„A külső képnek megvan az a tulajdonsága, hogy azonnal leállítja a belső képet, ezért nem nyugszik meg a televízió elé ültetett gyerek (a tévének csak az elektromos-pásztor funkciója működik), a feldolgozás nem történik meg (ellentétben a hallgatható, olvasott mesékkel).” (Jóna Dávid: Elmélkedés a médiapedagógiáról) A Gyermekmédia Egyesület elnökével, Alpár Verával beszélgettünk, s kissé szégyellem magam, amiért csak most születik meg ez az írás. De ebben a pillanatban – ahogy e szöveget gépelem – sem tudom pontosan, milyen a szöveg végső formája. Ez nem hangzik túl professzionálisnak, igaz?
Egy fantáziaképpel világítom meg, miért vagyok ebben az ügyetlennek ható helyzetben: Kérem minden olvasómat, most engedje el magát. Képzelje el, a környezet nyugodt és színes. Kellemes és barátságos formák veszik körül mindenfelől. A család kényelmesen leül a tévé elé, mert kezdődik a híradó. A tévézéshez mindenki kap egy üdítőt, ami népszerű, de mégis egészséges. Nincs piros karika, sem celebek. A műsor tartalmas és színvonalas. A gyerekek is nézhetik, mert megértik belőle, mi történik a nagyvilágban. Szélesebb látókört, gondolatokat kapnak a médiából…
Hihetetlen kép, ugye? De megvalósítható.
Egyre többen aggódunk a jövőért, egyre tisztábban látjuk, hogy a felnőtt generáció a felelős azért, hogy a gyermekek fejében lévő üres lapokra mi kerül. Alpár Vera azért hozta létre a Gyermekmédia Egyesületet, hogy a jelenlegi médiatartalom megváltozzék, és a manapság divatos halál központú kommunikáció helyére, de legalábbis mellé, gyermekbarát tartalom kerüljön, ami kulturális, szociális és morális értéket is közvetít. „De hát erre a szemétre van igény!” – mondom mosolyogva, hiszen a kereskedelmi média mindig ezzel védi magát:
„Ha a városban csak mákos palacsintát lehet kapni, mindenki azt fogja enni. De ha bekerül a piacra a lekváros palacsinta, előbb-utóbb rájönnek az emberek, melyik a finomabb. Ha az emberek rászoknak a jóra, nem lehet nekik a rosszat eladni.” – válaszolta erősen eufemizálva Vera.
Az egyesület létrehozásához egy trolin kapta a motivációt. Egy kisgyerek folyamatosan lökte a szöveget az édesanyjának, az pedig semmit meg sem hallott az okos észrevételekből, mert folyton a fejfájásáról panaszkodott a gyerekének.
„Nem vesszük észre, hogy minden gyerek egy új világ! Egy vadidegen édibédi kutya több érzelmet képes kiváltani egyesekből, mint a saját gyerekük… Az emberi faj tragédiájának szimbóluma, hogy az állatmenhelyek több embert mozgatnak meg, mint azok a szervezetek, amelyek azért dolgoznak, hogy a csecsemőket ne dobják a kukába.”
„Gyermekmédia Egyesület fő célja, hogy támogatással, partnerek összehozásával, programok szervezésével, lobbizással olyan gyermekeknek/gyermekekről szóló televíziós, rádiós műsorok készüljenek, melyek valódi kulturális és morális értéket képviselnek. Az Egyesület szeretné elérni a gyerekeknek készülő, külföldről beáramló apósztrófkamédiaszemétapósztrófka nagyarányú csökkentését, a bemutatott műsorok minőségellenőrzését és főként a hazai gyártás megerősödését. Vallják, hogy érdemes a célcsoport-korosztályoknak lényegesen több lehetőséget nyújtani, hogy ötleteiket megvalósíthassák, fantáziájukat kiteljesíthessék, fejlesszék, tehetségüket megmutathassák. Ezen a téren a média nagyon jó és fejlesztő, nevelő hatású eszköz lehet, miközben rosszul használva a felnövekvő korosztályt elbutíthatja, ellustíthatja, oka lehet komoly egészségkárosodásnak (elhízás, szemromlás stb…), és pszichés problémáknak is. Itt lenne az idő, hogy a felnőtt társadalom szülő és médiakészítő tagjai egyaránt átérezzék a felelősségüket a gyermekmédia készítés és fogyasztás terén, és helyes, a mainál lényegesen igényesebb irányba terelődjön a gyerekek médiahasználati szokásrendszere.” – írják honlapjukon.
Tehát a Gyermekmédia Egyesület ezen a hihetetlenül széles skálán dolgozik. A rádió üzemeltetésétől kezdve, a filmkészítésen, médiatáborokon és konferenciákon keresztül, a parkok, sportpályák, óvodai termek, játszóterek felújításáig minden! Szóval hogyan foglalhatnám ezt össze röviden és érthetően? Hogyan írjam meg, hogy ez több legyen a tevékenységek puszta felsorolásánál, de közben a szimpátia pátosza se ragadjon el? Ráadásul az internet sietős világához szokott szemek és fejek be is fogadják? Több kérdés ez magamnak, mint amit Verának tettem fel.
Legjobb talán az lenne, ha mindenki maga járna utána a „Kölyök Kommandó, azaz gyerekek a gyerekekért” projektnek, és mindenki belehallgatna a Kölyökrádió gazdag és gyerekbarát adásaiba!
Gyermekmédia Közhasznú Egyesület
Bankszámlaszám: 10700505-48163208-51100005
Adószám: 18132142-1-41
http://gyermekmedia.eu/
Facebook itt.
Támogasd őket azzal, hogy az Adomány Plázában vásárolsz!