MEGOSZTJA ONLINE MÓDSZERTANÁT A METU

A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) már hetekkel az online oktatásra való átállás előtt felkészült az új koronavírus-járvány terjedésével járó különböző szcenáriókra. Így a METU-n – a hazai felsőoktatási intézmények között elsőként – már az elrendelt egyetemlátogatási tilalom másnapján online formában zajlottak az órák. A többi oktatási intézményt segítendő, a METU március 16-án saját honlapján nyilvánosan elérhetővé teszi online oktatási módszertanát és az oktatóinak készített útmutatókat.

A koronavírus-járvány miatt hozott kormányzati intézkedések értelmében a hazai egyetemek kizárólag távoktatásban folytathatják tevékenységüket. Az oktatás rövid időn belüli teljes átszervezése a legtöbb hazai intézményt nagy kihívás elé állította. Az egyetemek többségén rendkívüli szünetet rendeltek el, és csak március 23-án kezdik meg a távoktatást. A METU-n az előkészületeknek köszönhetően már tíz nappal korábban, pénteken sikeresen elkezdték azt.

A METU vezetése azt fogalmazta meg célként, hogy hallgatói a megkezdett félévüket eredményesen be tudják fejezni, valamint gyakorlati jegyeket és vizsgaosztályzatokat szerezhessenek úgy, hogy a teljesítéshez szükséges ismereteket online sajátítják el.

A távoktatás első napján a kurzusok legtöbbjét, több mint kétszáz órát tartottak meg a hallgatók nagyszámú online részvételével. A távoktatási formátumban továbbra is a jelenlegi tanrend érvényes, a tanórák az eredetileg meghirdetett időpontokban zajlanak. Az interaktivitás biztosításához az oktatók többféle megoldás közül (például a Zoom élő közvetítés, webinárium, Skype, Microsoft Teams, Google Hangouts, Facebook Messenger) választhatnak, az online oktatás és a hallgatókkal való kapcsolattartás alapplatformját pedig az egyetem által eddig is használt CooSpace nevű e-learning keretrendszer adja.

Az online oktatás pár napos intenzív felkészülést követően indult el a METU Módszertani Intézet vezetője, Kis Márta által kidolgozott módszertan alapján. Az online eszközök használatáról összeállított videós segédanyagokat az IT munkatársai, valamint Hinek Mátyás, a Turizmus és Marketing Intézet vezetője készítették el. A METU oktatói azonnal elkezdték az anyagaik átalakítását (például hangalámondásos, videós tutoriálok készítését), illetve a webinárium tartásához szükséges eszközök megismerését.

Az első pár nap pozitív tapasztalatait látva a METU vezetősége úgy döntött, hogy a járványügyi helyzetre való tekintettel március 16-án, hétfőn saját weboldalán nyilvánosan elérhetővé teszi a távoktatásra való átálláshoz saját oktatói számára készített módszertani segédanyagokat. Ezzel nemcsak a hazai felsőoktatási, hanem az alap- és középfokú oktatási intézmények tanárait is segíteni kívánja.

A METU Módszertani Intézete az elmúlt héten mindegyik, az intézmény oktatói számára javasolt online platformot tesztelte, ezekhez szöveges és videós útmutatókat készített, hogy az eddig ismeretlen eszközök használata is gördülékeny lehessen. A Budapesti Metropolitan Egyetem tapasztalatai szerint azonban nem a tananyagok digitális megosztása, hanem a módszertan kialakítása a siker kulcsa: ennek fókuszában a heti célkitűzés, feladat megfogalmazása áll, amihez számtalan segédanyagot kell a diákok rendelkezésére bocsátani, kommunikációs csatornákat nyitni, biztosítani a kérdezés lehetőségét, illetve rendszeresen értékelni az elvégzett munkájukat.

A Budapesti Metropolitan Egyetemen az elmúlt években kidolgozott és az idei tanévben intézményi szinten bevezetett myBRAND oktatási módszertan által megszerzett gyakorlati tapasztalatok és attitűdváltás nagyban segítették a METU oktatóit és hallgatóit abban, hogy ilyen rövid időn belül reagálni tudjanak, új megoldásokat találva, a felsőoktatást érintő rendkívüli változásokra.

Author: Bognár Gergely

Felsőfokú tanulmányait a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán (BKF) végezte. Pr-szakmai gyakornoki időszakát a Comprad Kommunikációs Ügynökségnél töltötte, ahol később pr-asszisztensként, pr-tanácsadóként, majd projektvezető pr-tanácsadóként segítette – összesen hat évig –, több mint másfél tucat hazai és nemzetközi ügyfél kommunikációját. Két évig a Nézőpont Intézet cégcsoportjának kommunikációs igazgatójaként tevékenykedett, majd a Young&Partners senior stratégiai pr-tanácsadójaként és fejlesztő trénereként dolgozott, később a cég pr-vezetője lett. Jelenleg a NEST Communications pr- és tréning vezetője. A PR Herald kommunikációszakmai főszerkesztő-helyetteseként interjúkat, riportokat ír; vezető szerkesztőként jegyzi „A hazai pr-szakma arcképcsarnoka” című digitális portrékötetet. Kapcsolat: gergelybognar@gmail.com

Vélemény, hozzászólás?