Olaszország hosszú évtizedek óta a magyarok egyik kedvenc úti célja. Évente több ezer honfitársunk látogatja meg az országot. Sokan azonban úgy indulnak neki a nyaralásnak, hogy nincsenek birtokában a szükséges információknak. Ebben a kis összefoglaló írásban próbálunk segítségére lenni és útmutatással szolgálni mindazoknak, akik Olaszországba készülnek.

Úton Firenzébe

Aki a toszkán vidéket óhajtja bejárni, sok helyen szeretne megállni és élvezni a kis falvak hamisítatlan atmoszféráját, mindenképpen az autót javasoljuk, mint közlekedési eszközt. Olaszországot kétféle útvonalon érthetjük el: Ausztria felé, illetve Szlovéniát átszelve. Előbbi jobban beépült a köztudatba és valamivel frekventáltabb, míg utóbbi mellett több pozitív érv is szól. Elsődlegesen, hogy rövidebb, majd 120 kilométerrel. Másfelől rendkívül jó minőségű szlovén pályán autózhatunk, úthibák, terelések, vagy indokolatlan korlátozások nélkül. Tehát mindenképp Szlovénia felé célszerű venni az irányt. Ami a költségeket illeti, kint tartózkodásunk időtartamától függően választhatunk 10 napos, illetve 1 hónapos autópálya matrica között. A kisebbik átszámítva 4800 forintot kóstál. Akármelyikre is esik a választásunk, a magyar-szlovén határhoz közelítve bármelyik benzinkúton megvehetjük. Ki is kell ragasztanunk a szélvédőre, a matricán feltüntetett helyek valamelyikére.

Az üzemanyagár különbség is jelentős Magyarország és Szlovénia, de főként Olaszország és Szlovénia között. Az itthoni árakhoz mérten 2012 nyarán nagyjából 70 forinttal tankolhattunk olcsóbban Szlovénia bármely töltőállomásán, ugyanis ebben az országban egységes az ár, így nem kell sakkozunk, hogy hol tankoljunk. Erősen ajánlott Magyarországot elhagyva teletankolni és már az olasz határátlépést és tele tankkal várni. Így komoly összeget faraghatunk le az utazás büdzséjéből. Egyébként huzamosabb ideje az említett országokban a 95-ös benzin kerül többe, míg itthon a gázolajért kell többet fizetnünk. Nem árt tehát kihasználni a szlovén lehetőséget, tekintve, hogy Olaszországban autópálya mellett a 95-ös benzin ára átszámítva elérheti az 560(!) forintot is. A gázolaj átlagosan 50-60 forinttal kerül kevesebbe. A városokba érve is csak néhány centes csökkenést tapasztalhatunk a pályához képest.

Az olasz autópályákon a kapus fizetőrendszer van érvényben. Nem éppen költség hatékony megoldás, viszont értékes órákat spórolhatunk vele. Átlagosan 120-140 kilométerenként köteleznek fizetésre minket. Egy ilyen etap nagyjából 11 euróba kerül. Ha nem elég rugalmas a költségvetésünk és úgy döntünk, hogy letérünk az autópályáról, akkor sem járunk rosszul, mert a falvakon és kisebb városokon átvezető utak sokkal érdekesebbek, és látványosabbak, mint a monoton sztráda. Az aszfalt minőségére sem lehet panaszunk, ami a tájat illeti, azt tényleg látni kell. A hegyekre fel-és levezető szerpentinek rendkívül jól autózhatóak és nagyszerű vezetési élményt nyújtanak. A sebességkorlátozó táblák elhelyezésében is felfedezhetjük az olaszok laza mentalitását, hozzáállását. Példának okáért, egy visszafordító balkanyar itthon minimum 30-as, de inkább 20-as táblával jár, náluk marad az éppen addig érvényben lévő korlátozás, legyen az 50, vagy akár 70. Előfordul olyan is, hogy egy szűk faluba érkezve, arra leszünk figyelmesek, hogy 70 km/h a megengedett sebesség. Teljességgel abszurd. Akárcsak az itáliaiak közlekedési kultúrája, vagyis ami nincsen nekik. Ebből fakadóan kiváltképp legyünk figyelmesek és körültekintőek, mert egy tapasztalat sofőrt is könnyen zavarba hozhat egy-egy szituáció.

Firenze

Firenze 11-12 órányira fekszik Budapesttől. A város 50 kilométeres körzetében érdemes szállást néznünk, ezek olcsóbbak, és autóúton gyorsan és könnyen meg tudjuk közelíteni a belvárost. Úgy gondolom, annak, aki Firenzébe készül, nem kell bemutatnom ezt a pompás reneszánsz várost. A Piazzale Michelangelo-n található egy ingyenes parkoló, ahová célszerű a reggeli órákban érkezni, ugyanis 10-11 körül már a kitartásunkon múlik, hogy találunk-e parkolóhelyet vagy sem. A térről lenyűgöző kilátás nyílik a városra: már messziről megcsodálhatjuk a várost kettészelő folyót, az Arno-t, a Duomo-t, a Campanille-t, a Palazzo Vecchio-t és a Ponte Vecchio-t. A belvárost érdemes gyalog megközelíteni, nincsenek nagy távolságok és sok a sétálóutca. Ha csak az épületekre vagyunk kíváncsiak, akkor 2-3 nap alatt rohamtempóban meg lehet nézni a fő látványosságokat. Ha azonban szeretnénk meglátogatni a múzeumokat (többek között az Uffizi képtárat), akkor minimum egy hetet ennek a csodálatos városnak kell szentelnünk. A fő, turisták által uralt tereken ne vásároljunk szuvenírt. Inkább keressük fel a Duomo-tól körülbelül 2-3 perc sétára lévő San Lorenzo templom melletti bazársort, ahol 2,5 euróért 3 hűtő mágnest is hazavihetünk, ellentétben a Duomo melletti standokon, ahol egy darabot árulnak 3 euróért. A folyó másik oldalán – Ponte Vecchio közelében – található a Pitti palota a színpompás Boboli kerttel, ahol ugyancsak érdemes eltölteni 1-2 órát.

Készüljünk fel a számunkra merésznek tűnő árakra. Keressünk egy szuper- vagy hipermarketet, amennyiben élelmiszert szeretnénk vásárolni. A turisták által látogatott belvárosokban akár a három-, négyszeresét is elkérhetik ugyanannak a terméknek, amelyhez máskor/máshol 60 euro centért hozzájuthatnánk. Nem térhetünk haza Olaszországból úgy, hogy ne ennénk egy tradicionális, itáliai pizzát. Ennek ára 5-10 euróig terjed, attól függően, hogy milyenre vágyunk, és általában az ár nem tartalmazza a szervizdíjat (2 euro). Ha frissítőt is szeretnénk hozzá fogyasztani, talán jobb lenne előre gondoskodni róla, ugyanis egy 0,33 literes kóláért akár 5 eurót is elkérhetnek, de 3-at biztosan. Ki lehet fogni olcsóbb szállásokat, de az eltöltött éjszakák után pluszban fizetnünk kell még pár eurót. Pénzt váltani semmiféleképpen ne akarjunk Olaszországban, a kezelési díj miatt sokat bukhatunk rajta.

Firenzén túl

Firenze környékén még számos gyönyörű város található, amelyeket ugyancsak megéri meglátogatni. Leonardo da Vinci szülőfaluját, Vinci-t, a középkori Siena-t, Monteriggioni-t, Pistoia-t, San Gimignano-t, Lucca-t, és természetesen Pisa-t, a dómot a keresztelőkápolnával és a Ferde Toronnyal. A tengerpart mentén olyan népszerű üdülőhelyek fekszenek, mint Viareggio, Forte dei Marmi és Livorno. Egyes szállodáknak saját plázsuk van, napágyakkal, napernyőkkel, a szabad strand azonban mindenki számára rendelkezésre áll. Viareggio-nál a tenger tiszta, de a homok és a hullámok által felkavart üledék miatt búvárkodásra alkalmatlan.

Toszkána Olaszország egyik legszebb és leglátogatottabb területe, egy külön világnak érzi az ember az országon belül. A hegyek, dombok közti szerpentinek, mediterrán házak, reneszánsz épületek ékes példái az ember és természet békés szimbiózisának. A régiót a természet ellátta minden jóval, de az ember volt az, aki kerek egésszé alakította. Tökéletes úti cél nemcsak Olaszország, hanem a szépség és a reneszánsz szerelmeseinek is. Az idelátogatók nem fognak csalódni, de mindenféleképpen készüljenek fel alaposan a nagy utazásra.

Boun viaggio!

Társszerző: Szabó Bence