ASTOR PIAZZOLLA

Az argentin zenész, zeneszerző (1921-1992) a napokban töltötte volna be századik életévét.  Új műfajt teremtett:  jazz- és klasszikus zenei  elemekkel  ötvözve forradalmasította a klasszikus tangót, és életre hívta az  „új tangót” (nuevo tango), melyet napjaink előadóművészei szívesen játszanak különféle hangszereken és formációkban. Ő ennek a műfajnak a legnagyobb alakja mind a mai napig, de a kortárs zenének is óriása, akinek műveit a legelismertebb komolyzenészek is játszották, s már életében klasszikussá vált. De amíg mindezt elérte, nagy utat járt be.

Astor Piazzolla bandoneón művész és zeneszerző

Argentínában született, olasz szülők gyermekeként. Gyermekkorát New Yorkban tölti és nyolc évesen már bandoneónon játszik. Két év múlva a magyar származású Wilder Bélától tanul klasszikus zenét. Kapcsolatba kerül az argentin tangó mesterével, Carlos Gardellel is.

Amikor a család 1937-ben hazatelepül Argentínába, bárokban és klubokban lép fel, mellette hangszerel, filmzenét ír. 1940-ben   Arthur Rubinstein ajánlására kezdi meg komolyzenei tanulmányait, és maga is komponálásba fog, és 1946-ban megírja első „igazi” tangóját. 1953-ban párizsi ösztöndíjat nyer el, ahol a legendás zenepedagógus, Nadia Boulanger veszi  szárnyai alá.

1955-ben tér vissza Argentínába, ahol megalapítja a Buenos Aires nevet viselő oktettjét. Amellett, hogy a bandoenón virtuóza, zenét szerez. Főként tangót játszanak,  világhírűvé téve a nuevo tango műfajt.

Az Isabel Perón (Juan Perón harmadik felesége, aki férjét követte az elnöki székben) elleni katonai puccsot követően, amikor a fegyveres erők juntája vette át a hatalmat Argentínában, Piazzolla külföldre távozik, s 1976-tól hét évig Olaszországban él.

De mit kell tudnunk arról a már többször említett hangszerről, mely összeforrt nevével –, a bandoneónról? Ez a Magyarországon kevéssé ismert harmonikafajta elsősorban Argentínában és Uruguayban népszerű, a hagyományos tangózenekar fontos hangszere. Ezt tekinthetjük az autentikus „tangóharmonikának”, nem pedig a nálunk leginkább használatos billentyűs harmonikát – melyet előszeretettel titulálnak tangóharmonikának – még akkor sem, ha 40-es, 50-es években a hazai zenészek sokszor játszották rajta ezt a műfajt.

 Piazzolla 1983-as élő koncertfelvétele kapcsán így ír:

„A „Nuevo Tango” a hagyományos tangóból fejlődött ki, amelyet tánczeneként játszottak. Az „új tangó”, mely Buenos Airesben született, a modern idők új ritmusainak, harmóniáinak, melódiáinak, dinamizmusának köszönheti létét.

Miközben a hagyományos tangót játszó muzsikusok kezdték megunni, hogy mindig ugyanazokat a régi számokat játsszák, én nagyon élveztem, hogy új stílusú tangókat játszom és komponálok. Sok „kritikus” és „művész” próbálta lejáratni az új tangót – sikertelenül. Néhány ambiciózus zenész megpróbálta követni az én utamat, de két dolog hiányzott belőlük: a képzettség és a tehetség. Argentína ifjú generációja változást akart. Ez 1955-ben következett be, amikor először tűnt fel az “Octeto Buenos Aires”, és folytatódott a “Quintet Buenos Aires” formációval, mely 1960-ban alakult meg, és még ma is létezik. Ezeket a sorokat ma írom Bécsben, hogy köszönetet mondjak mindazoknak, akik hittek a zenémben. Köszönetet szeretnék mondani az ORF-nek is, mely ragyogó élő felvételt készített 1983. októberében a Konzerthausban…”

Piazzolla  Quinteto Tango Nuevo formációjának 1984-es, élő  felvétele következik, mely elmondja mindazt, amit szavakkal nem lehet kifejezni.

*

Milonga del Angelbandoneónon Astor Piazzolla játszik; kiváló zenésztársai pedig a következők: Pablo Ziegler: zongora;  Fernando Suarez Paz: hegedű; Oscar Lopez Ruiz: elektromos gitár; Hector Console: nagybőgő).

Linkajánló

Astor Piazzolla – Libertango (1977-es európai turnéján)

Astor Piazzolla – Oblivion (Feledés) 

Adios Nonino -4- ASTOR PIAZZOLLA y su Quinteto Tango Nuevo -live in Utrecht (1984)

 

 

 

Author: Róbert Katalin

A magyar-francia szakon végzett középiskolai tanulmányok után a PSZF rendszerszervezői szakán szerzett diplomát. Ezen a területen tevékenykedett a gazdaság különböző szektoraiban. Fordított a Magyar Rádiónak orosz nyelvből, tanított a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán rendszerszervezőket, és francia nyelvet magántanárként. Az utóbbi négy évben több internetes kulturális magazin, folyóirat létrehozásában, működtetésében vett részt, és számos cikke jelent meg. Kapcsolat a szerzővel: robert.kati@gmail.com

Vélemény, hozzászólás?