Evangelisták szerepe

Gyökeresen megváltozott a vásárlási döntések meghozatalának eddigi módja, és radikálisan felgyorsult a döntési folyamat, derül ki a Weber Shandwick globális kommunikációs tanácsadó cég legfrissebb kutatásából. Az egész világra kiterjedő felmérés rámutat a fogyasztói csoportokon belül meghatározó befolyással rendelkező szószólók, az ún. „evangelisták” szerepére, akik aktívan fellépnek egy-egy márka, illetve a vállalat számára fontos ügy mellett, vagy ellene.

A mai kihívásokkal teli és gyorsan változó üzleti környezetben a vállalatoknak új, kreatív módszerekkel kell elkötelezettséget teremteniük partnereik között. Ezen „evangelisták” fontos szerepet játszanak az elkötelezettség kiépítésében, mert – különösen az internet segítségével – gyorsan képesek befolyásolni a közvéleményt. Érzelmi kötelék kialakításával és erős elkötelezettség megteremtésével segítenek új fogyasztók megnyerésében, támogatást szereznek egy-egy ügynek, erősítik a fogyasztói lojalitást a márka iránt, és szóbeszéd-marketing útján alakítják a vállalat imázsát. 

A kutatás feltárta, mi befolyásolja az „evangelisták” véleményét, milyen gyorsan alakítják ki az álláspontjukat, és milyen széles körben osztják meg pozitív vagy negatív véleményüket másokkal:

Jelentősen csökkent a vásárlási döntések meghozatalára fordított idő. A válaszadók majdnem kétharmada (63 százaléka) arról számolt be, hogy gyorsabban dönt egy-egy ügy, vállalat, termék vagy szolgáltatás mellett vagy ellen, mint két-három évvel ezelőtt. A jelenség több tényezőre vezethető vissza: a vásárlók sokkal tájékozottabbak lettek, erősebben hallatják a hangjukat, és könnyebben férnek hozzá a döntést segítő információkhoz, szakértői véleményekhez.

Mindenkiből lehet „evangelista”. A felmérés szerint az összes fogyasztó közel fele (45 százalékát) tekinthető „evangelistának”. Az „evangelisták” aktívan cselekednek egy-egy ügy, vállalat, vagy termék mellett vagy ellen: vásárlásra buzdítanak, közvetlenül a vállalatokhoz, vagy választott képviselőikhez fordulnak levélben, illetve bojkottot, tüntetést szerveznek.

Kulcsfontosságú a „kiemelkedő befolyással rendelkező evangelisták” elérése. Közöttük az ún. „térítő evangelisták” kilencszázaléknyi csoportja a legaktívabb. Erősen befolyásolják a többiek döntését, maguk is rendkívül gyorsan döntenek, és sokkal vehemensebben mutatják ki támogatásukat vagy elutasításukat, mint az „evangelisták” 36 százaléknyi, kevésbé aktív csoportja.

A rossz hírek szószólói nem vesztegetik az időt. A Weber Shandwick kutatása az „evangelistákon” belül elkülönítette a „negatív evangelisták” csoportját. Ők aktívan, számos csatornán kürtölik világgá negatív tapasztalataikat, ráadásul sokkal gyorsabban, mint néhány évvel ezelőtt. Az így azonosított fogyasztók 76 százaléka egy héten belül hangot ad az elégedetlenségének.

Az „evangelisták” előretörése elsősorban Európára és Ázsiára jellemző. Európában, Ázsiában és a csendes-óceáni térségben több a másokat erőteljesen befolyásolni képes fogyasztó, mint az Amerikai Egyesült Államokban. Az európaiak és ázsiaiak – amerikai társaikhoz képest –, érzékenyebben reagálnak a környezetvédelmi és társadalmi ügyekre. A regionális különbségek kihívásként, de egyben lehetőségként is jelentkeznek a multinacionális vállalatok számára, akik minél szélesebb körhöz akarják eljuttatni az üzenetüket.

A hagyományos és az új média együtt formálja az „evangelisták” gondolkodását. Véleményüket egy-egy ügyről, vállalatról, márkáról vagy termékről sokkal erősebben képes formálni a média, mint a nem „evangelisták” véleményét. Az összes fogyasztó között az elektronikus, illetve a nyomtatott hagyományos sajtó mellett az online média véleményalakító szerepe a legjelentősebb.

A Weber Shandwick megbízásából 583, 21 évnél idősebb ausztrál, kínai, német, japán, szingapúri, spanyol, brit és amerikai fogyasztót kérdezett meg fogyasztói szokásairól a KRC Research. Az adatfelvételre 2007. tavaszán került sor. A felmérés hibahatára 4,1 százalékpont.

A WS kiterjedt nemzetközi hálózatának köszönhetően globális piacvezető a pr olyan kulcsterületein, mint a vállalati kommunikációs tanácsadás, a fogyasztói public relations, a public affairs, a stratégiai marketingkommunikáció, a médiakapcsolatok, valamint a hírnév- és témamenedzsment. Emellett a WS integrált szolgáltatásokat nyújt a piackutatás, a vizuális kommunikáció és a webkapcsolatok területén.

A Weber Shandwicket számos díjjal tüntették ki a közelmúltban: 2007-ben a PRWeek U.S ügynökségi rangsorában a legmagasabb ügyfél-elégedettségi besorolást kapta, 2006-ban a PR News U.S. Az Év Nagy PR Ügynökségévé választotta, a Holmes Report „Az Év Európai Ügynöksége” címmel tüntette ki, az Asia Pacific PR Awards pedig Az Év Nemzetközi Hálózata-díjjal jutalmazta. A vállalat többször is elnyerte az ENSZ Nagydíját a kiváló teljesítményéért.

A New York-i tőzsdén jegyzett The Interpublic Group of Companies (IPG) tagjaként a világ egyik vezető ügynöksége.
Az IPG a világ egyik vezető hirdetési és marketing szolgáltató vállalata.

A WS budapesti irodája – a magyar piac egyik vezető kommunikációs tanácsadó cége – 1990 óta működik. A cég teljes körű kommunikációs szolgáltatást nyújt a klasszikus pr-től és PA-től kezdve a CSR-tanácsadáson keresztül a termék-promócióig.

A szakma az ügynökség tevékenységét több nemzetközi és hazai díjjal ismerte el, így egyedüli közép-európai jelöltként bekerült a világ legrangosabb nemzetközi kommunikációs versenye, a SABRE Arany Díj jelöltjei közé.

Az ügynökség „a legjobb internetes pr-eszköz” díját nyerte a 4. PRince Award Nemzetközi Public Relations Film, Videó és Multimédia Fesztiválon.

http://www.webershandwick.hu
http://www.webershandwick.com