amelyben egyelőre korlátlan lehetőség kínálkozik arra, hogy miként tartsuk meg a dolgozókat, hogyan javítsuk komfortérzetüket, miként fejlesszük őket és a céghez való lojalitásukat. Ez legtöbbször pénzkérdés is.
A terület rengeteg közös szálat feltételez a HR-osztállyal.
Ide sorolható a sportélet, ami jelentheti a vállalaton belüli versenyeket és megmérettetéseket, vállalati kupákat bizonyos rendszerességgel, de külső helyszínen történő rekreációt is, melyet a szervezet részben vagy egészben megtérít. Ez ma már része lehet a fizetési csomagnak is. Egy Magyarországon végzett felmérés szerint a vállalatok mintegy 50%-ánál létezik valamilyen dolgozói juttatásként értékelhető sportolási lehetőség. Egy-egy cég egy konkrét összeget állapít meg egy dolgozóra vetítve évenként, és ezért különböző szolgáltatásokat, lehetőségeket kínál. Mi pedig választhatunk kedvünkre, hogy az adott keretösszegből inkább nyári csónaktúrára, síútra utazunk, vagy hetente kétszer teniszezni megyünk, esetleg egy fitness teremben építjük testünket. A
z ilyen közös túráknak persze a közös sportolás élményén túl csapatépítő jellege is van!
Nem egy cégnél vannak különböző segélyek, kölcsönlehetőségek. Egyre több bank igyekszik ügyfelet szerezni azáltal, hogy kedvezőbb, adott cégre szabott konstrukciókat dolgoz ki annak speciális közössége számára. A cég folyósíthat hitelt, segélyt is, ha arra szükség van.
Ugyancsak a HR-hez kapcsolódó belső pr-eszköz a tanulmányi ösztönzés. Nagy segítséget jelent a tájékozódásban az új belépőknek, ha a részükre orientációs tréninget szervez az arra hivatott vállalati egység. Ma már egyre több vállalatnál második kommunikációs nyelv az angol, amelynek elsajátításához segítő kezet nyújthatnak azáltal, ha támogatjuk dolgozóink nyelvtanulását.
Az elvárások növekedésével vált egyre jelentősebbé az újabb és újabb ismeretek megszerzése, fejlesztése. Egyfelől hasznos lehet a hosszú távú dolgozói programban, ha egy szervezet anyagi eszközökkel is segíti a továbbtanulást vagy egy speciális területen való elmélyülést – általában ilyen esetekben tanulmányi szerződésben rögzítik a támogatás “ellentételezését” –, de nem ritka a belső tréningek, a „team-building”-ek szervezése sem. Ezúttal csak néhány lehetséges eszközt vázoltam a belső pr eszköztárából: ez nyilvánvalóan függ a vállalat vezetésének szándékától, anyagi erőforrásaitól, a munkában résztvevő pr-s kollégák létszámától, kapacitásától és a vállalati kultúrától. Ami viszont ma már mindenütt rendelkezésre áll, azok a virtuális eszközök, amelyek gyorsak, nem túl költségesek.
Néhány évvel ezelőtt az egyik tavaszi árvíz károsultjainak megsegítésére munkatársaimmal együtt két nap alatt több mint 1,2 millió Ft-ot ajánlottunk fel e-mailen – egy gyors válaszlap kitöltésével.
A lehetőségek korlátlanok, csakúgy mint az egyszerű folyosói, informális beszélgetéseké vagy a társosztályokkal való együttműködéseké.
Észre se vesszük, de – jó esetben – nap, mint nap használjuk ezeket az eszközöket, legyen szó akár egy új projekt kidolgozásáról vagy egy jó kis vállalati pletykálkodásról.