PR-FILMEK TÍPUSAI

  1. Befektetés ösztönző film (Befektetői kapcsolatok film) – a befektetők figyelmének felkeltésére irányuló film, a befektetői terület szakmai szempontok szerinti minél részletesebb bemutatása, a befektetők érdeklődésének felkeltése a konkrét befektetési terület, iparág vagy szervezet iránt,
  2. Belső pr (szervezeti identitás) film – egy szervezet céljainak bemutatása a vezető belső indíttatásain keresztül a szervezet tagjai számára.
  3. Dokumentumfilm
  4. Imázsfilm
  5. Országimázs film
  6. Közérdeklődést fejlesztő film – a közvélemény nézetrendszerének átalakítását szolgáló film.
  7. Oktatófilm – értékesítési hálózat, műszaki eljárás, technológiai folyamat bemutatása a munkában résztvevők számára.
  8. Politikai pr-film – politikai kampányok keretében felhasznált alkotások, például jelöltek életútjának, pártok céljainak, programjainak, vezető személyiségeinek bemutatására,
  9. pr-interjú
  10. pr-portréfilm
  11. pr-riport
  12. pr-szpot – imázs-erősítő produkció, gesztusok, például év végi jókívánságok.
  13. Referenciafilm – egy termék gyártásának, piaci fogadtatásának bemutatása. A termék, vagy a szolgáltatásértékesítési tevékenység kommunikációs felvezetése: hitelteremtés, környezeti fogadtatás formálása, a reklámtevékenység konkrét üzenetének magyarázata, a fogyasztó oktatása. Az értékesítési hálózat bemutatása, a technológiai folyamat részletezése a termék vagy szolgáltatás minőségének megítéléséhez, a minőségbiztosítási rendszer bemutatása.
  14. Szervezeti arculati film (Corporate Identity film) – vállalati, szervezeti arculat összetevőit bemutató, a vizuális azonosítókat megfogalmazó, a hagyományokat, a szervezeti struktúrát, a kommunikációs tevékenységi területeket felölelő film. A pr irányításával, a marketingkommunikációs tevékenység stratégiai kérdéseivel foglalkozó film.
  15. Szponzorált film – valamilyen támogató által preferált imázs-formáló film, nem ritkán játékfilm jellegű történetbe csomagolva,
  16. Video hírlevél (Video News Release, VNR) – a szervezettel, a termékkel, a szolgáltatással kapcsolatos hírek audiovizuális megfogalmazása. A vezetés stratégiai céljait is népszerűsítheti a belső közvélemény felé.
Az illusztráción Shalini Kantayya látható, forgatás közben

Bármely kommunikációs célkitűzést igyekezzék is szolgálni valamely film, technikai kivitelezése alapján három csoportba tartozhat:

Natúr film: a filmben valós személyek és valós tárgyak szerepelnek, valós helyszíneken.

Animációs film: mesterséges környezetben, mesterséges szereplők és tárgyak szerepelnek. Számos fajtája ismert: rajzfilm, bábfilm, árnyfilm, gyurmafilm, számítógépes animáció.

Vegyes film: a filmben a natúr és az animációs megoldások keverednek. Valamennyi variáció elképzelhető: mesterséges környezetben valós személyek valós tárgyakkal szerepelnek, vagy: valós környezetben rajzolt figurák a tárgymozgatott holmit reklámozzák.

Az üzleti céllal készülő filmek bármelyike – függetlenül az alkalmazott technikai kiviteltől is – szinte valamennyi filmes műfajban készülhet:

Agitka leginkább a reklámfilmek között fordul elő. Legfőbb jellemzője, hogy a lehető legtömörebben, általában egyetlen gondolatra koncentrálva érvel.

Dramatizált játékfilm szintén a reklámfilmek között gyakori. Előre megírt szituációban színészek a pr-feladatnak megfelelő szerepeket játszanak.

Dokumentumfilm – mivel módszere a valóság hű bemutatása – leggyakrabban a referenciafilmek műfaja, de nem kizárt a goodwill filmekben, sőt olykor még a TCK-filmek között sem.

Népszerű tudományos film gyakorta adja goodwill és referenciafilmek műfaji kereteit. Különösen alkalmas lehet új műszaki eljárások, bonyolult gépi berendezések, műszaki cikkek népszerűsítésére.

Oktatófilm gyakori megoldás a referenciafilmek között, pl. a használati tulajdonságok, balesetelhárítási szempontok, karbantartási lehetőségek bemutatására.

Riport egyfelől a pr-filmek kedvelt eszköze (pl. a cégnél történt és egyben rangot adó események rögzítése).

Filmes publicisztika az adott témának szubjektív látásmóddal készített feldolgozása és értékelése.

Author: Varga Mihály

Stratégiai kommunikációs tanácsadó, a PR Herald – az első magyar public relations szakfolyóirat – alapító-főszerkesztője. 1983-ban kezdi pályafutását a Magyar Televízió Szegedi Stúdiójában, mint szerkesztő-rendező, majd ’85-től filmgyártásvezetőként dolgozik Budapesten. 1987-től a Magyar Tudományos Akadémia Kutatófilm-stúdiójánál produkciós menedzser. A rendszerváltás idején (illegális körülmények között) külpolitikai tudósításokat szervez, külföldi televíziós társaságoknak szállít dokumentumfilmeket és híranyagokat, a „Keleti Tömb” utolsó szocialista országainak végnapjairól. Több száz publicisztika, rádió- és lapinterjú szerzője és szerkesztője. Olyan szervezetek és vállalatok pr-tevékenységét segítette/segíti, mint az ORTT, a Magyar Államkincstár, a Szerencsejáték Zrt., a Nemzeti Szakképzési Intézet, a Magyar Villamos Művek Rt., a Levegő Munkacsoport, a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségi Közalapítványa és a Workania. A pályájuk elején álló tehetséges emberek megszállott támogatója. Kapcsolat: varga.mihaly@prherald.hu