PRÜDÉRIA ÉS CENZORÁLÁS

A közelmúltban a Facebook betiltott egy antropológiai fotográfiát, melyen egy szőke fehér nő melleit nézi két afrikai fekete nő. Egy orosz fényképészt felfüggesztettek egy hónapig, aztán ezt követte a következő eset, azóta az indiai fiatal informatikusok bőszen figyelik a letakart női melleket, méltatlankodva állnak az egész görög szobrászat előtt és valószínű csak a posztmodern nyugtatja meg őket valamennyire…

A szomszédos Romániában betiltották Lars von Trier Nimphomaniac második részének a moziban történő vetítését. A CNC (Mozi Nemzeti Központja) az említett filmet – amelyet eredetileg február 7-én vetítettek volna -,  „IM-18-XXX”-ként osztályozta, ami annyit jelent, hogy 18 éven aluliak nem tekinthetik meg, és nem lehet publikusan vetíteni. Pontosabban a román állampolgárok nem láthatják egyetlen romániai moziban sem.

Az osztályozás hivatalos írásbeli megerősítés jan. 30-án történik, egyelőre csak telefonon jelentették be a film betiltását.

Fellebbezni lehet, ez esetben megismétlik az osztályozási procedúrát.” –jelentette be Cristina Corciovescu, a CNC elnöke.

A film első részét – a Nimphomaniac I.-et január 17-én vetítették Romániában, és ugyanazt az „IM-18”-as osztályozást kapta, ami annyit jelent: a 18 éven aluliak számára be van tiltva.

Ez a cenzurázási eset egyedülálló Európában, a többi országban a következő osztályozást kapta:
Észtország: R14 a Nimphomaniac 1, és R16 a Nimphomaniac 2.
Németország: R16 – mindkét rész.
Dánia: R15 – mindkét rész.
Hollandia: R16 – mindkét rész.
Franciaország: R12 – az első rész; R16 – a második.
Csehország: R18 – mindkét rész.Svájc: R16 – mindkét rész.

2008-ban a Saw IV film is ugyanazt az IM -18-XXX-es osztályozást érte el, a különösen kegyetlen részek miatt és be lett tiltva a vetítése minden moziban, de a New Films forgalmazók fellebbezésére a film osztályozását IM-18 ra változtatták.
Kíváncsian várjuk, mil esz a Nimphomaniac sorsa Romániában, Charlotte örök húszéves marad, vagy megadják az esélyt, hogy elmesélje további történeteit is.

Ám lehet, hogy ez egy érdekes húzása a CNC-nek, hiszen sokan azt mondták az első rész után, hogy a másodikra már nem mennek. Ha mégis szabaddá válik a tiltott gyümölcs, sokkal többen elszánják magukat, és vajon ki is veszi fel azt a pénztöbbletet, ami az eladott jegyek árából származik?

Megérne egy misét: megvizsgálni milyen bevétel lesz a betiltott és egyszer csak megengedett filmből…

Nimphomaniac egy erotikus eposz arról a nőről, akinek életutját 15 éves korától 50 éves koráig a főhősnő Joe meséli el, aki nimfomániákusnak diagnosztizálta magát.

Ebben a filmben olyan bravúros színészek játszanak, mint: Charlotte Gainsbourg, Stellan Skarsgard, Uma Thurman, Willem Dafoe, Shia LaBeouf, Udo Kier, Christian Slater és Stacy Martin.

Author: Turós Margaréta

„Megkülönböztetni a hallgatást – a fecsegéstől, a mélységet – a felület álságos csillogásától, az állandó nevetséges igyekezetet – a bölcsességtől, a ripacsságot – az igaz szótól, a hazug meséket – a természet és természetesség igaz kisugárzásától, az erőltetett imázst – az önmagából eredő Erőtől, a mindenben résztvevő erőlködését – a kívülállóság benne-lévőségétől… – Azt hiszem, ezt tudja az a Tibeti Láma.” - írja Turós Margaréta, aki Szamosújváron, a kis örmény városban, a francia diákforradalom évében, egy fagyos januári napon született. Iskoláit Kolozsváron végzi, az akkori 3-as számú matematika-fizika, mai Báthory Gimnáziumban. A Bolyai Tudományegyetem kémia-fizika szakának befejezése után Budapesten kezd tanítani. A szegedi József Attila Tudományegyetemen 2003-ig elvégzi a filozófia szakot is, „keresve az élet nagy értelmét”. Diplomamunkáját Emil Cioran pesszimista filozófiájából írja, aki mindmáig szívügye maradt, akár az emigráció és az otthontalanság témái. 2013-ig megszerzi a harmadik egyetemi diplomáját, a miskolci Egyetem Kulturális Antropológia vizuális szakán. Egyórás vizsga-dokumentumfilmjének címe: „Itthontalanság”. Fiatalkora óta rendszeresen fotózik. 2013 óta a PR Herald online lap kulturális antropológia rovatvezetője. 2014-ben az Air France légitársaság országos fotóverseny döntőse, a párizsi Charles de Gaulle repülőteret fotózza. A tanítványaival közös fotókiállítását – „Újpalota: egy pillanatnyi élet” – Szipál Márton nyitotta meg. 2014-ben volt az első önálló, bemutatkozó fotókiállítása – „Színeim története” címmel – a Gozsdu Udvarban. Ezt követően az Izraeli Kulturális Intézetben, a Massolit Galériájában, valamint Indiában, Franciaországban és Kubában is kiállították a fotográfiáit. Öt kontinens 52 országában járt, öt nyelven beszél, „street photographer”-nak vallja magát. tigramave@hotmail.com