Hogy kinek mit jelent a SEO szövegírás, sok helyről sokféle válasz érkezett már. Különböző részletességgel, különböző megközelítésben – és különböző minőségben. Ami biztos, hogy a téma érdekli az embereket: vállalkozókat, szövegírókat, de marketingügynökségeket is. Amin nem is szabad csodálkozni, hiszen az onlinemarketing egyik legerősebb eszközéről van szó.
Amire azonban esetleg nincs felkészülve az érdeklődő, az a megközelítések, és a téma mélységeinek végtelen változatai. Van, aki pár bekezdésben szeretné összefoglalni az egészet. És van, aki hosszú oldalakon keresztül próbálja megosztani a tudását. Egyesek épp, csak érintik az egyes szempontokat. De láttam már olyat, amikor a lelkes szakember ömlesztette, halmozta a szakkifejezéseket. Ami pedig talán a legkevésbé szerencsés, amikor a szakértő egy, a keresőkre (is) optimalizált szövegírás kapcsán valójában kevésbé fontos témára helyez indokolatlanul nagy hangsúlyt.
Az én megközelítésem rendszer szintű. Hiszem, látom, hogy az in medias res (sokszor inkább csak Hűbele Balázs) típusú magyarázatok nem adnak elegendő megértést. A regény hosszúságúak pedig épp ellenkezőleg: nagyon elviszik a fókuszt.
Például, túl soknak, netán feleslegesnek tűnhet, de a kereső algoritmusokról illik nem csak tudni, de érdemes követni a frissítéseiket és megismerni a legfontosabb sajátságaikat. Ugyanakkor, közel sem szükséges visszamenni a „keresőoptimalizálási ősrobbanásig”, hogy kimagaslóan jól teljesítő anyagokat készíthessünk.
MIT JELENT A SEO SZÖVEGÍRÁS?
A SEO az angol Search Engine Optimization, azaz keresőoptimalizálás kifejezés rövidítése. Három területét különböztetjük meg:
1. technikai,
2. off-site,
3. tartalmi.
A cikk témája lényegében a harmadik, a tartalmi (vagy más néven on-site) keresőoptimalizálás gyakorlati manifesztációja. Azt értjük alatta, hogy
miként lehet olyan posztokat és egyéb tartalmakat készíteni, melyek megfelelnek a keresőmotorok direktíváinak.
ALAPOK
A keresőmotor alatt (tekintettel 90% körüli piaci részesedésére) jellemzően a Google-t értjük. Tehát, a SEO-szövegírás során próbálunk megfelelni azon útmutatásoknak, melyeket a kereső óriás nyilvánossá tesz.
FONTOS: bár a SEO szövegírás kifejezést használjuk, ide tartoznak a vizuális tartalmak, azaz a képek és videók optimalizálásai is.
A keresőoptimalizált tartalomgyártáskor három „érintettet” kell jól kiszolgálni. Az olvasót, a keresőrobotokat, és természetesen maga a blogger is jól jár.
Az olvasót egyedi, érdekes, számára értékes anyagokkal lehet jól kiszolgálni. Hogy mitől válik egy poszt értékessé? Attól, hogy a számára leghasznosabb formában ad választ arra, ami az illető keresési szándékával (search intent) megegyezik. A keresési szándék lehet többek között:
– valamire gyorsan választ kapni
– informálódás
– vásárlás
A forma kapcsán pedig – nem tévedés! – elég lehet pár sor, akár képek nélkül is. De van, hogy a három oldalas, képekkel jól megtámogatott poszt is kevés lesz. Ennek a lekutatására kulcsszó- és konkurencia kutatást szoktunk használni. Amire aztán ráépíthetjük a teljes tartalom stratégiánkat is.
Tehát, közel sem elég csak úgy elkezdeni #SEOtudatosan írni, mert könnyen tévútra vihet, ha nem fogod tapasztalni az előnyeit. Kutatás nélkül a legtudatosabban optimalizált posztjaid ellenére sem biztos, hogy előre fogsz tudni rangsorolni a találati listán.
A keresőrobot akkor lesz „boldog”, azaz akkor adsz neki erős SEO-szignált, ha:
– könnyen fel tudja térképezni a weboldalad struktúráját (linkek és URL-ek szintjén),
– az oldalad bejárható, a tartalmak követhetőek,
– egyértelműen kiderül számára, hogy a weboldalad miről szól, mi a központi témája, és hogy a szóban forgó cikked mennyire és hogyan kapcsolódik ehhez.
Továbbá, hab a tortán, ha az adott témát több posztban, de minél szerte ágazóbb nézőpontokból is feldolgozod. Hogy ne menjek messzire példáért, egy keresőoptimalizálással foglalkozó szakember akkor készít tartalmi szempontból jól optimalizált weboldalt – saját magának -, ha a weboldalának fő témája egyértelműen a keresőoptimalizálás. És ha minél több aloldalt, azaz hasznos tartalmat ír releváns témákból.
Ilyen témák lehetnek például:
– ár, árazás
– szakemberek listája (PR értékkel bíró együttműködési lehetőség!)
– szakmai képzések, tananyagok
– weboldal keresőoptimalizálás
– megtérülési esettanulmányok
– lehetséges célok
– külföldi példák
– közös metszet határterület tudományokkal (például szövegírás, helye a marketingben)
– hasznos eszközök
Nem mondom, hogy a végtelenségig tudnám folytatni, de maradjunk annyiban, hogy sokáig. És remélem, érthető ez a logika! Ha a doboz ragasztás a szakmád, akkor egy tőzsdei poszttal összezavarod a robotot. Míg, ha mondjuk a recycling economy és az újrahasznosított dobozok közötti összefüggésről írsz, az jó eséllyel mélyíti a szaktudásod és a szakértői státuszod az algoritmusok szemében.
Ha a szövegíró alatt a vállalkozót, a bloggert értjük, akkor azért, mert a fentiek mentén írt posztjai jól fognak konvertálni a keresőben. Tehát nem csak előre fog rangsorolni a tartalom, de az emberek kattintani is fognak rá. Konverzió bármi lehet, amit annak tekintünk (például vásárlás, feliratkozás, tovább kattintás), a lényeg pedig az alábbi egyenlettel összefoglalható:
tartalmi alapú rangsorolás + jó tartalom = jobb helyezés = konverzió
Ahol a rangsorolás hogyan-ja a Google algoritmusaitól függ. A jó tartalom a képzett szövegírótól. A kettő együtt állása pedig jó/jobb eséllyel meg fogja hozni a konverziót. (Forrás: SEOtudatos szövegírás)
Ha pedig szövegíróként olvasod ezen sorokat, ugye, mondanom sem kell, hogy mennyivel értékesebb és így mennyivel magasabb árú szolgáltatást tudsz nyújtani a megbízóidnak, ha SEO-tudatosan írsz?
MIT JELENT MINDEZ A GYAKORLATBAN?
Tulajdonképpen a fent említett direktíváknak megfelelően történő tartalomkészítést. Erről, jelentős szövegírói best practice-t is felhasználva majdnem egész napos workshopot tartok. Az anyag komplex, és nem kevés. Még egyszer mondom: rendszerszinten érdemes megtanulni. A teendők szolgai utánzása nem egyenes út a Google Paradicsomba.
Minden esetre, hadd adjak néhány – nem teljeskörű – szempontot, amire általánosságban könnyű odafigyelni!
Olvashatóság
Számít a poszt hossza, a benne lévő kiemelések, felsorolások. Figyelni kell a tördelésre is: legyenek fejezetek, alfejezetek, megfelelő címsor-betűmérettel.
Kulcsszó
Vagy inkább téma. Ahogyan fentebb is írtam: érdemes egy adott témát több oldalról feldolgozni. Ezzel mélyítjük a szakértői képet magunkról a neten, egyértelműsítjük weboldalunk profilját. Illetve, a Google érti a rokonértelmű szavakat és az egész kontextust is. Ennek a posztnak a fő kulcsszava: mit jelent a SEO szövegírás. De számos esetben használom a keresőoptimalizálást e helyett. Vagy mondjuk a tartalomkészítést a szövegírás helyett. Ezzel igyekszem elkerülni a kulcsszó halmozást és minél változatosabb módon utalni a cikk tartalmára.
LINKEK
Jó pont, ha mind kifelé mutató-, mind belső linkeket is elhelyezünk a tartalmunkban. Linknek minősül egy hivatkozás is: akár egy kép forrására, akár egy másik posztunkra.
KÉPEK
Jól optimalizált képi tartalmak nélkül ma már nincs jó SEO szövegírás. Érdemes megnézni kedvenc példám, a kukac hengerpárna keresőszó képi találatait! Vajon melyik márka képei lesznek felülreprezentálva az első találatok között?
VIDEÓK, SOCIAL MEDIA
A videók egyrészt – jó részt – a YouTube-ot jelentik. Másrészt az egyes social media felületekre feltöltött videós anyagokat. Apropó, te hányféle videós social platformról hallottál már? YouTube, Vimeo, Twitter, Facebook, IGTV, Instagram stories, Twitch, TikTok, Snapchat… Mind ismerted?
Tudtad, hogy a CISCO szerint, 2021-re az online forgalmak 82%-a videó lesz?
Ez olyan, mintha a már létező videókhoz hozzá jönne még 825.000.000.000 db DVD-nyi anyag.
CTA
A Call To Action rövidítése. Magyarán „valamit csináltatás”. Azért érdemes ide sorolni, mert a CTA-ra kattintani kell, és utána történik valami. Mondjuk megvesz valamit az olvasó, vagy tovább olvas, vagy feliratkozik. Így, azon túl, hogy beteljesül egy konverziós cél, ez egy belső linkként is működik, és tovább is marad az oldaladon. Ami szintén fontos SEO jelzés.
EGYEBEK
Többnyelvű oldalak, eredeti poszt kontra duplikációk, a tartalom meta- leírása, vagy az adott poszt frissítése… sok további olyan tényező is van, amit részleteiben sajnos nem tudok egy blogposzt formájában átadni.
Szerencsére, találni ma már jó élő vagy online képzéseket, és vannak elég jó írott anyagok is – magyarul is. Tájékozódj, kérj értékelést másoktól, mert árban eléggé szórnak. De jellemzően egy SEO-szövegírott poszt árából kijönnek.
Ha a marketingstratégiád része a tartalommarketing és magad írod a posztjaid, vagy ha téged megbíznak szövegírással: hosszútávon felbecsülhetetlen tudásra és előnyre tehetsz szert, ha elkezdesz SEO-tudatosan írni.