RÉMÉBRENLÉT

illusztráció - fotó: Bojár Iván András facebook-oldala

Sokáig sötét volt még azután hogy kilökött az ágy. Szomorú negyvenes, megszürkült arcú Greta Thunberg társasága elől menekültem az ébrenlétbe. Híg világos szemében megfakult a régi tűz. Alatta a reményvesztettség száraz ráncai szaporodtak. Nem volt már hatalma. Hatása sem. Minden mondatát rég elmondta, amit elmondhatott. Amit valaha mondania kellett. Szavai pattogva gurultak szét a padlón. Neurotikus volt, kapkodó. Kereste, de nem volt fogása többé a valóságon.

Ott járt, ahol én jártam. Azaz, ahol csak álmomban jártam, mert éberen ilyen helyekre már nem visz el a lábam.

Azt álmodtam, hogy ott vagyok a portfólio ingatlankonferencián. Grupama Aréna, friss életerős betonszag rezeg a levegő gondosan kalibrált páraszemcséiben. Szép sorban érkeznek régi ismerőseim, akikkel építészeti lapszerkesztői előéletemből mind van legalább egy történetem. Süppedő padlószőnyeg, drága öltönyök, százezres unalmas-elegáns táskák, lent a garázsban fénylő tisztára mosott terepjárók. Mindenki nagyon magabiztos, valamennyi kimondott szóból, mondatból sugárzik a határozottság, erő, amit a személyek által képviselt milliárdok hitelesítenek.

illusztráció - fotó: Bojár Iván András facebook-oldala
A kép csak illusztráció

Rohangálok köztük, mondom a magamét: srácok, nem olvastok újságot?, nem látjátok, hogy a klímaegyezmény céljaiból nem hogy semmit nem sikerül tartani, de ma nagyobb a Co2 kibocsátás mint valaha? Nem fogjátok fel, hogy rajtatok múlik? Hogy most azonnal minden milliárdot, ami felett rendelkeztek a Co2 megkötésre, a kibocsátás fékezésére kell elköltenetek, mégpedig a megtérülés, a haszon minden reménye nélkül? Minden épület, amit fejlesztésnek hívtok voltaképp mind egy-egy környezeti katasztrófa! Egy-egy szeg az emberiség koporsójában! Okosak vagytok, de azt a nagyon egyszerű és világos tényt, hogy annak, amit képviseltek, vége!, nem értitek?!

Mindenki udvarias, és halogató gesztusokkal kitér előlem. Sietnek, egymással akarnak kaszinótojást enni a büfében, hogy országos horderejű ügyeiket egyeztethessék. Leráznak, akár egy koldust. Közöttük, ez kétségtelen, úgy is nézek ki. Kopott a cipőm, a nadrágom. Hiteltelen vagyok így. Egyértelmű, hogy nem sikerül ebben a körben összeügyeskedett vagyonnal igazolnom: képes vagyok a valóság képletét jól összerakni. Abban a keretben legalábbis, ami számukra a valóságot jelenti. Melynek köztes mezőjét az önzésről és a megszerzésről alkotott hasonló korlátos elgondolások töltik ki. Nem vagyok, sosem voltam alkalmas, hogy a klub tagja legyek, akit számításba vesznek, akinek hallgatnak a szavára, inkább gyanakodva és udvarias hárítással viszonyulnak hozzám.

illusztráció - fotó: Bojár Iván András facebook-oldala
illusztráció

Színháznak látom az egyenkék öltönyösök rajzását. Mihaszna nagyokos balfaszok táncának. Legnagyobbjaik az építőipar játékszabályai közt lejátszott komplex pénzlenyúlási manőver révén nyert a többiektől elismerést. Azóta néznek fel rá, tartják okosabbnak a többinél. S számomra döbbenet, annak, hogy e trükknek az emberek, a világ jobbulására semmi, legfeljebb az érintettek szűk köre számára van anyagi haszna, értelme, ez senkiben nem kelt megütközést. Tele az aréna folyosója tolvajlásban feltörekvő, a nagyokat irigy csodálattal figyelő még slank ifjakkal, kik tökéletesen elsajátították már a klubtagsághoz elengedhetetlen kódokat. Csak még egy becsületes nagy lenyúlásban nem sikerült figyelemreméltót alkotniuk.

Állunk a megfakult szoknyás, lefogyott, aszott felsőtestén lifegő, olcsó és divatjamúlt business casual blúzában didergő Greta Thunberggel a folyosón, nézzük az önzőket, a korlátos belátóképességűeket, akik az élet nyertesei. Nem rosszemberek ők, csak rossz emberek. Elégedettek, nyugodtak, ma is nyertek egy játszmát.

Odasodródom egyikükhöz. Ő tényleg nagymenő. Akár egy kínai mandarin, arcán sosem hervadó titkos jelentésű derűvel tud megállapodni hatalmas, teljesen fölösleges és elképesztő károkat okozó beruházásokról akár a személyes ellenségeivel is. Okos ember, tudja, hogy ne tudná, hogy végső soron saját imádott gyerekei életét éli fel. Mégis teszi, mégsem tud finoman nyikorgó kézzel varrott cipőjéből, illatos és lágy szignálokkal kommunikáló terepjárójából kilépni. Önmaga szabályozza le a gondolatait, ha azok az e körben kötelező szűken tartott valóságkép keretén túlmerészkednének. El oda, ahol én látom a vészterhes összefüggéseket. S amelyekért sehol nem jár visszaosztás, sem év végén osztalék.

Greta Thunberg - fotó Vouge
Greta Thunberg – a Vouge felvétele

Hevesen monologizálok neki, szinte a kabátja hajtókáját rángatom. Értsd meg, indulatoskodom felé, ha a robogó vonat bemegy az alagútba, akkor nincs tovább! Ott bent még megy egy darabig, pár kilométert rohan zakatolva, de az alagút vége: fal! Nem úszhatja meg, nagy erővel belecsapódik. Most még kint vagyunk, – figyelsz?! – még nyitott széles tájon fut a vonat, még egy eltérítő mozdulattal, ha lenne lélekjelenléte a masinisztának, kiránthatná a sínről, s a szerelvény kifutna a mezőkre, talán anélkül hogy felborulna. Zötyögve-rángatózva de elmenne egy darabig a sáros szántásban. Aztán megállna. Keletkezne kár, talán kisebb veszteségek is, összetörnének a sörösüvegek a büfékocsiban, de végül katasztrófa nélkül mindenki kiszállhatna onnan. Csak egyvalaki kéne, aki képes, aki meg merné tenni azt a parányi eltérítő mozdulatot, hogy a vonat kizökkenjen a determinált irányból.

Hátam mögül érkezik valaki. Nem látom, csak a beszélgetőtárs arcának felderüléséből következtetem, fontos nagyember jön. Az én Nagyemberem, aki eddig megengedő türelemmel hallgatott, a könyöklő büféasztalnál hagy, megkönnyebbült mosollyal kifordul a képből. Néhány kiürült maszatos tányér marad csak előttem, villák, félig ivott poharak. Meg a riadt szemű vénkisasszony Greta Thunberg, aki már biztos benne, hogy tényleg, de tényleg semmit nem tehet.

Author: Bojár Iván András

BOJÁR IVÁN ANDRÁS (Budapest 1964) művészettörténész, művészeti szakíró, kurátor, közel kétezer cikk, interjú, esszé, tanulmány, novella, memoár és néhány kötet szerzője, vagy szerkesztője. 1989–1994: A Magyar Narancs című lap alapító szerkesztője, 1990–91 során főszerkesztője; 1989–1999: szerteágazó tevékenység az elektronikus média kulturális, művészeti és építészeti műsoraiban. Magyar Televízió: Mezítláb, Kultúrember, Mélyvíz, Múzsa, Kézirat, Repeta, Lyoni omnibusz, Hello Magyarország, Záróra, Publikum c. műsorokban munkatárs, szerkesztő, műsorvezető; 1992–2000: a Café Bábel című társadalomtudományi folyóirat szerkesztője; 1992–1997: óraadó, majd adjunktus a Színház- és Filmművészeti Egyetem Film Tanszakán; 1998–2016: az OCTOGON architecture&design folyóirat alapítója és főszerkesztője; 1999-ben létrehozza az OCTOGON Építészetkritikai Műhelyt (OÉM) ; 2003-ban az általa főszerkesztett OCTOGON Pulitzer-emlékdíjban részesült; 2004-ben munkásságáért a Magyar Köztársasági Ezüst Érdemkereszt kitüntetéssel díjazzák; 2004-ben megalapítja a Szeretem Budapestet Mozgalmat; 2005-ben a Budapest2010 Európa Kulturális Fővárosa projekt igazgatója; 2006–2009: az OCTOGONart Galéria megalapítója és működtetője; 2007–2009 között az OCTOGONart Galériával párhuzamosan működteti a Körzőgyár nevű kiállítóhelyet; 2006–2011: Budapest Főváros Közgyűlésének városarculati tanácsnoka, képviselő, majd főpolgármesteri főtanácsadó; 2009–2010: Rádió Café: Építő kritika – a kiskanáltól a villákig című beszélgetőműsor szerkesztője és műsorvezetője; 2013-tól kezdve művészeti írói tevékenysége mindinkább a fotó felé fordul. Cikkeket,tanulmányokat publikál, előadásokat tart fotótémában; 2015-től tevékenysége a szépirodalomra fókuszál, novellákat, irodalmi esszéket, visszaemlékezéseket ír; 2018–2019: az Építészfórum internetes újság főszerkesztője; 2019 júliusában létrehozza a 10 millió Fa környezetvédelmi szervezetet, aminek a vezetője. Számos könyv szerzője. Emellett kiállításokat rendezett a Bartók 32 Galériában, a Műcsarnokban, a Balassi Intézet külföldi helyszínein (Bécs, Párizs, Berlin etc.), a Deák Erika Galériában, a FUGA-ban, az ENSZ székházában Bécsben, valamint közel száz (köztük fotó-) kiállítást az OCTOGONart Galériában és a Körzőgyárban, valamint művészeti vásárokon. Legutóbb, 2016 áprilisában a Mai Manó Házban rendezett kiállítást Hauer Lajos fotográfus számára. 2018-ban édesapja, Bojár Iván életművét mutatta be a 2B Galériában, és Budapest Bizarre címmel csoportos tárlatot rendezett a B111 Loftban. DÍJAI: 1996: Suvenir-díj; 1997: Tell Vilmos-díj, MTV Képzőművészeti Szerkesztőség; 1998: Magyar Lajos-díj, Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MUOSZ); 1999: Ezüst szög-díj. * FŐBB MŰVEI: • Új magyar építészet (kiáll. kat.), 1998 • Preisich Gábor (monográfia), • Építészek-Vallomások, Budapest, 1999 • Virág Csaba (monográfia), • 100 ház Budapesten a kilencvenes években, Budapest • Kortárs magyar építészet, Budapest. * Káli Nagy Könyv (2018)