Quo vadis?
A pr-munka hatékonyságának objektív mérésére még sohasem volt ennyire égetően szüksége a pr-szakembereknek, mint ebben a hosszan elhúzódó recesszív időszakban. A kommunikációs szakembereknek ugyanis folyamatosan bizonyítaniuk kell munkájuk (s létük) szükségességét. A bizonyításhoz pedig komplex s hiteles módszerek kellenek. Vallom, hogy a pr-es munkájának alfája s ómegája a professzionális hatékonyságmérés. Az elkövetkező napokban a PR Heraldon megjelenő cikksorozatunkkal egyaránt megvizsgáljuk a rövidtávú (ouput) és a hosszútávú (outcome) hatékonyságmérés kvantitatív és kvalitatív módszereit. Tudni kell azonban, hogy (jelenleg még) a pr hatékonyságméréshez nincs nemzetközileg elfogadott, egységes mérési sztenderd, amelyet Kanadától Magyarországig alkalmazni lehetne. Ahány program, annyiféle mérési technika! Ha helyesen akarunk mérni, a legfontosabb, hogy mérhető (rövid- és hosszútávú) céljainkat már az elején tűzzük ki, s kutatásunkban mindenképpen ötvözzük a kvantitatív és kvalitatív módszereket.

Amióta a pr-szakmában dolgozom – lassan négy esztendeje – egy-egy új megbízás elindulásakor vagy lezárásakor mindig felötlött bennem a kérdés: miként lehet a pr-es munkáját, tevékenységének hatékonyságát teljes körűen értékelni? A cipőgyári munkás, a marketinges vagy a lobbista eredménye sokkal könnyebben elemezhető és kimutatható, mint egy pr-es (vagyis a pr-tevékenység) hatékonysága.
Úgy gondolom, a pr egy kissé absztrakt szakma, ezért néhány – más diszciplínáktól kölcsönzött – mérőszámmal lehetetlen megmérni az eredményét. Eredetileg azért választottam a pr-tevékenység hatékonyságmérését, hogy rájöjjek, milyen módszerekkel tudom objektíven megmérni elvégzett munkám hatékonyságát – ez, véleményem szerint, a pr-tevékenység alfája és ómegája. Hipotézisem szerint nagyon bonyolult a hatékonyságmérés, mert például nincs nemzetközi sztenderd, amely iránymutatást tartalmazna valamennyi pr-szakember számára, illetve számos szakmai vita zajlik néhány technikával kapcsolatban. A pr-mérés sokszor emlegetett nehézségeivel – a hatás-kumulációval – is foglalkoznunk kell.
Az elkövetkezőkben át fogjuk tekinteni a pr-kutatásra vonatkozó legfontosabb axiómákat, a kutatás elkészítésének szakaszait, megtervezésének lépéseit. Ennek releváns részei a pr-munka rövidtávú hatásvizsgálatának (output-jának), illetve a hosszútávú hatékonyságmérésnek (outcome-jának) módszerei. (A pr-munka mérésének egyéb területeit – például az input, vagy az outflow-mérést – nem tartalmazza a mostani cikksorozatunk; hiszen e területek csak korlátozottan fontosak a komplex mérésben. A Szerk.)
Az első részben tehát a legfontosabb kvantitatív (ROI, AVE, stb.), kvalitatív (média tartalomelemzés, etnográfiai kutatás, fókuszcsoportos felmérés, stb.) és vegyes (SoV, cyberspace-elemzés, stb.) módszereket fogom sorra venni. A fejezet következő egysége a pr-hatékonyságméréssel kapcsolatos hazai és külföldi állásfoglalásokat tartalmazza. Munkám során sikerült személyesen is megkérdeznem dr. Sós Péter Jánost, Szántó Balázst, dr. Szondi Györgyöt, Laurence Evanst és a pr-mérés egyik legismertebb szaktekintélyét: Katie D. Paine-t. Fenti szakembereken kívül természetesen még számos pr-es és pr-szövetség állásfoglalását is közlöm.
Arra is keresem a választ, a szakemberek vajon hogyan javasolják mérni a pr-t? Ebben az egységben szintén sok elismert szakember – úgy, mint dr. Sós Péter János vagy Pöltl Ákos – álláspontját közreadom, valamint két európai kutatást a mérésről.
Ebben a cikksorozatban egy konkrét esettanulmányt is be fogok mutatni. Munkahelyem, a Comprad Kommunikációs Ügynökség sajtóreggelit szervezett az MKB-Euroleasingnek – egyik állandó ügyfelünknek – 2008 decemberében. A sajtóreggeli output-ját érdemes elemezni, az általam objektívnek s hitelesnek gondolt módszerek alapján.
Az esemény analitikus média tartalomelemzése és média analízise után arra a kérdésre keresem a választ, vajon ezekkel a technikákkal lehet-e mérni a pr-munka hatékonyságát, valamint, hogy – e jellemzők alapján – sikeres volt-e a sajtóreggeli?
A KUTATÁS ÉS ÉRTÉKELÉS TERVEZÉSÉNEK AXIÓMÁI
A pr-munka értékelése olyan vizsgálatok komplex egésze, „amelynek célja a public relations stratégia vagy program relatív hatékonyságának meghatározása a public relations program outputjainak és/vagy eredményeinek az előre meghatározott célrendszerrel történő összehasonlítása alapján”. (Szeles, 1999:258.)
Ha bármilyen kvalitatív és/vagy kvantitatív mérést végzünk, amely a pr-kommunikációs tevékenység hatékonyságát hivatott felmérni, az alábbiak – mérés megkezdése előtti – meghatározása a sikeres s hiteles pr-mérés alfája s ómegája.
A szervezet működésének, taktikai és stratégiai céljainak, a célcsoport-szegmentumok motivációinak megértése
Ez a legalapvetőbb pont, amelyet – jobb esetben – nem csupán egy pr-mérési akció megindítása előtt gondolunk át, hanem valamennyi kommunikációs tevékenységet ezek figyelembe vételével indítunk.
A pr-mérési feltételek meghatározása
Egy kutatás kizárólag akkor lehet helyes és sikeres, ha már a mérés megkezdése előtt deklaráljuk későbbi mérési tevékenységünk feltételeit.
Világos, valós s lemérhető célkitűzések meghatározása
Egy pr-mérés csak akkor lehet eredményes, ha már az elején kitűzzük a jól mérhető (rövid-, közép- és hosszú távú) célokat. Így elkerülhető, hogy ad absurdum utólag, a mérést követően alakítsuk ki annak céljait, s mintegy saját munkánk sikertelenségét leplezve, utólag igazoljuk hatékonyságunkat.
Fontos, hogy különbséget tegyünk a rövid-, közép- és hosszú távú célkitűzések között, hiszen ezen célok mérése más-más eszközzel történik. Nyilván egy-egy sajtóesemény után lehet média-analízist, média-tartalomelemzést és cyberspace-elemzést készíteni (vagyis tudom az outputot mérni), ám a célcsoport-szegmentumaim magatartási szokásainak, attitűdjének mérésére ez a módszer nem alkalmas. Fontos tehát, hogy egy rövidtávú pr-aktivitást a rövid távú pr-output mérési eszközökkel, míg egy hosszú távú stratégiának (például egy 1-3 éves pr-programnak) inkább az outcome-ját mérjük. Már az elején külön kell választani a hatásmérést (rövid távú) és a hatékonyságmérést (hosszú távú).
A FELTÉTELEK BEÉPÍTÉSE CÉLKITŰZÉSEINKBE
Az előre meghatározott mérési feltételek, célkitűzésekbe való beépítése szintén a hiteles mérést garantálja.
A pr-osztály/menedzsment hitelesíti a fentieket
Szintén nem elhanyagolható egység, hogy a mérés megkezdése előtt a pr-osztállyal vagy az ügyféllel egyeztetjük a mérhető célkitűzéseket, illetve a mérési feltételeket. Ezek elfogadása után kezdhető csak el a mérési tevékenység.
Fontos, hogy a mérendő programot az elején kisebb részekre osszuk, hiszen egy egységes egész mérése egzakt eszközökkel nehézkesebb, mint ha az egyes, konkrét szakmai programokat vizsgáljuk. Így ugyanis a programelem számára legmegfelelőbb módszert (legyen az kvalitatív vagy kvantitatív) egyszerűbben s biztosabban ki tudjuk választani. (Lindenmann, 2003.) Ez azért is fontos, mert a pr-mérésnek nincs, valamennyi programelemre jól alkalmazható, egységes módszere.
Nagyon fontos, hogy a pr-mérés területét nem szabad izolált rendszernek tekinteni. Cél, hogy a komplex üzleti stratégiához jól illő üzeneteket alakítsunk ki, melyeket minden esetben mérhető módszerekkel kell társítani.
Már a pr-mérés előzetes tervezésekor fontos, hogy tudatosuljon: a pr-munka hatékonyságát azért nehéz mérni, mert annak hatása sosem áll magában. A marketing, a marketingkommunikációs és egyéb területek ugyanúgy formálják a cég imázsát s hírnevét, mint a pr. Ezért hát nehéz önállóan, más területektől elkülönítve mérni a pr-hatékonyságot. Eme hatás-kumulációt nem árt észben tartani, már a pr-mérés tervezésekor. „A pr-folyamat nem teljesen kontrollálható, s eredménye nem elválasztható a többi területétől, de a pr-munkatárs feladata, hogy mérhető célokat tűzzön ki.” (Weiner, 2008:11.)
A TERVEZÉS LÉPÉSEI
A fenti szempontok, szabályok figyelembevételével kell nekikezdeni egy pr-kommunikációs programelem hatékonyságméréséhez. Miután pontosan megértettük szervezetünk céljait, meghatároztuk a mérés feltételeit, lefektettük a mérhető célkitűzéseket, a mérés feltételeit beleépítettük a célrendszerekbe, végül a teljes metódust elfogadtattuk a vezetéssel, még van néhány teendőnk, míg belekezdünk a mérésbe.
A pr-szervezetek több, általában egymástól eltérő modell segítségével, 5-8 pontból álló teljes tervezési lépéssorozatot ajánlanak a pr-hatékonyságmérésre, mellyel a kiinduló szakasztól el lehet érni a tényleges mérésig. Én a sokféle fellelhető modell általam jónak vélt elemeit ötvöztem, s egy 9 lépésből álló tervezési modellt vázolok most fel.
1. lépés
A mérés tárgyának meghatározása
Az első lépés célja, hogy meghatározzuk, pontosan mit is akarunk mérni.
Az Asibey Consulting „Are We There Yet? A Communications Evaluation Guide” című, a Communications Networknek készített 2008-as útmutatója kétféle célrendszert különböztet meg: a stratégiai célokhoz a márkatudatosságot vagy a célcsoport viselkedésváltozását sorolja, amely kizárólag hosszútávon mérhető. A taktikai célok közé a szervezet kulcsüzeneteinek terjedését sorolja (milyen hatékony volt ezen üzenetek terjesztése), a médiakapcsolatokat, illetve az „újmédia-csatornákon” történő információáradás hatékonyságát vizsgálja. Ezekhez a stratégiai és taktikai célokhoz természetesen egyéb más pontok is felvehetők – a lényeg, hogy pontosan meghatározzuk, mit akarunk mérni.
2. lépés
A célok meghatározása
A második lépésben el kell dönteni, hogy milyen célokat akarunk kommunikációs aktivitásainkkal – rövid- és hosszútávon – elérni.
Elsőként a hosszú távú célokat (goals) kell kijelölnünk, amelyeket 5-10 év alatt tervezünk végrehajtani. A legfontosabb, hosszú távú célok például a kulcsdöntéshozók attitűdjének megváltoztatása. A „viselkedési célok” szintúgy a hosszú távú célkitűzések közé tartoznak; beleértjük a márkatudatosság, az attitűd/hit, a szociális normák megváltoztatására tett kommunikációs erőfeszítéseinket.
Az egy/két éves időtartamú, részletesebben kidolgozott tervek (objectives) eldöntése szintén fontos pontja a célok meghatározásának. A jó célrendszer 1. specifikus, 2. mérhető, 3. elérhető/megvalósítható, 4. eredményközpontú, 5. időközpontú.
3. lépés
A célcsoport azonosítása
A méréshez is lényeges, hogy pontosan szegmentáljuk a célcsoportunkat. Kerülni kell az egy-két tényezős szegmentációt – mennél pontosabb a meghatározás, annál kisebb lesz esetlegesen a meddőszórás, s annál pontosabbak lehetnek mérésünk eredményei is.
4. lépés
Az adatok rendszerezése
A mérés megkezdése előtt össze kell gyűjteni valamennyi, munkánkhoz kapcsolódó adatot, legyen az statisztika vagy legfrissebb piackutatásunk eredménye.
5. lépés
A mérési kérdések felvázolása
Ebben a lépésben azokat a konkrét kérdéseket vázoljuk fel, amelyekre kutatásunk során választ keresünk.
6. lépés
A mérési módszerek kiválasztása
A pr-kutatás egyik legfontosabb szakasza a kvalitatív és kvantitatív módszerek kiválasztása. A kvantitatív módszerek közül jól használhatóak a különböző médiumok alapvető adatainak (olvasottság, látogatottság, elérés, stb.) összegyűjtése vagy éppen a média tartalom-elemzés. A hosszú távú célokat kiválóan mérhetjük a jóval bonyolultabb kvalitatív módszerekkel. A különféle interjúk, fókuszcsoportos megkérdezések, online és személyes kérdőíves megkérdezések, vagy a megfigyelések alkalmasak arra, hogy a pr-munka lényegét – a célcsoport-szegmentumok attitűdjének, viselkedésének stb. megváltozását – mérjék.
„Szép dolog, ha azt mondjuk a főnökünknek – hatékonyságmérés címszóval –, hogy a megjelenéseink 90 %-ban tartalmazzák kulcsüzeneteinket, de ahhoz, hogy hiteles viszonyrendszert hozzunk létre, szükség van a kvalitatív és kvantitatív módszerek ötvözésére.” (Jeffrey, 2008.) Bármilyen mérést is végzünk tehát, a lényeg annak komplexitása.
7. lépés
A méréshez büdzsé hozzárendelése
Ha nincs büdzsé – nincs mérés. Illetve van, csak elnagyolt s nem szakmai alapokon nyugvó. A kívánatos állapot, a kommunikációs büdzsé legkevesebb 5-7 %-ának kutatásra költése. (Asibey, 2008.) Teljes kutatásunk költségvetésébe bele kell kalkulálni a belső és külső tanácsadók, munkatársak javadalmazását (fee), az útiköltséget, a kutatás tényleges díjait, az értékelés elkészítésének tervezési-, nyomdai- és egyéb költségét (cost).
A pr-kutatásra fordítható büdzsé mindig sarokköve a mérésnek. Szondi György kutatása szerint, hazánkban mindössze a teljes büdzsé 3-4 %-át, míg Nagy-Britanniában 7-10 %-át fordítják hatékonyságmérésre. (Szondi, 2005.)
8. lépés
Mérés
Mindezen lépések után a legnagyobb feladat még hátravan: a mérés.
9. lépés
Újramérés
Mivel a pr-kommunikáció nem statikus terület, ezért – amennyiben néhány releváns elem a stratégiánkban megváltozott –, azonnal új mérést kell készíteni. (Paine, 2002.)