"Addig fogok táncolni, amíg élek."

Pogány Éda nem véletlenül mondja, hogy számára a tánc és a mozgás genetikai és kulturális örökség, hiszen, ha szabadidejében nem épp argentin tangót, vagy kubai salsát jár, akkor önkéntes személyi és aerobic edző. A Coca-Cola Magyarország kommunikációs igazgatója elmesélte azt is, hogy az interperszonális és szervezeti kommunikáció már akkor is érdekelte, mikor még azt sem tudta, hogy „mi fán terem a pr”. (A szakember a PR Herald gondozásában megjelent „A hazai pr-szakma arcképcsarnoka” című digitális kiadvány számára nyilatkozott.)

– Tanulmányait a Bécsi Orvostudományi Egyetemen kezdte, majd úgy döntött, inkább Budapesten, az ELTE Bölcsészettudományi Karán folytatja. Ezek szerint eleinte nem a pr foglalkoztatta…
– 19 éves voltam, azt sem tudtam, mi fán terem a pr, bár ha fán teremne, biztos tudtam volna, mert a biológia nagyon érdekelt, ahogy a filozófia és a nyelvek is. Így jött az első választás, és idővel kristályosodni kezdett, hogy mit is szeretnék igazán. A pr-ről még ekkor sem tudtam sokat, viszont az interperszonális és szervezeti kommunikációt már akkor is izgalmasnak tartottam. Ennek éppen most 25 éve…
– Több mint tíz évig dolgozott a Procter & Gamble-nél, ahol többek között a vállalati kapcsolatokért és a pr-tevékenységekért volt felelős. Volt, hogy egyszerre öt országban is vezette az egyes márkákhoz tartozó pr-programokat. Eszközhasználat tekintetében látott valami különbséget az európai országok között?
– Valóban, korábban több mint tíz évig dolgoztam a Procter & Gamble-nél. A pr-eszközök használata akkoriban – a felelősségi körömhöz tartozó öt országban – nem különbözött lényegesen. Az internet penetráció mindenhol sokkal alacsonyabb volt még, bár Szlovéniában már akkor is lehetett látni, hogy ennek a médiumnak komoly, és egyre növekvő szerepe lesz a vállalati- és márkakommunikációban.
– A Coca-Cola a második legismertebb szó a Földön. Önök tulajdonképpen elsősorban nem a terméket, hanem az életérzést adják el. A reklámokkal sikeresen formába is öntik ezt. De mi a helyzet a pr-tevékenységgel? Miképpen tudja erősíteni ezt az imázst?
– Tudni kell, hogy a világban kétféle vállalat is viseli a Coca-Cola nevet. Az egyik maga a márkatulajdonos The Coca-Cola Company és leányvállalatai, amelyek a márkakommunikációért, vagyis az életérzésért felelősek. Rajtuk kívül a palackozócsoportok és leányvállalataik is viselik ezt a nevet. Jómagam a Coca-Cola Hellenic palackozócsoport magyar leányvállalatának kommunikációs vezetője vagyok, azaz elsősorban nem a márkával, hanem a magyarországi üzemekkel, befektetésekkel, fejlesztésekkel, vállalati felelősségvállalással, innovációkkal és üzleti megoldásokkal kapcsolatosak a mindennapi teendőim. A vállalati kommunikációban olykor előny, olykor hátrány a világ egyik legnagyobb márkájához kötődni, hiszen amennyi hideget-meleget kap a közvéleménytől ez a márka, azt az újságírók vagy döntéshozók mind a vállalatra is vonatkoztatják. Amit tudni érdemes a Coca-Cola Magyarországról, mint termelő vállalatról az az, hogy fennállása óta több mint 100 milliárd forintot ruházott be hazánkban, két palackozóüzemet és tíz telephelyet tart fenn. Ezernél több munkatársat foglalkoztat országosan, beszállítóinak több mint kétharmada magyar. Megnyerte 2009-ben a Figyelő Top 200 Vállalati Társadalmi Felelősségvállalás díjat, és Zalaszentgróton palackozza az ottani vízbázisból feltörő NaturAqua természetes ásványvizet. Ezen felül több mint 40-féle megoldást kínál a feltöltődésre, hidratációra mindenkinek. Mi ezekkel az üzenetekkel erősítjük a vállalat és az általa forgalmazott márkák jó hírnevét nap, mint nap.
– Szeret táncolni, sportolni, ha jól tudom főleg az aerobic áll közel a szívéhez. Egy közösségi oldalon azt írja magáról, hogy miközben Ön jól érzi magát, segít másoknak is jól érezni magukat. Ezt úgy kell érteni, hogy edzéseket is szokott tartani?
– A tánc nekem genetikai és kulturális örökség egyaránt: kaptam egyfelől szüleimtől és a szülőhelyemtől, Havannától, másfelől pedig Afrikától, ahol felnőttem. Addig fogok táncolni, amíg élek. Ez kikapcsol, feltölt és szórakoztat, közösséget épít és fitten tart, közel hoz a zenéhez, és az embereket is egymáshoz – mi kellhet még a szabadidő eltöltésére? Kedvencem az argentin tangó és a lindy-hop swing, amiket csak most tanulok, meg a kubai salsa, de például az angol keringőt is nagyon kedvelem. A Coca-Cola Testébresztő programját immáron hatodik éve vezetem, így szinte természetes volt számomra, hogy személyi edzői, aerobik edzői és gerinctréneri vizsgákat tegyek – innen az idézet a kérdésben. Dunaharasztiban van egy Testébresztő termünk, egy kis tornaterem, ahol kolléganőimmel önkéntes munkával igyekszünk mindent megtenni azért, hogy egy-egy dolgos nap után minél többen csatlakozzanak hozzánk, és rendszeres testedzéssel tegyenek az egészségükért, és hogy ezt helyben meg is tudják tenni szakképzett vezetéssel, a munkahelyükön, a lehető legkisebb idő ráfordításával. Ezen kívül továbbra is érdekel, hogy emberek hogyan viszonyulnak egymáshoz, hogyan kommunikálnak, alkotnak szervezeteket, és ezek hogyan működnek, változnak. Ezt leginkább a tranzakcióanalízis tükrén keresztül szemlélem. Képzésre járok harmadik éve, ami szintén kedvelt időtöltésem, csakúgy, mint a coaching, ami egyben a párom szakterülete is. Három fiú édesanyja vagyok, ketten már felnőttek, egyetemek padjait koptatják, és mindketten táncolnak is. Legkisebb fiam általános iskolába jár. Sokat vagyunk együtt, és nagyon szeretjük a Balatont.

 

A fenti interjú szerepel A hazai pr-szakma arcképcsarnoka (2012) című kiadványban.

Ha még több prominens pr-személyiségről szeretne olvasni, rendelje meg a PR Herald kiadásában megjelent, digitális portrékötetet!