MISZTIKUS KOMPLEX INSTRUKCIÓS PROGRAM

A gyerekek maguktól tanulnak… A hátrányos helyzet előny… Hejőkeresztúr az oktatás fellegvára… A vér vízzé válik… Erről hallanod kell! Egy újabb világmegváltó sajtótájékoztató. Az újságírók közül megint csak én öltöztem normálisan. Ez a szakma senkinek nem ad tiszteletet. (Világos, hogy ezért nem is kap.) A terem nehezen telik meg. Az átlag életkor ötven körül. Felsőbbrendű cinizmussal nézek körbe: hol voltatok eddig?! A szponzor cég logójával véradó kampányt is lehetne szervezni. De ez most H2O. A cég képviselője már az elején kiteríti kártyáit: ez nekik üzlet, nem jótékonyság. Profitot csak jól működő társadalomban lehet termelni. Ez szimpatikus. Ha egy nyereségben gondolkodó cég áll a hátrányos helyzetűeket oktató rendszer mögé, mert ebből hasznot remél, hitelessé teszi a programot. Ebben a világban, a gazdasági válság hullámain ki pumpálna milliókat értelmetlen célokba? Az egymást körbenyaló felszólalások, a lelkesedés a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárságának politikai főtanácsadóját is magával ragadja, aki tanúk előtt tesz ígéretet, hogy a komplex instrukciós program bekerül a pedagógus-oktatásba.

M3//1
M3//1

Büszkén vigyorognak a képviselő urak, mintha bármelyiknek is köze lenne hozzá, hogy a program eddig eljutott! Kovácsné Dr. Nagy Emese, a hejőkeresztúri általános iskola igazgatója, Dr. Kürti Sándor, a Kürt Zrt. elnöke, tulajdonosa és a Gábor Dénes Díjasok nélkül sehol nem lenne Rachel Lotan, a magyar származású, kaliforniai Stanford Egyetem professzorának oktatási programja itthon.

Számokat ontanak magukból a felszólalók, mint az ismeretterjesztő tévécsatornák: 1 iskola átalakítása 5 év; évente 4 millió forint szükséges, hogy az akkreditált franchise módszertan működőképes legyen; jelenleg 20 iskolára van pénz, de az országban 1500 oktatási intézményt kellene átalakítani; 2011. szeptembertől 7 iskolában kezdődnek átalakítások az új szponzornak köszönhetően… A folyamat lassú, a tanárok mentális átállásához legalább 3 hónap, a diákok változásához minimum 6 hónap szükséges.

Kilenc hónap egy iskola oktatásának fordulatában? Lófütty. Öt év egy intézmény fejlődésében? Semmi. Itt is, mint minden előrelépésnél, önmagunk legyőzése miatt lehetnek nehézségek. A magukat katedrára helyező tanároknak, az összefogásra képtelen tanári karoknak, iskolaközösségnek kell elgondolkodni: miért vállalták a jövő nemzedékének oktatását? Szemléletváltozás kell.

A tanár segédlet. Iránymutató a diákok közösségi és tanulmányi fejlődésében. Nem mindentudó, erkölcsi ítélő, hanem az események mozgatórugója, egyensúlypontja. Nehezebb és komplexebb feladat, mint a tankönyv anyagát leadva darálni a tanítványok önértékelését.

A felismerést, hogy a gyerekek egymástól, egymásközt tanult információi hatásosabban vésődnek be, hogy a maguk közötti vitáik, interakcióik jobban rögzülnek, mint egy tanár kinyilatkoztatásai, már harminc éve leírták. Hejőkeresztúron 10 éve kezdték el megvalósítani, és mára a hátrányos helyzetű gyerekek 99 %-a tovább tanul. A módszertan kidolgozója a tanítványok láttán meghatottan könnyezett. Az iskola irigyei pedig azt állítják, hogy ennek a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei községnek jutott az összes értelmes cigány gyerek. Talán maguk is elhiszik, hogy arrafelé ilyenek potyognak az égből.

A sajtótájékoztatóra gyerekprodukciót is hoztak. Gyermekkorom kínos élményei jutnak eszembe. Kezembe temetem arcom, így hallgatom a szavaló roma kislányt. Amikor angolul mond verset a 10 éves barna bőrű lányka, kinézek ujjaim közül. Hangja és tekintete magabiztos. Nem kérkedő, nem megjátszik, nem produkál. Előad. Mint az éneklő, hasonló korú fiú. Lényegtelenné válik származásuk. Elismerem, ügyesebbek, mint én. Megértem, miért ebbe az iskolába járnak az ELTE gyakorló tanárai okulni.

„- Minden gyereknek joga van tanulni, minden gyereknek joga van a sikerhez. Csak ezáltal lehet jobb, igazságosabb társadalmunk.” –  Rachel Lotan.

A H2O program egy speciális csoportmunkán és differenciált tanulásszervezésen alapuló tanítási eljárás, amely lehetővé teszi a tanárok számára a magas szintű pedagógiai munkát olyan osztályokban, ahol a tanulók közötti tudásbeli különbség és kifejezőkészség tág határok között mozog.

A Komplex Instrukciós Program módszertanának részleteit itt tudod megismerni: http://www.h2oktatas.hu/hu/a-modszer

 

Author: Sablik Henrik

(1979, Érd – Budaörs – Budapest) A Mentrópia (www.mentropia.hu) főszerkesztője sablik.henrik@mentropia.hu (70/325-94-51)

Vélemény, hozzászólás?