Az újságírók és a péeresek közti viszonyt vizsgálta a SAKKOM Interaktív pr ügynökség friss kutatása. Az eredményekből többek közt kiderült, hogy a jó pr-szakember három legfontosabb tulajdonsága a segítőkészség, a gyorsaság és a rugalmasság. Az újságírók szemét egyébként elsősorban a „leg”-gel kezdődő szavak szúrják.
Ma már nem szerencsés leírni egy sajtóanyagban vagy vállalati weboldalon a „leginnovatívabb” szót, mert az újságírók többsége hidegrázást kap – derült ki egy közelmúltbeli sajtókutatásából. A „nem trendi szavak” közé – az iménti jelzőt is beleértve – tartozik még az „egyedülálló”, a „piacvezető”, az „exkluzív” és tulajdonképpen a legtöbb felsőfokban használt kifejezés.
Külön kategóriát képeznek a sajtóanyagok eljuttatásakor használt szófordulatok, melyek közül a leggyakoribb melléfogásnak az „azonnali közlésre”, valamint „szíves felhasználásra” kifejezések számítanak. Azt ugyanakkor a többség nem bánja, hogy a kapcsolatfelvétel során a pr-es „Kedves kolléga” címmel köszönti az újságírót, bár ennél nyilvánvalóan jobb választás a személyes megszólítás.
A legnagyobb bakit akkor követheti el a sajtókapcsolatokért felelős részleg, ha angolból tükörfordítással vesz át egy, a hazai piacon nem túl releváns sajtóanyagot, és azt pdf-ben küldi ki. Ezen kívül sok újságíró nem kedveli az erőszakosságot („mikor hozzák már le?”, „miért nem közlik?”), nem szeretik ugyanazt az anyagot többször megkapni, valamint azt sem viselik jól, ha az ügynökségek és cégek ingyen reklámozási lehetőségnek gondolják ezt a csatornát, illetve bújtatott marketingre használják.
„KÉREM, EZZEL NE HÍVJANAK!”
Az újságírók naponta tucatnyi hívást kapnak a pr-stáboktól, ezek között vannak olyanok, melyek szerintük is normálisak, az együttműködés részét képezik, s akadnak persze olyanok is, melyeket szívesen elkerülnének.
Az előbbi kategóriába tartoznak például a sajtótájékoztatóra való invitációk, de a jogos helyreigazítás kapcsán érkező hívások is. Ha viszont valaki azzal csörgeti meg az újságírót, hogy miért maradt ki a cége egy összeállításból, netán azzal, hogy miért nem született szerkesztőségi cikk egy korábban küldött anyagból, nagy valószínűséggel olyat cselekszik, amit a szerkesztőségek többsége nehezen tolerál. A zaklatásnak sokszor azért sincs értelme, mert a sajtó munkatársai gyakran spájzolnak anyagot: a sajtókutatás szerint 4 újságíróból 3 rendszeresen tesz félre közleményeket, illetve egyéb pr-forrásból érkező információkat, hogy azokat később felhasználja.
SEGÍTŐKÉSZ, GYORS, RUGALMAS
A jó pr-es legfontosabb tulajdonságai az újságírók szerint egyébként a segítőkészség, a gyorsaság, a rugalmasság, a kreativitás, az elérhetőség, és nem utolsó sorban a kedvesség. Sokan külön megemlítették, hogy a legjobb pr-es az, aki korábban újságíró volt, hiszen így tudja igazán, mi kell a területen dolgozóknak. Habár a nagy többség szerint a pr-esek munkája, hozzáállása nem változott 2014-ben az előző évhez képest (57%), jó hír, hogy majd háromszor annyian vannak azok, akik szerint igenis van pozitív változás (32%), mint azok, akik szerint romlott a helyzet (11%).
10 SZÓ, AMI KIVERI A BIZTOSÍTÉKOT
1. leg (eredményesebb, innovatívabb, ismertebb, jobb, népszerűbb, újabb)
2. kerül(t) sor(ra)/megrendezésre
3. egyedülálló
4. innovatív
5. trendi
6. piacvezető
7. celeb
8. vezető (szállítója, megoldása, szolgáltatása)
9. exkluzív
10. forradalmi