A CSALÁDTAGOK – MÉZGÁÉK SZOCIALIZMUSA 7. RÉSZ

A szereplők kitalálásakor az alkotóknak figyelembe kellett venniük, hogy a személyiségek jellemezzék a gulyásszocializmus társadalmát, így a mű üzenetét erősítsék. A gondos válogatás fontos a célközönség kialakítása szempontjából is. Az első évadban a családfőt emelhetjük ki főszereplőként, hiszen ő ötli ki és rendeli meg a csodamasinákat. A második folyam egyértelműen az Aladáré, míg a világ körüli út során mind az öt szereplő egyaránt kulcsfigura.

 

Mézga Géza

Az ötven körüli családapa büszke származására. Több részben is kijelenti, hogy „Mi Mézgák mindig is igen illedelmesek voltunk” vagy éppen egyéb tulajdonságot emel ki családja múltjából. Maga a név rendkívül humoros választás. A mézga a növények, elsősorban fák mellékterméke, a gyanta, amelynek semmi határozott szerepe nincs, tehát nagyjából felesleges. Akárcsak Géza a társadalom számára: nem mozgat semmit, nincs hatással senkire, elvan, munkahelyén sincs különösebb feladata, a jelentéktelen bérelszámolói állást bárki más is ugyanúgy el tudná látni.

Karaktere nagyon emlékeztet az évszázad első felében hírnévre szert tett Kabos Gyula alakításaira (Szilvássy, 2012). A Hyppolit, a lakáj főszereplője szintén egy köpcös kopaszodó idősödő úriember, aki semmivel nem tud mit kezdeni amit már nem ismer.

Mézga Paula

Leánykori nevén Rezovits Paula. Férjénél sokkal céltudatosabb, azonban ugyanolyan ügyetlen. Gézát mindig elmarasztalja: „még egy vacak tévét sem tudsz megjavítani.” Még egy példa, Gézától: „Nézd, Paula! Én már belenyugodtam abba, hogy mindig mindennek én vagyok az oka. Beismerem, hogy tegnap én voltam a hibás, amikor cukor helyett két kanál mosóport tettél a palacsintába.” Férjéhez való ellentétes viszonyát fejezi ki, mikor lesajnálóan így nyilatkozik: „Mindig is alacsonyan mozogtál, de én felfele törekszem!”

Ő készteti férjét cselekvésre, ő eszeli ki, hogy mivel tehetnék életüket szebbé, könnyebbé. Figurája a Kabos-féle bugyuta férfi párja. Minden házsártossága ellenére ő tartja egyben a családot, például ő az, aki szóvá teszi fiuk elidegenedését.

Szeretne a felsőbb rétegekbe tartozni, és ezért mindent meg is tesz. Ez sok mindenben megjelenik. Először is telhetetlen birtoklási vágyában, amit leginkább akkor látunk, mikor tudomást szerez a távoli kapcsolatról és ő maga rendeli meg az új házukat. Egy másik pillanatban, mikor rájönnek, hogy a kontinensen átcsempészett heroin kétmilliót ér, így sikolt fel örömében: „És ez mind a miénk?”

Nyelvtudásában is megjelenik, mennyire szeretne az elit körökbe tartozni. Utazásuk első napján nyolc whiskeyt rendel anélkül, hogy szerette volna. A légiutas-kísérő félreérti a nő szavait: „mindent egyszerre visz ki”, „semmit le nem ejt”, azaz eight whiskey. Másik hasonló momentum, mikor az amerikai rendőröknek próbálja elmesélni, hogy egy gengszter ellopta az egymilliós váltságdíjukat. Amikor Huffnagel nevét próbálja kiejteni, rájön, hogy „az angolok nem ejtik ki a »h«-t. A nagy zeneszerzőjük sem Victor Hugo, hanem »Ugo«.”

Mézga Aladár

Aladár a közönség számára a legszimpatikusabb figura – derül ki a Pannónia Filmstúdió kérdőíveiből. Ezért is vált a fiatal fizikus a második évad főszereplőjévé, ami átalakította a nézőközönség összetételét is. Ő az egyetlen szereplő, aki minden nyelven Aladár, ennek vagy származék szólítottak (Adolar, Ládínek).

Olthatatlan tudásszomja folytonos kísérletezésre kárhoztatja. Míg a többi gyerek focizik a téren, ő otthon bütyköl. Az iskolából már az első évadban kicsapták, a második évadban pedig intőt kap az huszonötödik késéséért. Apja kérdésére, hogyan késhetett már huszonötszörre is, egyszerű választ kap: „Úgy, hogy már huszonöt tanítási nap volt. Megy ám az idő…”

Különcségét az is jelzi, hogy – mint az utolsó részből kiderül – február 29-én van a születésnapja, így csak négyévente tartják meg. Lányokkal nem foglalkozik, indoklása szerint „a nőket nem érdeklik a technikai problémák.”

A legismertebb idézet tőle apjának szól, aki tudatlanságáért nagy árat fizet, pontosabban esetenkénti egy forintot. Az „egy forintért megmondom” azért nem oly kőbevésett szabály, Aladár is tud alkalmazkodni, a helyzetből adódóan van, hogy egy ausztrál dollár vagy norvég korona fejében osztja meg ismereteit. Kalandvágyát kifejezi másik, a sorozat harmadik évadjában megfogalmazott mondata: „Mit izgultok? Itt még úgyse’ jártunk.” Mentőötletét elhallgatja szülei elől, így szükséges beutazni az egész Földet, pedig magyar nagykövetség Sydneyben is van, nem szükséges Párizsig utazni érte.

Mézga Kriszta

Az „őrült” tinédzser lány megtestesítője. Az iskola neki sem megy túl jól, matek-segítségért öccséhez szokott fordulni. Elmaradhatatlan miniszoknyája és általános „divatőrültsége” az őrületbe kergeti anyját. Szabadidejében gitározik, Maffiával játszik, de az első évad 11-ik részében megtudjuk, hogy rock ‘n’ roll zenekarban énekel.

Örökös harcban van Aladárral, sokszor beköpi, vagy szülei rendreutasítását kérvényezi a fiúra vonatkozóan. Jellegzetes nevetése szinte minden részben jelen van, miután valami szellemes szóviccet vagy a helyzet komikumát fogalmazza meg.

Máris Ottokár

Ismertebb nevén Máris szomszéd, az Ökörcsiny utca 5. lakója. Az ő karaktere a folyton zsörtölődő szomszéd, akit Mézgáék szinte mindig kihoznak a sodrából. Foglalkozása egyetemi tanár, vagyis az értelmiségi réteg képviselője. Ennek értelmében lakása messze ízlésesebben berendezett bugyuta szomszédainál: zongora, díszes bútorok, festmény, a felsőbb réteg lakásainak jellemzői.

Utazásuk során ő az egyetlen aki beszél nyelveket (angolt, franciát, de spanyolt és németet is valószínűleg). Viszonyulása a családhoz negatív. Ez a harmadik folyamban komplexebb: van mikor ellenségesen egyszerűen szabadulni akar tőlük, van mikor a közös cél miatt kényszerűségből segít a családnak, de mindig ő közvetíti az információkat a család és környezetük között.

Források:

Szilvássy Orsolya, Üzenet a múltból és a jövőből, Médiakutató, 2012/4. sz.

Author: Bakó Ádám

Gondolati barangoló. Mindig a humán tudományok érdekeltek, és kifejezetten szeretem, ha egy témát több szemszögből vizsgálhatok meg, vagy két tudományterületet vonhatok össze. A Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen diplomáztam. Dolgozatomat a Mézga család rajzfilmsorozat és a magyar szocializmus kapcsolatáról írtam, mely munka a mai napig stimulál további kutatások felé. Jelenleg pr-esként dolgozom egy budapesti kommunikációs ügynökségnél.