ELÉGETNI PABLO PICASSOT

Vádat emelt a rotterdami Kunsthal Múzeumban tavaly elkövetett festménylopás miatt hat román állampolgár ellen a Szervezett Bűnözés és Nemzetközi Terrorizmus elleni Román Ügyészség (DIICOT). A szóvivőjük útján közzétett hivatalos sajtóközlemény szerint, a hat vádlott közül egy szökésben van, egy pedig szabadlábon védekezhet.

Szervezett Bűnözés és Nemzetközi Terrorizmus elleni Román Ügyészség (DIICOT) sajtószóvivője úgy véli, hogy a szökésben levő román állampolgár, másik két társával bűnszövetkezetet hozott létre a lopás érdekében.

Az egyik vádlottat a festmények értékesítési kísérletében való részvétellel, a másikat a képek rejtegetésével, harmadik társukat pedig a bűncselekmény eltitkolásával vádolja a román Ügyészség.

A rotterdami Kunsthal Múzeum bejárata éjszaka

A professzionális tolvajok – Anno Domini –, a szépséges 2012. október 15-i éjjelen behatoltak a rotterdami Kunsthale Múzeumba, ahonnan kellő higgadtsággal leemeltek hét képet – köztük Picasso, Matisse, Monet és Gauguin műveit –, majd elegánsan távoztak. A festmények összesen 18 millió euróra voltak biztosítva.

A vélt elkövetők közül 2013. januárban letartóztattak kettőt, az ellopott képek azonban akkor nem kerültek elő.

Tavaly október óta nemzetközi együttműködéssel folyik a nyomozás, melynek során – nem mellékesen -, azt is ki akarják deríteni, hogy hová kerülhettek a festmények.

Inge Hoefnagel - Kunsthal Rotterdam

Korábban a román sajtó arról cikkezett, hogy a tolvajok feltételezhetően elégették a pótolhatatlan műkincseket.

Na de ki éget el egy ellopott Picassot?

A Mediafax hírügynökség 2013. május végén ügyészségi forrásokra hivatkozva közölte, hogy az egyik vádlott édesanyja lakásában (aki szintén a vádlottak között van) egy elégetett festmény maradványaira leltek.

A szakértők csupán azt nem tudták megállapítani, hogy a hamuban talált másfél évszázados festéknyomok valamely képnek, vagy egy képkeretnek a maradványai.

A holland szakemberek, akik a rotterdami lopáson dolgoznak, nincsenek meggyőződve, hogy a szörnyű asszony elégette volna a képeket.

Elmondásaik szerint megvizsgálják majd azt a helyet, ahova a hamut dobták, hiszen „Egyes festékek, mint a titán dioxid és a nápolyi sárga ellenállnak a tűznek.” – közölte ma az El Pais-ban Joris Dik szakember, egy holland lappal való levelezési tárgyalásában.

Bár a titán és a vas nem annyira jellemző, a higany és az ólom inkább az lenne, mert ritkábban használták őket, de hát elégedjünk meg azzal, ami van.

Lucian Freud: Woman with eyes closed című festménye

A betörők Pablo Picasso: Tete d’Arlequin, Henri Matisse: Liseuse en blanc et jaune, Claude Monet: Waterloo Bridge és Charing Cross Bridge, valamint Paul Gauguin: „Femme devant un fenetre ouverte, dite la fiancée”, Meyer de Haan Önarcképét és Lucian Freud: „Woman with eyes closed” című festményét vitték el.


Ha arra gondolunk, hogy a román öregasszony ránézett arra a kancsal-szemű, „szája sehol”, félrecsúszott mosolyú Picasso-képre, szinte látjuk, ahogy összehúzza a szemöldökét, és azt mondja: „- Tűzbe vele! Micsoda marhaság!”

Mugur Varzariu fotómontázsa

Author: Turós Margaréta

„Megkülönböztetni a hallgatást – a fecsegéstől, a mélységet – a felület álságos csillogásától, az állandó nevetséges igyekezetet – a bölcsességtől, a ripacsságot – az igaz szótól, a hazug meséket – a természet és természetesség igaz kisugárzásától, az erőltetett imázst – az önmagából eredő Erőtől, a mindenben résztvevő erőlködését – a kívülállóság benne-lévőségétől… – Azt hiszem, ezt tudja az a Tibeti Láma.” - írja Turós Margaréta, aki Szamosújváron, a kis örmény városban, a francia diákforradalom évében, egy fagyos januári napon született. Iskoláit Kolozsváron végzi, az akkori 3-as számú matematika-fizika, mai Báthory Gimnáziumban. A Bolyai Tudományegyetem kémia-fizika szakának befejezése után Budapesten kezd tanítani. A szegedi József Attila Tudományegyetemen 2003-ig elvégzi a filozófia szakot is, „keresve az élet nagy értelmét”. Diplomamunkáját Emil Cioran pesszimista filozófiájából írja, aki mindmáig szívügye maradt, akár az emigráció és az otthontalanság témái. 2013-ig megszerzi a harmadik egyetemi diplomáját, a miskolci Egyetem Kulturális Antropológia vizuális szakán. Egyórás vizsga-dokumentumfilmjének címe: „Itthontalanság”. Fiatalkora óta rendszeresen fotózik. 2013 óta a PR Herald online lap kulturális antropológia rovatvezetője. 2014-ben az Air France légitársaság országos fotóverseny döntőse, a párizsi Charles de Gaulle repülőteret fotózza. A tanítványaival közös fotókiállítását – „Újpalota: egy pillanatnyi élet” – Szipál Márton nyitotta meg. 2014-ben volt az első önálló, bemutatkozó fotókiállítása – „Színeim története” címmel – a Gozsdu Udvarban. Ezt követően az Izraeli Kulturális Intézetben, a Massolit Galériájában, valamint Indiában, Franciaországban és Kubában is kiállították a fotográfiáit. Öt kontinens 52 országában járt, öt nyelven beszél, „street photographer”-nak vallja magát. tigramave@hotmail.com

Vélemény, hozzászólás?