ALKALMAZOTTAK ÖTLETEI

A kreativitás – az újítással szorosan összekapcsolódva –, minden cég számára versenyelőnyt jelenthet. Az ötletek két helyről jöhetnek: kívülről vagy belülről. Előbbi általában magas összegű anyagi áldozattal jár (másik cégtől több pénzért elcsábított, újító szellemű kolléga, vagy kreatív ötleteket adó ügynökség). Utóbbi megfelelő humánerőforrás-menedzsment és alkalmazotti motiválás egyenes, sok esetben teljesen ingyenes következménye, amit csak megfelelően kell kezelni és felhasználni a cég sikere érdekében. Az ingyenes, innovatív lehetőségek felkutatása mellett az alkalmazotti ötletek nagy segítséget jelentenek a munkafolyamatok és szűk keresztmetszeteik feltérképezésében, költség-hatékony és kreatív termelői megoldások alkalmazásában is. A legtöbb kis- és középvállalkozás első számú vezetője mégis gyakran teherként éli meg az újítók kezdeményezéseit.

 

Szerencsére egyre többen vannak, akik támogatjákaz ötleteket, mert tudják: munkavállalóik kezdeményezései legtöbbször őszinte, cég iránt elkötelezett hűségtől vezérelve születnek. Az ötletekben megnyilvánulhat a közvetlen felettes iránti bizalom is, ráadásul a cégvezető válláról részben leveszik a görcsösen elvárt fejlesztés igényét, továbbá aktív visszacsatolást adnak a mindennapi munkáról, erősítik a versenyszellemet, a motiváció legolcsóbb (kettős hasznot hajtó) formáját jelentik, miközben kapcsolatot teremtenek a „végvárak dolgozói” és a vezető között.„– Ma már az ötleteket tudatosan inspiráló legkisebb reklámügynökség is tudja: nem minden ötlet korszakalkotó, nem mindegyik megvalósítható.” – mondja Thuróczy Tímea, az Arcus Interactive Group üzletfejlesztési igazgatója. „– De még a legrosszabb, legelszálltabb is tartalmazhat olyan gondolatot, amely alapja egy másik nagyon is sikeres újításnak.” Ha már felismerted, hogy a vállalkozásod hosszú távú sikere, hatékony működése az alkalmazottaid tudásán, szakértelmén, tehetségén, újító kreativitásán, ötletein és kiváltképp motivációján múlik, nem engedheted meg magunknak, hogy akár egyetlen ötletet is félvállról vegyél.

Mit tegyél, hogy az ötletek folyamatosan jöjjenek, és megfelelően használd őket?

A „LÉGKÖR” JELENTŐSÉGE
Az emberek számtalan ötletet képesek produkálni, melyeket minden esetben fel kell dolgoznod, meg kell szűrnöd, és elemezned kell – megvalósíthatósági szempontból. Kezdő „ötletgyűjtők” számára a hosszú távú kapcsolat érdekében fontos a bizalom. (Sose adj át ötletet „illetékes” kollégának olvasatlanul!) Ha alkalmazottaid nem félnek a visszautasítástól, előbb-utóbb motivációs erőként élik meg újító ötleteik átadását egy előre meghatározott személynek, aki fogadja azokat, és felelős az érdemi kezelésért. (Kisvállalkozásnál a legnagyobb súlya a cégvezetőnek van.)

A KÉPMUTATÁS HITELTELENÍT
Az „ötletelés” hasznosságát hirdetve kerüld az ötletgyilkos viselkedési formákat, munkafolyamatokat! Ha eddig nem fogadtad szívesen alkalmazottaid ötleteit, saját nézőpontodon, hozzáállásodon is javítanunk kell.

„PALÁNTÁZÁS”

A fiatalok erősen innovatív személyiségükkel erősítik a csapatot. Kiemelten figyelj azokra, akik korábban is bombáztak ötleteikkel, vagy használj teszteket a személyiségek feltérképezésére.
(Ilyen például a jól bevált Meredith Belbin team-teszt. A Szerk.)

FÓRUMOK ÉS CSATORNÁK

Konkrét probléma megoldása érdekében alkalmazz megkérdezést, javaslattételt. Tarts ötletbörzét, ahol előzetes minősítés nélkül gyűjtsd össze kollegáid javaslatait, annak érdekében, hogy a későbbi objektív vizsgálat után, szűkítésekkel találd meg az optimális megoldást.
Az „ötletláda” elavult módszer.
Az intranet és más belső kommunikációs csatorna alkalmasabb ötletek gyűjtésére.
(Több cég közvetlen e-mail címet, formanyomtatványt használ.)
Kérdőív esetén egyértelmű, rövid kérdéseket használj, és a kutatás eredményét közöld a kollégákkal!

FORMAI ELVÁRÁSOK

A légből kapott ötletek megelőzhetők elvárásaid egyértelmű megfogalmazásával.
(Az ötletadó neve, szakterülete, a javaslatának pontos, egyértelmű megnevezése, kifejtése, előzménye, alkalmazásának előnye, becsült költsége stb.)
Segít a belső használatú, könnyen értelmezhető formanyomtatvány.

A VISSZACSATOLÁS FONTOSSÁGA

Érdemi válaszadás nélküli jelzés: az ötlet célba ért, köszönd meg, jelezd, hogy „a feldolgozása megkezdődött, x határidővel”.
(Ez lehet automatikus válasz e-mail is, de jobb a személyes nyugtázás.)

NE TIPORD MEG A „GEGMENT”!

Az „ötletgyár” folyamatossága, a bizalom töretlensége érdekében senkinek az ötletét ne degradáld le a pillanat hevében! (Még akkor se, ha valóban használhatatlan)! Ne mondj véleményt előre, ismeretlenül, főképp mások előtt!
Ilyenek miatt végleg elveszítheted a jól teljesítő beosztottaid lojalitását.
Ráadásul egy rossz ötlet is lehet alap egy másik jó megvalósításához.

KÉRDEZD KI AZ ÖTLETADÓT

Ez újbóli átgondolást jelent, melyhez adhatunk új szempontokat. Figyeljünk arra is, valóban azé-e az ötlet, aki előterjesztette!

ADJ LEHETŐSÉG A MEGVALÓSÍTÁSRA!

Úgy, hogy az ötletgazda is részt vegyen benne! Egy ötlet elvetésekor adj indoklást a visszajelzésben, és zárd le a folyamatot!

JUTALMAZÁSI FORMÁK

Ha az ötlet gazdaságilag is mérhető eredményt hoz, akkor a részvétel, a hozzáértés elismerése egy idő után nem elegendő. A szép szavak mellett más jutalmazási forma is kell.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni: az alkalmazotti ötletek átgondolt, tudatos felhasználásával a vállalkozásod sikeressége olyan lesz, mint a sárkányeregetés. Már az előkészítésnél szükségesek jó ötletek, jó alapanyagok (tárgyak, emberek), bizalom (annak állandó fejlesztése, fenntartása), és folyamatos, projektalapú gondolkodás, a minőségi kommunikáció.

Főleg, ha arra vágysz, hogy az általad készített sárkány ne a földön kússzon szégyenszemre, hanem biztos kézben tartva szárnyaljon…

Forrás: Prove

Author: Szoboszlai Krisztina

provebt@tvn.hu (30/483-74-91) Pove Bt.