A közelmúltban „Scientology Network” néven új globális televíziós adás indult, ami a sugárzás pillanatában az Amerikai Egyesült Államokban huszonegymillió háztartásban volt fogható, az interneten és telefonos applikációkon keresztül azonban további százmilliók számára hozzáférhető világszerte. Tamás-Feth Krisztina – a Szcientológia Egyház képviselője a közelmúltban érkezett vissza az USA-ból Magyarországra, vele beszélgettünk az új egyházi TV-csatornáról.

Milyen a Scientology Network viszonya az aktuális világpolitikai eseményekhez? Van-e eredeti, autentikus hírszolgáltatásuk és lesz-e nemzetközi tudósítói hálózatuk, ami ma már a professzionális televíziózás elengedhetetlen feltétele.
Tamás-Feth Krisztina
: – A Szcientológiai Egyház floridai Clearwaterben található szellemi központjában – a Flag monumentális épületének három emelet magas előcsarnokában David Miscavige, a vallásunk első számú vezetője 2018. március 12-én bemutatta be a 21. századi technika legmodernebb eszközeit felhasználó kommunikációs hálózatot. A Scientology Network célja kielégíteni azt az elsöprő kíváncsiságot a vallásukról. Az új hálózat megválaszolja az emberek kérdéseit, ás megismerteti a vallásunk mindennapi életét és küldetését.
A mi vallásunk természeténél fogva politikamentes. L. Ron Hubbard arra tanít: „Egyetlen embernek se változtassuk meg a vallását, egyetlen embernek se változtassuk meg a politikai nézeteit, ne dúljuk fel egyetlen nemzet szuverenitását sem”.
Ki kell emelnünk, hogy a Szcientológia célja: „Egy olyan civilizáció, ahol nincs őrültség, ahol nincsenek bűnözők, és nincs háború; ahol a tehetség virágozhat, a tisztességes lények jogai megadatnak, és ahol az Ember szabadon szárnyalhat egyre magasabbra.” A Szcientológia minden tevékenysége ehhez a célhoz igazodik.

A Scientology Network programjai működés közben mutatja be a vallásunkat, ezáltal nemcsak betekintést nyújtanak a múlt században feltűnt egyetlen jelentős vallásba, hanem új lendületet adnak a mai digitális világ által igényelt televíziós szórakoztatásnak is. Természetesen hírszolgáltatás indítását is tervezzük, ezért máris elkezdtek dolgozni a saját professzionális forgatócsoportjaink az összes kontinensen. Ők valóban friss és aktuális híreket szolgáltatnak a Scientology Media Productions számára.
Az ikonikus Sunset Boulevardon található Scientology Media Productions épületéről nekem az jutott eszembe, hogy az Önök egyháza a multimédiás szórakoztatással követni igyekszik a divatos világtrendeket. Örülne vajon ennek a fejlődésnek az egyházuk alapítója? 
TFK
: – Úgy gondoljuk, hogy nagyon örülne ennek. Van egy epizód a programban, az úgynevezett „L. Ron Hubbard: in His Own Voice” bemutatja a vallás alapítóját a világnak. A Szcientológia az egyetlen jelentős vallás, ahol az Alapító hangja épségben fennmaradt, amelyet negyed évszázad folyamán nyilvános előadásokon rögzítettek. Ez a sorozat az egyházalapító életéről mesél, az ő saját szavaival és a saját hangján hallható önéletrajzi írások révén.

– A KCET köztévétől 2011-ben vásárolt stúdióban eredetileg némafilmeket készítettek, jóval a televíziózás elterjedése előtti évtizedekben. Az 1912-ben épült, legrégebbi, folyamatosan működő hollywoodi stúdióban irodája volt L. Ron Hubbardnak is, aki itt írta forgatókönyveinek többségét. Ennek a kéthektárnyi területnek a megvásárlása praktikus szempontok szerint történt, vagy inkább a „genius locit” igyekeztek követni?
TFK: –
Nos, ez egy nagyon jó kérdés, valószínűleg mindkettőt. A jelenlegi stúdió egy igazi 21. századi, teljesen integrált műhely. Arra törekedtünk, hogy a Föld legfejlettebb digitális médiastúdiójává és integrált TV-állomássá fejlesszük, ami úgy van felszerelve, hogy a gyártás minden szakasza egy fedél alatt megoldható.
A programokat minden nap több gyártási csapat készíti, akik három hangosfilmszínpadon, 12.630 négyzetméternyi stúdióterületen dolgoznak, 16 nagyfelbontású közvetítő kamerával, három gyártásirányító központtal, hat hangrögzítő stúdióval, négy önálló zeneszerzői helyiséggel, két élő zenefelvételi koncertteremmel, valamint hét hangkeverőszobával.

Eddig is számtalan vallási kötődésű televíziós programot sugároztak a Földön. Mennyiben más az Önök televíziós csatornája, mint más egyházaké? 
TFK: –
A hagyományos televíziós csatornákkal ellentétben a Scientology Network a saját televíziós tartalmát házon belül gyártja. Ezeket a programokat fizetett reklámok nélkül sugározzák. A forgatókönyvírástól a felvételkészítésig, vágásig, zeneszerzésig és keverésig, minden produkciót az egyház munkatársai és hívői készítenek az Egyház multimédiás digitális gyártási komplexumában, a Scientology Media Productions-ben. A nyomtatott magazinok és a közösségi média digitális tartalma is ebben globális médiaközpontban készül.
A Scientology Media Productions létrehozásával az Egyház a multimédiás gyártás új korszakába lépett, amely megteremtette a saját televíziós hálózatát.

– Mennyire érvényesül a térítő szándék a műsorszerkezet kialakításában? Ez egy újabb hittérítő propagandaeszköz a szcientológusok érdekérvényesítés szolgálatában? 
TFK: – A Scientology Network exkluzív innovatív tartalmat kínál, amely teljesen új irányba viszi el a vallási műsorszolgáltatást. A Szcientológiához hasonlóan a megközelítés friss, eltérő és dinamikus. Nem igyekszik prédikálni, meggyőzni vagy téríteni, csak egyszerűen tájékoztatni. A vallási műsorszolgáltatás új műfaja eredeti programokat tartalmaz, amelyek bevezetik a nézőket a szcientológusok, az egyház és a kapcsolódó szervezetei mindennapi életébe.

Tamás-Feth Krisztina

 
– Frank Scheck – a Hollywood Reporter ismert újságírója – élesen kritizálta a Szcientológia TV-csatorna első műsorainak tartalmát. Hogyan fogadták Önök ezeket a kritikákat?
TFK: – Sokan mások meg dicséretben részesítették a csatornánkat. Ezeket a programokat és epizódokat mindenkinek a saját szemével kell látnia, és azután érdemes véleményt mondania. Van hat nagyon izgalmas és egyedülálló program, ezek az úgynevezett „eredeti sorozatok”. Az „Inside Scientology” (A Szcientológia világában) például elvezeti a nézőket a vallásunk, a nemzetközi szellemi központjaink és élvonalbeli kiadóvállalataink színfalai mögé, bemutatja, hogy mi történik egy átlagos napon egy Szcientológia Egyházban, és hogy milyen aprólékos és alapos erőfeszítéseket tesznek, hogy megőrizzék L. Ron Hubbard vallásos írásainak és felvételeinek 75 millió szavát a jövő generációi számára.
A „Meet a Scientologist” (Ismerkedjen meg egy szcientológussal!) mélyreható bepillantást nyújt az egyes szcientológusok életébe a modern művészet, a tudomány, a sport, a szórakozás és egyebek területéről.
Az „I am a Scientologist” (Szcientológus vagyok) a világ minden szegletéből származó számtalanféle foglalkozást űző szcientológusok tucatjait mutatja be, akik személyes beszámolóikban elmondják, hogy vált életük teljesebbé.
A „Voices for Humanity” (Hangok az Emberiségért) rövid dokumentumfilmekből áll, amelyek mindenféle vallások, kultúrák és nemzetek változást kezdeményező tagjait mutatja be, amint segítik a közösségüket a Szcientológia által támogatott humanitárius programokon keresztül.
A „Destination: Scientology” (Célállomás: a Szcientológia) program egyes epizódjai elvezetik a nézőt egy új Szcientológia egyházba, bemutatva egyházaink sokszínűségét és az együttműködést, amellyel a Szcientológia egyházak a helyi közösség részévé válnak.
Az „L. Ron Hubbard: in His Own Voice” (L. Ron Hubbard: a saját hangján) bemutatja a vallás alapítóját a világnak.
A Szcientológia az egyetlen olyan vallás, ahol az egyházalapító hangja épségben fennmaradt, amelyet negyedszázad folyamán nyilvános előadásokon rögzítettek. Ez a sorozat L. Ron Hubbard életéről szól az Alapító saját szavaival és saját hangján hallható önéletrajzi írások révén.

– Valójában kiknek szólnak ezek a tv-programok? A híveiknek, vagy a leendő (jövőbeni, vagy remélt) egyházi tagságnak? Esetleg a szcientológiáról markánsan negatív véleményeket megfogalmazó, „kívülálló”, ellenséges nézőknek?
Tamás-Feth Krisztina
: – Ennek a televíziós csatornának a műsorai mindazoknak szólnak, akik érdeklődnek az előítéletmentes tények és a valódi válaszok iránt. Természetesen a mi nézőink főképp szcientológusok, akik folyamatosan többet szeretnének tudni a saját vallásukról. Ugyanakkor a nap 24 órájában sugárzó Scientology Network a hitéletünk iránti hatalmas mértékű kíváncsiság kielégítésére is törekszik, mivel jelenleg hat másodpercenként keres rá valaki a „Szcientológia” szóra az interneten…