KISASSZONYOK (Little Women, 2019)

Megnéztem a Kisasszonyok (Little Women, 2019) című Greta Gerwig filmet. Ez a film lesz az, amit férfiak csak akkor fognak megnézni, ha akarnak cserébe valamit, mert annyira nem kíváncsiak semmire, amiben az identitásuk nem, vagy alig képviselteti magát. Valamiért a Francis Ha után (nem ő rendezte, de ő volt a főszereplő) azt hittem Gerwig komolyabb csaj.

Erre itt van egy romantikus tabló, klisés karakterekkel, mert milyen az a kissé léha fiatalember, akibe még Timothée Chalamet sem tud életet lehelni? (Első csalódás, mint Gatsby, Woody Allen Esős vasárnapjában). Persze, ez nem az individuumok kirajzásának kora, meg azt hiszem, Gerwig nem is engedte elterelni a figyelmet Saorsie Ronanról.

A film a polgárháború korában játszódik a massachussets-i Concordban, ahonnan apa elment harcolni a déliek ellen, a négy lánytestvér pedig édesanyjukkal és a cseléddel marad, de nem mondhatom, hogy egyedül, mert öten ülnek reggel az asztalhoz. A fókusz a legidősebb lányon, Jo March-on van (őt játssza Saorsie Ronan), pénzért ír novellákat, tehetséges is, de amikor New Yorkban a jóképű professzortól megkérdezi milyenek, rögtön besértődik és felmondja a barátságot.

Keresztül-kasul jönnek, mennek az események. Annyira romantikus eszménnyel telített minden (privát postaláda az erdőben ezüstös kulccsal, korcsolyázás a befagyott tavon), hogy még ha nem is akar az ember minden bukszusban egy pedofil erőszaktevőre bukkanni, vagy egy hideg-korlátozó anyára, valahogy mégis várja, de sajnos senki nem akadályozza a kisasszonyok tervét, nincs semmilyen konfliktus, csak egy, mely a négy lányból csak kettőt érint: korabeli társadalmi normák vs. női autonóm törekvések ellentétéről van szó, de ez a végére szépen el lesz kapálva. Túl szépen. Oké, hogy maffiózós filmekben még Robert de Niro is üres bőröndöket cipel és ablaküveg van a szemüvegében, de hogy Greta Gerwig is fityegő táskákat cipeltet a főszereplőjével, az minden határon túlmegy.

Viszont pozitív lett a tesztje, ugyan nem koronavírusra, hanem a Bechdelre, azaz két nevesített nő beszélget egymással valamiről, ami nem egy férfi

 

 

 

 

 

 

 

Author: Róka Monalisa

Róka Monalisa Apácatornán született, Magyarországon. Nemzetisége: magyar-görög Szülei: Róka Andor és Ina Thanassis Iskolái: Santa Esmeralda spanyol nyelvű gimnázium és óvónőképző szakközépiskola, Hejőbába Athens Scool of Fine Arts (Greece) Foglalkozása: író, könyv- és filmkritikus Irodalmi mozgalom: Feminista irodalomkritika Trend: veganizmus Kapcsolat a szerzővel: rokamonalisa4@gmail.com

Vélemény, hozzászólás?