EGY KARÉJ KENYÉR

Az óra közepén leszek figyelmes arra, hogy a gondosan becsomagolt tízóraiján zongorázik az ujjaival. „– Éhes vagy?” – kérdem, megszakítva az óra menetét. Csak én tudom, hogy valójában én vagyok az. Értetlenül néz rám.

 

A szerző felvétele
A szerző felvétele

– Éhes vagy? – ismétlem, de rájövök, hogy nem érti a kérdést.
Gyorsan segít az osztály több tagja, érkeznek a fordítások egyhamar és egyszerre.
Te, éhen halsz Magyarföldön, ha nem tudod, hogy mondják, hogy „éhes vagyok.” – mosolygok, s arra kérem, hogy tegye el a padról az ételét.
Adjanak egy karé(j) kenyeret!
Mondanék én valamit, tonár nini, éhen nem halnék, kérném a sóstúrót es.
– nevet tiszta szívéből, míg táskájába teszi az ételét.
Meg húst es mondjál hezzá! – jönnek az ötletek…
És hagymát is. – mondom én, zárva ezzel a kis kitérőt.
Titkon az órám pillantok, hogy mennyi idő van még a vacsoráig.
– Éhes vagyok! – jelentem a szünet első percében.
Öltözködésük közepén fordítanak, mindenki tudja már, hogy mit jelent.
Ő meg felém nyújtja a tízóraiját, amin óra alatt zongorázott ujjaival.

(2015, a frumószai iskolában)

Author: Máthé Kriszta

Tanulmányai: Ady Endre Sajtókollégium, Nagyvárad, Babeș–Bolyai Tudományegyetem, pedagógia-magyar szak, Kolozsvár. Három évi erdélyi tanári munka után 2006-ban Csángóföldre költözik, Frumósza faluban, magyartanár lesz a helyi román tannyelvű iskolában. Az első tanév magában egy harc, nincs a magyarórák számára szabad osztályterem, nincs órarend. Megfogalmazódik a lényeg: presztízskérdéssé kell varázsolni a magyarórákat, csak így lesz maradása. Megálmodja, megalkotja. Megszületik a kislánya. Új szelek fogadják visszatértekor. Kifogásolja a moldvai magyar nyelvű oktatás szakmai szintjét, ennek hangot is ad. Úgy véli, sokkal többet kellene kihozni a magyar nyelvű oktatásból, nehezményezi, hogy a magyar vezetők nem látják, nem értik, nem érzik presztízsnek a magyarórákat Csángóföldön. Úgy alakul, hogy a román tanügyi rendszernek köszönhetően marad Moldvában, az iskola igényt tart munkájára. Önálló nonprofit kft-t hoz létre párjával a frumószai magyar oktatásért. Önállósodnak. A 10. tanévet kezdi szeptemberben szakképzett magyartanári minősítésben magyar anyanyelvükre tanítja a frumószai csángó gyerekeket. Évente párjával együtt átlagban 100 gyereket tanít.

Vélemény, hozzászólás?