SEVELED (2019)

HABSZIVACSSZEMLE – Róka Monalisa szubjektív

Megnéztem a Seveled (2019) című Orosz Dénes filmet. Van egy negyven éves bölcsészdoktor filmkritikus (Mészáros Béla), akinek senki nem jó, persze a kúrásban kiváló, erre a filmrendező figyelt, nehogy néhány outsider befogadó valamilyen elhajlást sejtsen a dolgok mögött. Aztán az unokát követelő anyucit (Básti Juli) átveri a palánkon, amikor összejátszik a terhes szomszéddal (Tenki Réka), akivel persze néhány kalamajka után egymásba szeretnek.

Vannak azok a filmnek látszó tárgyak, amelyek annyira rosszak, hogy a kritikus az őszinte csodálkozás és a szekunder szégyen közt hánykolódva inkább a film detektálható erényeire koncentrál, például van benne egy csomó jó ötlet, és a dramaturgiai ív is rendben van, és milyen humoros filmet tudott volna csinálni belőle Woody Allen. Olvasom, Tenki Réka milyen jó benne. Ugyan-ugyan.

Aki jó volt benne, az Básti Juli és Györgyi Anna (párterapeuta) és igen, nem kell szemeket forgatni, Mészáros Béla. Mészáros lehet, hogy nem egy Roberto Begnini skálán játszó színész, de jó, mint ahogyan a BUÉK c. filmben is az volt. A karakterek hitelessége azért felvet pár kérdést, például a franciából fordító értelmiségi anyuci életére tényleg egy unoka tenné fel a koronát? Meg attól, hogy egy színésznő magas, nem biztos ám, hogy jó komika, Rezes Judit markológépes jelenete kifejezetten kínos, a többi jelenetéről nem is beszélve. (Ettől kínosabbra, csak a félbemaradt terhes sztriptíz sikerült Tenki Rékával).

Mészáros karaktere is milyen, mindjárt az elején kiakad egy musical zenén, miközben telefonjának csengőhangja legalább olyan ciki. Ciki, cikibb, vérciki, ha folytatjuk a pszeudó-fokozást, ami a film egészére is vonatkozik. Véleményformáló értelmiségiként egyetlen értelmes kultúrreflexív mondata van a filmben a gondolatjelek eltűnéséről, amiről azért hallgattam volna egy kicsit többet is. Nem volt idegem a stáblistát végignézni, de nem lepődnék meg, ha a katolikus anyaszentegyház és valamelyik otthonteremtő hitelbank a szponzorok közt lenne.

Van az irodalomban és a filmiparban egy még fel nem fedezett trend, néhány író és filmműves kifejezetten a prekarióta társadalmi rétegnek akar írni és filmet csinálni, amivel nincs baj, csak akkor adni is kellene valamit, ebben az esetben például az igazi Jack Davenport-ot becsalogatni a forgatásra egy cameo szerepre

 

Author: Róka Monalisa

Róka Monalisa Apácatornán született, Magyarországon. Nemzetisége: magyar-görög Szülei: Róka Andor és Ina Thanassis Iskolái: Santa Esmeralda spanyol nyelvű gimnázium és óvónőképző szakközépiskola, Hejőbába Athens Scool of Fine Arts (Greece) Foglalkozása: író, könyv- és filmkritikus Irodalmi mozgalom: Feminista irodalomkritika Trend: veganizmus Kapcsolat a szerzővel: rokamonalisa4@gmail.com

Vélemény, hozzászólás?