MINDEN FEJBEN DŐL EL

SERES BORBÁLA GITÁRMŰVÉSZT a nemzetközi zenei élet kiemelkedő fiatal tehetségei között tartják számon. Beszélgetésünk apropóját a Pécsi Tudományegyetem Universitas televíziójának videóstúdiójában tartott előadása adta, de sok minden másról is szó esik.

Seres Borbála gitárművész

Nyolcévesen kezd gitározni, majd középfokú tanulmányait a Weiner Leó Zeneművészeti Szakközépiskolában végzi Papp József tanítványaként. 2011-ben kitüntetéssel diplomázik a bécsi Universität für Musik und Darstellende Kunst egyetemen, ahol Alvaro Pierri és Ahmed-Noor Baluch gitárművész osztályában tanulhat. Hazatérve 2017-ben ugyancsak kitüntetéssel végez a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem gitárművész-tanár szakán. Jelenleg negyedéves doktorandusz hallgató a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán.

16 éves korától vesz részt hazai és nemzetközi versenyeken. Már első alkalommal, a Csehországban rendezett 15. International Biennal Guitar Competition-on első helyen végez. A rákövetkező években szinte minden alkalommal dobogóra állhat, és ezt nagyon kevés művész mondhatja el magáról. Néhány példa: harmadik helyezett a horvátországi Splitben (ez nemzetközi verseny), majd  Spanyolországban és Ausztriában. Második helyezett Csehországban, és megnyeri a szerbiai Novi Sad-ban rendezett nemzetközi versenyt. 2012-ben Bécsben a rangos Forum Gitarre Wien nemzetközi gitárversenyről tér haza első helyezettként. Állandó vendége elsősorban Európa koncerttermeinek, ide tartoznak többek között Ausztria, Csehország Szlovákia, Németország, valamint Spanyolország nemzetközi gitárfesztiváljai. Eddig két lemeze jelent meg. Repertoárjában reneszánsz, barokk, klasszikus, romantikus és kortárs zeneszerzők művei egyaránt szerepelnek.

−Koncertjeinek sora 2019 végén látványosan megszakadt. Volt olyan betervezett előadása, ami a pandémia miatt kényszerűen elmaradt?

Németországban, Stuttgart mellett lett volna 2020. március 21-én koncertem. Az időpontot az ismert helyzet miatt áttették 2021. decemberre.  Az év további részében tervezett koncertek pontosítását már el sem kezdtük a szervezőkkel, talán majd idén sor kerülhet rájuk, de szerintem ez még nagyon kérdéses. Szerencsére 2020 nyarán, a Zempléni fesztiválon még meg tudták szervezni a biztonsági szabályok betartása mellett a tervezett koncertemet. Augusztus 22-én Sátoraljaújhelyen, a Tanácsháza gyönyörű dísztermében játszhattam. Kávéuzsonna gitámuzsikával – ez volt a koncert címe. Ez egy gasztronómiai és multikulturális élmény volt. 50 perces koncertet adtam úgy, hogy közben Jászter Bea színművésznő olvasott fel részleteket irodalmi alkotásokból. Az előadás előtt pedig a nézőket megvendégelték dobostortával, és kávékülönlegességeket kaptak. Szívesen lettem volna ott akár vendég is, nagyon hangulatos volt. Azért is érdekes és tanulságos élményt jelentett, mert Bea felolvasásai engem is lekötöttek, és azok hatása alatt voltam, amikor játszani kezdtem. Sajnos ez volt az utolsó koncertem.

− Koncertezési  lehetőség  nélkül  hogyan tud  megélni  most  egy előadóművész?

Nagyon nehezen.  Azok a klasszikus zenészek, akik zenekarban játszanak, és most is megkapják a fizetésüket, ezen kívül van felszerelésük ahhoz, hogy élő koncerteket készítsenek, streamingeljenek, azok könnyebb helyzetben vannak. De azok, akik a szólókoncertjeikből éltek meg eddig, azoknak nincs semmi bevételük. Ismerek olyanokat, akik gyakorlatilag éheznek. Erről senki nem beszél.

− Hogyan telnek a napjai a rendhagyó  körülmények között?

Megpróbáltam én is igazodni a helyzethez, így naponta gyakorlok továbbra is pár órát, és folyamatosan készítek felvételeket, amiket a Youtube csatornámon lehet meghallgatni.

Örömet okoznak a pozitív visszajelzések, de nagyon hiányzik a kontaktus a közönséggel. Más otthon játszani, mint egy koncertteremben, ahol folyamatos a kapcsolat, az együtt lélegzés. Én elsősorban ebben a közegben érzem jól magam. Előadóművészként mindig is a Közönség volt számomra az elsődleges, az hogy örömet okozzak, hogy élményt adjak ne csak hangokat, vagy éppen tökéletes technikával eljátszott műveket. Hiányzik ez a finom kommunikáció, az ilyen jellegű motiváció. Nekem ez a legnagyobb hajtóerőm, hogy igazán a legjobb formámat adjam. Bármennyire is egyfajta pótlék a felvételek készítése és közreadása, a hallgatóság miliője nem pótolható. Hiszem, hogy a közönség sem tudja ugyanazt az élményt átélni. Nem öltözteti „ünneplőbe” a lelkét, miközben a kanapén ülve hallgat meg egy-egy művet a kedvenc előadójától. Azt hiszem ez a helyzet sokunk számára megmutatta, milyen törékeny is a művészet közönség nélkül, és talán a közönségnek is megmutatta, milyen élmény egy-egy koncertre felöltözni és az előadóval együtt lélegezni, közösen átélni azt az egyszeri és megismételhetetlen pillanatot. A felvételek ezt sajnos, még ha streamingről beszélünk, akkor sem tudják reprodukálni. Ezért mondom, hogy hiányzik ez a motiváció. Más az, amikor készülök egy fesztiválra, vagy egy koncertsorozaton lesz előadásom.

− Említette,    hogy    rendszeresen    gyakorol.   Hogyan választja   ki   a   játszani    kívánt     darabokat?

Kihívás nélkül ez sem könnyű dolog. Nem játszhatom folyton-folyvást ugyanazt. Új darabokat keresek, amelyek megfelelnek annak a nehézségi foknak, ahol tartok, és közel állnak hozzám, de sajnos a gitárrepertoár nagyon szegényes. Többek közt ezért is fogtam bele egy új projektbe: gitárátiratokat készítek. Korábban már csináltam egy csembaló átiratot, most pedig három Bach szvit átiratát készítettem el, melyeket le is játszottam, és feltöltöttem a youtube csatornámra. Ráadásul erre kevés volt eddig az időm. Szeretek ezzel foglalkozni, de azt tudni kell, hogy az átirat készítése munkaigényes, fárasztó feladat, ha az ember jól akarja csinálni.

− Kamarazenélni szoktak zenésztársaival?

Szólistaként működök jól, nem kerestem eddig ilyen lehetőséget. Most persze más a helyzet. Az együtt zenélés örömet okozó dolog, és nagyon jó lenne, ha valakivel megtalálnám a közös hangot, bár jelenleg ez sem működik. Régóta nagy vágyam zenekarral játszani, tagja lenni egy ilyen közösségnek, még ha csak egy pillanatra is, de ezek igencsak jövőbe mutató álmok. Remélem, egyszer valósággá válnak. Sajnos itthon nem nagy az ismeretségi köröm.

− A pandémia miatt kialakult új helyzet során változott-e bármiről a felfogása?

Az emberi kapcsolatok váltak fontosabbá számomra. Ez az egészen elszeparált helyzet rávilágított arra, milyen fontosak a barátaim, milyen élményt tud nyújtani egy beszélgetés, egy kötetlen közös program. Vannak, akikkel bensőségesebbé vált a kapcsolatom. Tavasszal például egy ismerős lány 18. születésnapjára írtam egy kis darabot, pedig addig sosem szereztem zenét. Ő nagyon nehezen viselte a bezártságot, hogy nem találkozhat a barátaival, szerettem volna örömet szerezni neki.

A videó a Pécsi Tudományegyetem Universitas televíziójának videóstúdiójában készült.

− A Pécsi Tudományegyetemen 2020. novemberében volt egy televíziós felvétele. Ez egy koncert volt?

Nem, ott előadást tartottam. A Pécsi Tudományegyetem Universitas televíziójának van egy sorozata, Nyitott egyetem címmel. Ebben nyilvános előadások hangzanak el, és szokott közönség is lenni, most azonban csak a TV stáb volt a közönség. Ez pontosan ugyanolyan nehéz volt, mint közönség nélkül felvételeket készíteni, de a stáb tényleg mindent elkövetett, hogy valamennyire érezhessem a kontaktust. Előadásom címe: Tényleg fejben dől el? A művészek színpadi felkészüléséhez fontos mentális módszereket mutattam be dióhéjban, és gyakorlati példákkal rávilágítottam arra, hogy mi a fontossága ennek.

− Miért fontosak ezek a mentális technikák?

Mert segítik a művészek (vagy sportolók) felkészülését, a lámpaláz oldását, hogy a legjobb eredményt hozhassák ki magukból minden szituációban, például egy vizsgán, koncerten, vagy egy versenyen. Véleményem szerint sok esetben nem a gyakorolt órák száma, még csak nem is az adott előadó tehetsége dönti el, ki fog eredményesebben szerepelni egy adott helyzetben, hanem az hogy mentálisan hogyan tudja azt a helyzetet kezelni, hogy készült fel a nem várt helyzetekre, hogy nyugtatta le, vagy éppen spannolta fel magát. Ezek a technikák számos „mankót”, lehetőséget adnak a kezünkbe, hogy valóban a legjobb formánkat adjuk, csak tudni kell őket megfelelően és a megfelelő helyen alkalmazni. Az előadásban például több példát is bemutatok, amik rendkívül hatásosan prezentálják, milyen elképesztő ereje van a gondolatainknak, az elképzelésnek.

− Ezt a módszert alkalmazzák Magyarországon?

Főként a sportpszichológia területén, a zenészek körében tapasztalataim szerint a mentális gyakorlás technikája még mindig nem eléggé elterjedt, csak nagyon kevés professzionális hangszerjátékos használja, ugyanakkor a kutatások egyre több bizonyítékát adják e módszer létjogosultságának. Ezek a technikák a zene területén eddig nem lettek teljes körűen rendszerbe foglalva, illetve nem úgy, hogy egyfajta támpontot adjon ahhoz, hogy mikor, milyen helyzetben, melyik technikát alkalmazhatjuk. Ezért egy saját rendszert alakítottam ki, és ennek alapján összegeztem azokat. Káosz van a fogalmak elnevezése és jelentése területén is, igyekeztem rendet tenni ebben is. Szeretném itthon terjeszteni, sokkal ismertebbé tenni ezeket a módszereket. Németországban és Ausztriában már régóta részei a tanmenetnek ezek a technikák, vagy egyes részei.

− A  Pécsi  Tudományegyetem   negyedéves   doktorandusza. Disszertációjának mi lesz a témája?

Igen, ez már az utolsó év,  egész napos online konzultációink vannak. A disszertációm témáját az előbb említett mentális technikák képezik. Az előadásomban próbáltam ezeket a zene területén nem feltétlen otthonosan mozgó nézők számára is érthetővé tenni. A doktorit viszont az általános összefoglaláson kívül a gitár metodikára átültetve próbálom kidolgozni.

AJÁNLOTT HIVATKOZÁSOK

Seres Borbála Youtube csatornája

Seres Borbála honlapja

Seres Borbála Facebook oldala

Zempléni fesztivál – Kávéuzsonna gitármuzsikával

 

Author: Róbert Katalin

A magyar-francia szakon végzett középiskolai tanulmányok után a PSZF rendszerszervezői szakán szerzett diplomát. Ezen a területen tevékenykedett a gazdaság különböző szektoraiban. Fordított a Magyar Rádiónak orosz nyelvből, tanított a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán rendszerszervezőket, és francia nyelvet magántanárként. Az utóbbi négy évben több internetes kulturális magazin, folyóirat létrehozásában, működtetésében vett részt, és számos cikke jelent meg. Kapcsolat a szerzővel: robert.kati@gmail.com

Vélemény, hozzászólás?