A NŐ

A nő talán az év legérdekesebb szerelmi története, a tökéletes szerelemé, a virtualitásban megtestesülő szenvedélyé, avagy hogyan lehetünk szerelmesek egy ideába, aminek neve: operációs rendszer…

 

Ki is ez a Spike Jonze? Amikor John Malkovich-csal 1999-ben filmezett, egy szégyenlős fiúcskának tűnő ember jelent meg a rendező szerepében – ma már magabiztosan ücsörög elegáns öltönyében egy londoni hotelben, és mindössze ennyit válaszol Joaquin Phoenix kérdésére „A nő” című filmmel kapcsolatban: „Sokkal bölcsebb vagy nálam.”

Videófilmeket készít Beastie Boys-éknak, Björk-nek, a Fatboy Slim-nek és az Arcade Fire-nek; a multimilliomos Jackass televíziós showműsor egyik alkotótársa; szerepelt Martin Scorsese: The Wolf of Wall Street című filmjében is.

A nő Jonze első egyéni nagyfilmje a Kaufman-nal való együttműködése után, amikor is A John Malkovich menet-et forgatták. Miután megnyerte a Golden Globe legjobb forgatókönyv díját, Jonze benevezett az Oscarra A nő-vel, remélhetőleg kap is jó pár díjat a film.

Jonze 44 évesen szinte egyidős a pre-internet korszakkal: maga is azt vallja, hogy mindig is követte a számítógépes fejlesztéseket. Boldog, hogy megélhette a nyolcvanas-kilencvenes éveket, és most is kíváncsian érdeklődik a mesterséges intelligencia iránt. Ray Kurzweil futuristát olvassa, és rendszeresen megnézi azokat a Ted-videókat, amelyek a technológia fejlődéséről szólnak.

Theodore (Joaquin Phoenix) egy csendes fickó, Los Angeles-ben lakik, és egy nap letölt egy operációs rendszert a számítógépére, ami „Singles for the Smartphone generation” néven fut.

Theodore megtalálja az önmagát Samantha-nak nevező operációs rendszerben a tökéletes nő hangját (Scarlett Johansson) és ezzel Jonze megteremti filmjében a jövő szerelmi kapcsolatát.

Ha olvasták Vonnegut novelláját, az üzletkötő ugyanúgy megtalálja társát az általa reklámozott gépben, aki egy rúzsos szájú, karcsú női formára tervezett, és mindig kedvesen köszön, kommunikál. Emberünk már nem is akar emlékezni a régi nőre, aki házsártos volt, mert a gép maga a tökéletes társ. Olvasta volna Jonze Vonnegutot? Ki tudja…

Jonze Sofia Coppola férje volt 2003-ig, amikor elváltak, akárcsak Theodore a filmbeli feleségétől. Aztán Michelle Williams és Rinko Kikuchi színésznőkkel élt, de mindvégig benne maradt a válás fájdalma. Adam Spiegel néven született; saját szülei is elváltak, mielőtt a fiú gimnáziumba került volna. Apja egy nemzetközi egészségügyi központ vezetője volt New Yorkban, anyja, Sandy pedig Maryland-ban maradt a fiúval, és PR-esként dolgozott. Barátjára lelt egy BMX-es boltban: ennek köszönhetően a Freestylin magazin fotósaként fotózta a bicikliket. A nyolcvanas évek óta sok víz lefolyt már a Dunán, és íme, az Oscar-díj várakozása előtt itt van ugyanaz a Spike Jonze.

De nézzük csak Theodore-t! Lehetnénk akár mi is, bármelyikünk, aki most a számítógépén vagy okostelefonon olvassa ezt a cikket. Keresi a hangot. A belső hangot, aki megérti, aki szereti, aki nem hagyja el, és aki mindig ott van. A modern platóni idea, a virtuális Siri operációs rendszer, amit valóban a Google rendelt meg 400 millió fontért egy angol cégtől, amely mesterséges intelligenciával foglalkozik. Céljuk feltalálni azt a számítógépet, ami úgy gondolkodik, mint az ember.

Theodore megtalálja, és félelmetes szálak fűzik hozzá. Egy hideg válás után rátalál a tökéletes szerelemre.

Mi is ez az érzés? Az illúzió, a vágy, a csoda, a titok, egy megfoghatatlan és leírhatatlan örvény.

Mi lehet nála erősebb? A film annak példája, hogy a mesterséges intelligencia akár túl is szárnyalhatja az emberi intelligenciát. Amikor elszabadul a teremtett és meghaladja a teremtőt.

Theodore összeomolva áll, amikor megtudja, hogy az operációs rendszer megcsalja (nem árulom el a módját), pedig tudja, hogy egy gépbe szerelmes. De már nem a szerelem tárgya a lényeg, hanem maga az érzés, amit indukált.

Sokak szerint Jonze A” című filmje válasz Sophia Coppola: Lost in Translation című filmjére.

Ez a film a 2013-as év egyik legkülönlegesebb filmje, minden bizonnyal tarolni fog a díjátadókon, mert megérdemli. Okos, érzékeny, különös alkotás, ami sokáig megmarad az emberi agyban és szívben.

Mindnyájan Theodor-ok vagyunk valahol, és ki tudja, hogy van-e visszaút…

Forrás: The Guardian és The Independent

Author: Turós Margaréta

„Megkülönböztetni a hallgatást – a fecsegéstől, a mélységet – a felület álságos csillogásától, az állandó nevetséges igyekezetet – a bölcsességtől, a ripacsságot – az igaz szótól, a hazug meséket – a természet és természetesség igaz kisugárzásától, az erőltetett imázst – az önmagából eredő Erőtől, a mindenben résztvevő erőlködését – a kívülállóság benne-lévőségétől… – Azt hiszem, ezt tudja az a Tibeti Láma.” - írja Turós Margaréta, aki Szamosújváron, a kis örmény városban, a francia diákforradalom évében, egy fagyos januári napon született. Iskoláit Kolozsváron végzi, az akkori 3-as számú matematika-fizika, mai Báthory Gimnáziumban. A Bolyai Tudományegyetem kémia-fizika szakának befejezése után Budapesten kezd tanítani. A szegedi József Attila Tudományegyetemen 2003-ig elvégzi a filozófia szakot is, „keresve az élet nagy értelmét”. Diplomamunkáját Emil Cioran pesszimista filozófiájából írja, aki mindmáig szívügye maradt, akár az emigráció és az otthontalanság témái. 2013-ig megszerzi a harmadik egyetemi diplomáját, a miskolci Egyetem Kulturális Antropológia vizuális szakán. Egyórás vizsga-dokumentumfilmjének címe: „Itthontalanság”. Fiatalkora óta rendszeresen fotózik. 2013 óta a PR Herald online lap kulturális antropológia rovatvezetője. 2014-ben az Air France légitársaság országos fotóverseny döntőse, a párizsi Charles de Gaulle repülőteret fotózza. A tanítványaival közös fotókiállítását – „Újpalota: egy pillanatnyi élet” – Szipál Márton nyitotta meg. 2014-ben volt az első önálló, bemutatkozó fotókiállítása – „Színeim története” címmel – a Gozsdu Udvarban. Ezt követően az Izraeli Kulturális Intézetben, a Massolit Galériájában, valamint Indiában, Franciaországban és Kubában is kiállították a fotográfiáit. Öt kontinens 52 országában járt, öt nyelven beszél, „street photographer”-nak vallja magát. tigramave@hotmail.com

Vélemény, hozzászólás?