REKLÁMFOGALMAK (A – K)

A hétköznapi érintkezés során a beszélt nyelvben használt legtöbb szavunk jelentéséhez nem definíció útján, hanem természetes nyelvérzékünk alapján, illetve a használat során jutunk hozzá. A definíciók alkalmazása a jelentés tisztázásában leginkább a szaknyelvekben elterjedt. Ekkor egy mesterséges fogalom „A” megnevezését (a szakkifejezést, a terminus technicust) egy már ismertnek vagy egyszerűbbnek tekinthető „B” kifejezéssel magyarázzuk meg. Arisztotelész szerint, ha egy fogalmat (például napraforgó/négyzet) definiálni akarunk, akkor megadunk egy fölérendelt – más szóval, bővebb – fogalmat, amelyet már ismerünk (virág/téglalap), és megadjuk e fölérendelt fogalom egy olyan jegyét (tulajdonságát), amely csakis a definiálandó fogalomra igaz, csakis annak a tulajdonsága. Ezt a definíciótípust Arisztotelész már kétezer évvel ezelőtt leírta az „Organon” című művében: a fogalmakat a tárgyak „fajának”, a „bővebb” fogalmakat a „nemének” nevezve. Érdemes megismerkednünk a hirdetési ipar legfontosabb szakkifejezéseivel is.
Mindenütt reklám

 Access prime:
a televíziós főműsoridőt megelőző kora esti időszak, körülbelül délután öt órától a nagynézettségű műsorok kezdetéig.Alapszínek:
a spektrum azon egymástól független színei, amelyek keveréssel nem állíthatók elő.
Az összeadó színkeverés alapszínei a vörös, a zöld, és a kék, a kivonó színkeverés alapszínei a sárga, a bíbor (magnetta) és a ciánkék.Ad View (Ad Impression):
reklámmegjelenítés.
A Page Impression speciális formája, amely a banner-reklámokat számolja.
Mivel sok oldal állandóan cserélődő (rotáló) bannerekkel dolgozik, így a hirdetőknek csak azok a letöltések (Page Impression-ök) számítanak, amelyeken az ő hirdetése is megjelent.Aktivizálás:
ez a mutató fejezi ki, hogy mennyire ösztönöz arra az adott plakát, hogy több termék, szolgáltatás közül az adott plakát, hogy több termék, szolgáltatás közül az adott plakáton hirdetettet válassza a közönség.
A mutató az ilyen választások arányát számszerűsíti.

Ambient media (alternatív média):
a szokásostól eltérő közterületi reklámhordozók gyűjtőneve.
Például fóliával burkolt járművekhez hasonló eszközök, vagy az egészen szokatlan és meglepő megoldások, mint például az óriásbábok, kivetítők.

Animatic:
a storyboard lapjait (a jeleneteket) beszkennelik, és a képekre vágják a dialógot.
Ezzel az állóképek sorozatát kapják hanggal, amit a megrendelő ellenőriz.

Art byer:
a kreatív ügynökség, vagy reklámügynökség kreatív osztályán dolgozó alkalmazott feladata az ügynökségi alkotómunkához szükséges beszállítók (fotós, illusztrátor, modell, casting-ügynökség, sminkes, fodrász, stylist, kellékes, dekoratőr) ismerete, a velük való kapcsolattartás.

Anyagleadási határidő (closing date, delivery date):
az a legkésőbbi időpont, amikor a kész reklámanyagnak a médiumhoz meg kell érkeznie, hogy az a megrendeltek szerint időben megjelenjen.

Átlagos gyakoriság (average frequency):
megmutatja, hogy egy, a kampány által elért személynek átlagosan hány alkalma volt a reklámüzenettel való találkozásra.
Kapcsolódó fogalmak: OTS (opportunity to see, OTH (opportunity to hear).

Attrap:
1. az eredetiség látszatát keltő utánzat
2. háromdimenziós pultra állítható reklámtárgy, támasztékkal ellátott, kartonra nyomott, vagy kemény lapra kasírozott plakát.

Audiotex szolgáltatás: olyan passzív telemarketing alkalmazási terület, ahol a hívások kezelését interaktív elektronikus berendezés (számítógép, telefonközpont) végzi, és a hívó a telefonkészülék segítségével előre rögzített vagy generált hanganyagokat hallgathat meg.

Azonosítás:
ez a mutató fejezi ki, hogy a plakáton szereplő márkanév, a hirdető szervezet vagy a hirdetett típus neve, emblémás, milyen mélyen vésődött be a közönség emlékezetébe, illetve, hogy a név, az embléma és a plakáton látható ábrázolás, szimbólum, jelmondat között milyen tartós kapcsolatot sikerült létrehozni, azaz a megkérdezettek közül hányan tudnák hibátlanul felidézni a hirdető szervezet és(vagy a hirdetett márka nevét.

Banner (szalaghirdetés)
az internetes reklámozás legáltalánosabban használt eszköze.

Banner burnout (Banner kiégés)
a rákattintások csökkenő arányát jelenti. Míg a rákattintás az internetes reklámozás kezdetén (1994) 10-15 százalékos volt, 2000-re fél százalék alá süllyedt az Egyesült Államokban. A CTR csökkenése az egyes kampányok futása során is előfordulhat.

Backlight:
nappal óriástáblaként funkcionáló építmény. Este hatalmas, belülről megvilágított diadobozként tűnik ki a sötétségből, hatása különböző optikai megoldásokkal tovább is növelhető.

Befűzés:
a lapban a gerinchez rögzített elhelyezés. Tarifáját a példányonként adják meg. Általában csak bizonyos súlyhatár alatt lehetséges:

Behúzás (insert, insertion):
a lapban rögzítés nélkül való elhelyezés. Tarifáját példányonként adják meg. Általában csak bizonyos súlyhatár alatt lehetséges.

Below the line (BTL):
olyan vonal alatti marketingkommunikációs tevékenységek csoportja, amelyek nem tartoznak az Above the line (ATL) vonal feletti klasszikus médiahirdetések körébe, mert a célcsoport elérése személyes kommunikációs útján történik és a célcsoport által tanúsított aktivitás- a visszajelzési lehetőségek révén- mérhető.

Beragasztás:
a hirdetés felületre ráragasztott elhelyezés. Többnyire árumintánál alkalmazzák. Tarifáját példányonként adják meg. Általában csak bizonyos súlyhatár alatt lehetséges.

Betekintős kirakat:
hátfal nélküli elrendezése betekintést enged az üzletbe, annak áruválasztékára, illetve azt közel hozza a szemlélőhöz.

Betűcsalád:
ugyanazon változatoknak vonalvastagság szerint általában ismeretes normál, félkövér és kövér változata.

Betűalak:
kurrens: kisbetűk nyomdai elnevezése
Verzál: nagybetűk nyomdai elnevezése
Kurzív: dőlt betű elnevezése

Betűméret:
a nyomdai betűknek tipográfiai pontokban kifejezett mértéke: A Didot-féle mértékrendszer alapja az 1 tipográfiai pont = 0,376 mm.

Bigelés:
Más néven hornyolás. Törésre hajlamos, merev, vastag kartonféleségek vaknyomással nyomtatása a hajtás vonalában. Feladat a törésmentes hajtási vonal kialakítása. Dobozok, papírképkeretek készítésénél használják ezt az eljárást.

Bliszteres vagy akasztós csomag:
a termék megjelenítése egy nyomtatott kártya és egy átlátszó műanyag között, általában vákuumos formázással.

Blue back:
kék hátú papírtípus, amely alkalmas kedvezőtlen környezeti hatásoknak (csapadékos idő) kitett óriásplakát nyomtatására. Előnye, hogy nem látszik át az aktuális hirdetés alatt lévő plakát.

Bolt a boltban (shop in shop):
egy termékcsoport vagy márka megjelenítésére kihelyezett displayszett, amely által egy minibolt jön létre az eladási ponton belül.

Borító II. (B/II.)
Az elülső borító belső oldala. Hirdetési tarifája az alaptarifánál magasabb.

Borító III. (B/III.)
nyomtatvány, folyóirat hátulsó borítólapjának belső oldala. Hirdetési tarifája rendszerint azonos a borító II. tarifájával.

Borító IV. (B/IV.)
nyomtatvány, folyóirat hátulsó borítójának külső oldala. Hirdetési tarifája magasabb érték, mint a B(II és B(III.

Break Bumper:
olyan kvíz vagy vetélkedő, amelyet a reklámok előtt sugároznak és a válasz az időközben mutatott reklámokkal kapcsolatos. Rendszerint ingyenes telefonszám megjelenik a képernyőn, és a nézőket megkérik, hogy telefonon közöljék a válaszokat. A játék célja, hogy a nézők kövessék figyelemmel a reklámokat.

Call center:
A jól működő telefonközpontot nemcsak az ügyfelek kérdéseinek megválaszolására lehet használni, hanem egyben kulcsa a felbecsülhetetlen értékű adatbázis-építésnek is.
Az igazi call centerben az ügyfél azonosítása után a márkával kapcsolatos teljes múlt az operátor elé kerül, láthatóvá válnak a fogyasztói jellemzők, a márkapreferenciák, az eddigi panaszok, azaz minden, ami a Customer Relationship Management (CRM) szempontból fontos lehet.

Cicero:
12 pontos betű, egyben tipográfiai alapmértékegység. Ebben fejezik ki: a szedett oldalak hasábszélességét, az egyes oldalak tükörméretét, annak szélességét, magasságát a 12 pontos betűméret többszörösét

City light plakát:
felület: 2 nm² (1.17 x 1.71 m), Elsősorban tömegközlekedési eszközök megállóiban vagy járdákon találhatók.

Click Through (Átkattintás)
egy átkattintás egy link vagy egy banner tényleges aktivizálását fejezi ki, azt jelenti, hogy a látogató valóban elugrik a linkelt oldalra.

Click Through Rate (CTR, átkattintási ráta):
azt az arányt fejezi ki, ami egy banner megjelenési gyakorisága és a rákattintások gyakorisága között van.
A CTR vagy 20:1 formában van megadva 20 látogatóból egy kattintott a bannerre), vagy százalékban: például 6%.

Co-branding (együttes márka használat, kettős márka):
olyan reklámstratégia, amelynek célja a márkaérték tökéletesítése.
A co-branding növeli annak esélyét, hogy a két terméket hasonló minőségűnek tekintsék.
A célmárka arculat konvergálhat a jobban ismertével és megörökölhet az utóbbi márka értékét a vevők szemében.
A Co-branding az egyesített termékmárka új, egyedi megjelenését alakítja ki.
Az egyik márka a másik kontextusában jelenik meg, és fordítva.

Cold calls (hideg hívás):
telefonhívás kezdeményezése olyan címre, mellyel korábban semmiféle kommunikáció nem történt.

Conversion event (Konverziós esemény):
miden olyan esemény, amit a hirdető lényegesnek ítél az online vásárlás szempontjából.
(Például: a látogató betesz valamit a kosárba, vagy megrendel valamit, vagy kifizeti az árut)

Cost Per Thousand Impressions (CPM):
ezer kapcsolatra jutó- költség- a klasszikus reklámok esetében is használatos érték.
Ezerkapcsolatonként jelöli egy reklám költségeit.
Az online reklám esetében ez az 1000 Ad View médiaköltségét, jelenti.

CRM (Customer Relationship Management) kapcsolati marketing: amelyet magyarra talán ügyfélkapcsolati menedzsmentnek fordíthatnánk.
Felfogható úgy is, mint az ügyfélközpontú vállalati stratégiák összessége, és úgy is, mint az ügyfelek adatainak elemzése.
A napi munkát elősegítő, front-Office CRM és az adatokat analizáló back-Office CRM célja egyaránt a személyre és vállalatra szabott kommunikáció.
Alkotóelemei: az adatbázis-marketing, a hűségnövelő törzsvásárló-programok, a vevőgondozás, vagy például a személyre-szabott reklámlevelek készítés.

Cross media (kedvezmény):
Egy médiatulajdonos több médiumában egy hirdető; például online, és nyomtatott magazinban egyszerre jelenik meg egy hirdető és erre külön kedvezményt, kér az ügynökség.

Daypart: napszak.
A napot a médiások különböző napszakokra osztják, melyek általában a médiahasználati szokások, a médiát használók mennyisége és összetétele alapján különíthető el.
Az egyes napszakok más nézettséggel, hallgatottsággal rendelkeznek, más reklám költséget vonzanak magukkal.

Datamining (adatbányászat):
három nagy tudományterületet egyesít- az adatbázis-kezelést, a statisztikát és a mesterséges intelligenciakutatást.
Az adatbányászat a reklámszervezés területén is használható, ahol fontos a jövőbeni trendek, céges lépések hatásának ismerete, ahol az események, helyzetek valamilyen lényeges összefüggést jelezhetnek.
A módszer mára a reklámszakma egyik legfontosabb elemévé vált, legújabb területe a webmining, más néven clickstream analysis, azaz kattintás elemzés.

Direct response:
a különböző kommunikációs csatornákon a hirdetések hatására visszaérkező információ.
Pld. Válaszlevelező lap, információs vonalon beérkező hívás.

Display:
a termék másodlagos kihelyezésére szolgáló egy vagy több anyagból készített hirdetőeszköz.

Dombornyomás:
olyan eljárás, mely síkból kiemelkedő képet hoz létre vékony anyagokon, mint papír, kartonpapír, bőr vagy bizonyos lágy műanyagok.
Variánsai: száraz dombornyomás vagy festés-dombornyomás.

Door drops:
címzés nélküli küldemény

DMX In store Rádió:
műholdon keresztül sugárzott országos zenei rádió.
A zenébe illesztett 30 másodperces reklámspot a rádióreklám és az eladáshelyi reklám kombinációja

DTC (Direct To-Consumer):
a DTC az 1980-as évek óta az Amerikai Egyesült Államokban elterjedt reklámozási fajta, melyben márka neve és a gyártó cég neve együtt elhangozhat a törvényi szabályozások betartásával.
A DTC kommunikáció középpontjában a beteg áll, kinek befolyásolásával a gyógyszercégek a szerek iránt keresletet támasztanak.
A beteg közvetlen meggyőzésével, növelik az értékesítést úgy, hogy a beteg maga kéri a gyógyszer felírását az orvostól.

Efficient Consumer Response (ECR):
hatékony válaszadás a fogyasztó igényeire.
A kereskedő és a gyártó hatékonyabb együttműködésének új formája. Négy kulcsfontosságú stratégiáját alkalmazhatjuk: a megfelelő termékválaszték kialakítását, a hatékony promóciót, a hatékony termékelhelyezést és a folyamatos áruellátottságot.
A gyártó és a kereskedő szakemberei az ECR módszereit alkalmazzák a közös tevékenység során.

Egyedi stand:
kiállítás installálása típuselemek (Syma, Octanorm stb.) felhasználása nélkül, szakipari munka alkalmazásával.

Eladott össz-példányszám (nettó példányszám): időszaki kiadványok azon példányainak száma, amelyeket különböző csatornákon értékesítenek. Nem számítanak az ingyenesen terjesztett példányok és remittenda.

Elérés (cover, coverage, reach): lefedettség.
Azt mutatja, hogy egy vagy több szpot vagy egy kampány egy kiválasztott tömeg (célcsoport), hány százalékát éri el. 80%-os lefedettség azt jelenti, hogy a célcsoport 80%-a legalább egyszer (de ennek egy része akár többször is) találkozott a reklámüzenettel.

Elektronikus reklámhordozók:
fényújság, rádió, televízió (kábel, műhold, videotext, képújság, videokazetta), mozi, a multimédia eszközei.

Észlelés:
mutató jelöli, hogy a megkérdezettek hány százaléka véli úgy, hogy már látta az adott plakátot, az a plakátforgalmazás intenzitásának, a plakáton látható motívumok elterjedtségének mérőszáma.

Fenomédia:
ritkán látott, tüneményes jelenség, amely leggyakrabban az óriásplakátokon jelenik meg, hogy a plakát által közvetített üzenet fokozott intenzitással jusson el a célcsoporthoz. Amelynél a táblák síkjában, előtte, rajta, vagy abból kitörve helyezünk el síklapokat vagy akár háromdimenziós tárgyakat.

Filmalagút (Motion Poster):
a falra rögzített képsorozat, amely a rajzfilmkészítés elvét követve filmmé áll össze a gyors mozgás miatt. Számítógépes rendszernek köszönhetően valódi klip tűnik fel az ablakokban.
A falra szerelt 168 kép mögötti fény abban a pillanatban villan fel, amikor egy-egy metróablak mértani középpontjával kerül egy vonalba.
Az újfajta médiumon megjelenő filmek maximális hosszúsága 7 másodperc.

Fillboard
Magyarország benzinkút állomásain használatos reklámhordozók.
A töltőpisztolyok fején elhelyezkedő hirdetési felületek a benzinkúthálózatok több tízezer töltőpisztolyán foglalhatók.
A reklámeszköz különböző szűrő lehetőségeket is kínál a meddőszórás kiküszöbölésére.
A kampánytervezés földrajzi hely, kúthálózat és akár kútszintű bontás szerint is megvalósítható.

Fixáció:
a reklámüzenet olvasójának az a tevékenysége, amikor tekintete megakad azokon a pontokon, ahol akár a kép, akár a szöveg valami érdekeset nyújt, valamilyen előnyt kínál.

Flex-nyomás:
minőségileg a csomagolóanyag-gyártás kívánalmait elégíti ki.
A nyomtatási eljárás hasonló a magasnyomáshoz, gumiból készülő nyomóformát használnak, ami lehetőséget ad a gyorsan száradó, híg nyomdafesték használatához.
Zacskók, dobozok, papír és fólia hordtáska, valamint főzés és fagyálló alapanyagok felülnyomására használják.

Field marketing:
módszerei között a kóstoltatáson kívül számos egyéb technika is van.
A BTL eszközök közé sorolt field marketing többek között magába foglalja a kóstoltatást, a merchandisingot, de ebbe, kategóriába tartoznak a lojalitásrendszerek is.
Az elérendő cél szempontjából kétféle field marketing akcióról lehet beszélni: az egyik új termék bevezetéséhez kötődik, a másik pedig termék imidzsének erősítését szolgálja.

Follow-up calling (követő hívás):
a kiküldött reklámlevelek után lebonyolított hívások, melyek célja a célszemély figyelmének ismételt felkeltése az üzenetre.

Fólia, fóliázás:
A fólia fémeknek, műanyagoknak filmszerűen kiképzett homogén formái.
A fóliával bevont papírok felülete simább lesz, zsír és víztaszító.
Felhasználási területe a kasírozott papírokéhoz hasonló.

Folder:
többoldalas, szétnyitható, hajtogatott nyomtatvány, nem fűzött.

Forgatókönyv (szcenárium):
a reklámfilm képsorrendjét, szövegét, és a rendezésre, felvételre vonatkozó utasításokat tartalmazza.

Forgóprizma:
a berendezéseket háromszög alakú lamellák alkotják, a szokásos forgatás segítségével bizonyos idő alatt ugyanazon felületen három különböző üzenet juthat el a befogadóhoz.
A szerkezetek éjjeli megvilágításával a figyelem a nap 24 órájában a felületre irányítható.

Fő-műsoridő (peak, prime time):
a legnagyobb nézettséggel, illetve hallgatottsággal rendelkező napszak (daypart), illetve műsoridő.
A médiatörvény által meghatározott fő-műsoridő a televízióban a 18.30 és 21.30, a rádióban pedig a 6.30 és 9.30 közötti időszak.

Free card:
ingyenes képeslap, amely reklámüzenetet hordoz, szórakozóhelyeken, mozikban e célra készített állványokon található és szabadon elvehető.

Fríz:
kiállítási installációban homlokzati elem, amely rendszerint ország vagy cégfeliratot hordoz.

Gravitációs vagy ömlesztett tartály:
magas, vertikális display az (ömlesztett) termékékek adagolására a gravitáció révén.

Georeklám:
térbeli hirdetési információk felhasználása és a térinformatika nyújtotta lehetőségek alkalmazása a reklámozás területén.
Különféle földrajzi helyekhez (régiókhoz, településekhez, városrészekhez, vagy egy kiválasztott utcához) kapcsolódó hirdetés.
A területen élőkről gyűjtött demográfiai vagy fogyasztási szokásokra vonatkozó jellemző adatok alapján készül.

Geotargeting:
célterület-kiválasztás.

Gerillamarketing:
(lopakodó marketingnek is nevezik, olyan helyeken és olyan eszközökkel kíván hatni a fogyasztókra, ahol nem számítanak rá. Mindig személyes, az embereket bevonja a kommunikációs folyamatba visszajelzést vár, és meglepő

GIS (Geographic Information System):
térbeli objektumokra vonatkozó statisztikai, demográfiai, fogyasztási adatok együttes térképi ábrázolását lehetővé tevő térinformatikai rendszer.

Hasábmilliméter:
a sajtóhirdetésnek az igénybe vett felület magasságára épülő tarifális egysége.
(Például egy kéthasábos 10 cm magas hirdetési díja 2 x 100 = 200 mm szorozva a milliméter tarifa egységgel.

Hasábok száma és szélessége:
a lap képét meghatározó adat. Minden oldal adott számú és mm-ben közölt szélességű hasábból áll. Ez a hirdetések méretét is meghatározza.

Headline (fősor):
a sajtóhirdetés nyitómotívuma.
Feladata a figyelem megragadása, orientálása a reklámüzenetre.
Változó motívum, tilalma az ismétlés.
A sajtóhirdetés sorozathoz annyi fősort kell megírni, ahány darabból áll. Nem tipizálható, kötetlen forma és tartalom jellemzi. A fősor a sajtóhirdetés legfontosabb eleme.

Hirdetési árak:
Felár:
Blokk első, blokk utolsó felár, TV-nek, rádiónak fizetik, ha a reklámblokkban első vagy utolsó spotként kíván az adott reklám jelen lenni.
Elhelyezési felár: a lap pontosan meghatározott helyén való hirdetés elhelyezéséért. Ismétlési felár: ugyanazon lapszámon vagy reklámblokkon belül változatlan megjelenésért fizetik.
Keret felár: hirdetési oldalon elhelyezett, kerettel kiemelt hirdetés.
Kifutó hirdetés: előfordul, hogy tarifája magasabb az alaptarifánál.
Színfelár: újságoknál, folyóiratoknál az ott nyomdatechnikailag lehetséges kísérőszín alkalmazásáért.
Szövegoldali felár: az esetek nagy részében a tarifa hirdetési oldalon való megjelenésére vonatkozik.
Az alapár bizonyos százalékát kell kifizetni a szövegoldali megjelenésért.

Kedvezmények, mennyiségi kedvezmény:
bizonyos számú megjelenés fölött a médium meghatározott százalékú kedvezményt ad a tarifából.
Minőségi kedvezmény: a jogos reklamációk jóvátételének egyik módja.
Ilyenkor például a médium bizonyos arányú engedményt ad a hirdetési árból.
Hirdetési tér után nyújtott kedvezmény: a mennyiségi kedvezmény fajtája, amelyet a médiatulajdonos a meghatározott nagyságú hirdetési tér megrendelőjének nyújt.
Hirdetési idő után nyújtott kedvezmény: mennyiségi kedvezmény, amelyet a rádió, TV tulajdonosa nyújt a meghatározott hirdetési idő megrendelőjének.
Vertikális díjkedvezmény: viszonylag rövid időtartamú, sűrített, intenzív reklámozás esetén az eszköztulajdonos által nyújtott kedvezmény.
Hirdetési díj kategóriák: a rádió és TV reklámadás idejének felosztása hallgatottság, nézettség szerint, ez alapján állapítják meg a hirdetési díjakat.
Minél magasabb a hallgatottság, nézettség egy időszakban, annál magasabbak a hirdetési díjak és fordítva.
Hirdetési méretek: az adott médium nyomdatechnikájától vagy más adottságaitól függően igénybe vehető hirdetési felületek.

Különleges szolgáltatások:
2/1 két egymással szembe lévő, egész oldalas hirdetés.
Panorámahirdetés: egyik oldalról a másikra átfutó hirdetés, ami lehet a 2/1 hirdetésen kívül két fél oldal.
1/1 oldal: egész oldalas hirdetés.
100: 1 hasáb széles, 100 mm magas hirdetési felület.
Fekvő ½ oldal: a lapot vízszintesen felező oldal.
Álló ½ oldal: a lapot függőlegesen kettéosztó oldal.
Junior page (junior oldal): a lap formátumát kicsiben pontosan követő formátum, mely mellett 1 vagy 2 hasáb marad.
Ide kizárólag szerkesztőségi anyag kerülhet, a junior oldal mindig szövegoldalon helyezkedik el.

Szalaghirdetés:
a lap teljes szélességén végigfutó hirdetés, amelynek magasságát a lap minden esetben közli.

Csík:
a lap teljes hosszúságán végigfutó hirdetési felület, amelynek szélességét a lap minden esetben közli.

Monokli:
a szalagcímsoron elhelyezett hirdetési kocka, amelynek méretét a lap közli.

Kifutó hirdetés:
a lap széléig nyomott, keret nélküli hirdetés.

Author: Varga Mihály

Stratégiai kommunikációs tanácsadó, a PR Herald – az első magyar public relations szakfolyóirat – alapító-főszerkesztője. 1983-ban kezdi pályafutását a Magyar Televízió Szegedi Stúdiójában, mint szerkesztő-rendező, majd ’85-től filmgyártásvezetőként dolgozik Budapesten. 1987-től a Magyar Tudományos Akadémia Kutatófilm-stúdiójánál produkciós menedzser. A rendszerváltás idején (illegális körülmények között) külpolitikai tudósításokat szervez, külföldi televíziós társaságoknak szállít dokumentumfilmeket és híranyagokat, a „Keleti Tömb” utolsó szocialista országainak végnapjairól. Több száz publicisztika, rádió- és lapinterjú szerzője és szerkesztője. Olyan szervezetek és vállalatok pr-tevékenységét segítette/segíti, mint az ORTT, a Magyar Államkincstár, a Szerencsejáték Zrt., a Nemzeti Szakképzési Intézet, a Magyar Villamos Művek Rt., a Levegő Munkacsoport, a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségi Közalapítványa és a Workania. A pályájuk elején álló tehetséges emberek megszállott támogatója. Kapcsolat: varga.mihaly@prherald.hu