AVON-KAMPÁNY: SZEMLÉLETVÁLTÁS

A családon belüli erőszak elleni AVON-kampányával megnyerte a Café PR az idei European Excellence Awards, Public Affairs kategóriáját. A kezdeményezés célja az volt, hogy a családon belüli erőszak önálló törvényi tényállásként történő szabályozását tárgyalja az Országgyűlés, mely célt az összefogásnak sikerült elérnie. Ehhez minimum 50 ezer aláírásra volt szükség, melynek több mint dupláját gyűjtötte össze a népi kezdeményezés elindítója, Halász Pálma, a kampányhoz csatlakozott állampolgárok, közéleti személyiségek, civil szervezetek, cégek, illetve – közel 50 ezer aláírással hozzájárulva az eredményhez – az AVON tanácsadók. Balaton Anitát, a Café PR ügyvezető igazgatóját e projektről, és a két shortlistre kerülő kampányukról is kérdeztük.

– Mik voltak az előzetes ügyfélelvárások? Ezeket miként sikerült a kampány végére teljesíteni?
– A családon belüli erőszak elleni küzdelem az AVON, mint nőkért dolgozó vállalat számára a vállalati felelősségvállalási stratégia egyik legfontosabb pillére. A vállalat ezért döntött úgy, hogy támogatja Halász Pálma, az Élet-Érték Alapítvány elnöke által indított népi kezdeményezést. A kampány kezdetén a cél az volt, hogy sikerüljön az aláírásgyűjtés, tehát a népi kezdeményezés eléréséhez szükséges 50 ezer aláírás összegyűljön, s ennek köszönhetően a Parlament napirendre tűzze a problémakör tárgyalását. Csak titkon reméltük, hogy ezen az úton addig az eredményig is eljutunk, amelyet végül sikerült elérnünk: a szükséges duplája, több mint 103 ezer aláírás gyűlt össze, s a Parlament nem csupán tárgyalta a témát, de ma már biztosan mondhatjuk, hogy a családon belüli erőszak önálló jogi tényállásként bekerül a Büntető Törvénykönyvbe.

Ügyfelünk elvárása volt, hogy az aláírásgyűjtésben az igen kiterjedt, óriási létszámú tanácsadói kör is részt vegyen. A közreműködésük nagyszerűen zajlott, az ő, valamint a civil önkéntesek részvételét az AVON koordinálta. A kampány sikeréért nagyon sokat tett Jaksity Kata műsorvezető is, hiszen döntően neki köszönhető, hogy az aláírásgyűjtéshez 28 hazai ismert személyiség és számos önkéntes segítő is csatlakozott. A Café PR a sajtó bevonásáért felelt.

– Milyen kommunikációs eszközökkel sikerült 2 hónap alatt megszerezni a több mint 103 ezer aláírást?
– A kommunikációs aktivitást 2012. március 8-án, Nőnapon kezdtük a kampányindító sajtótájékoztatóval. Ezt követően terjeszteni kezdtük az időközben többszörösen díjnyertessé vált vírusfilmünket, amelyet az internetes víruskampányon kívül budapesti és vidéki mozikban is vetítettek a filmek előtt (a gyermekfilmek kivételével). A Jaksity Kata segítségével mozgósított hírességek és önkéntesek két hétvége alatt körülbelül ezer aláírást gyűjtöttek össze bevásárlóközpontokban, mozikban. Az aláírások nagy többségét azonban az AVON tanácsadóknak köszönhetjük, akik családoknál, munkahelyeken, közösségi házakban, de az utcákon és metró-aluljárókban is tevékenykedtek. Ők közel 50 ezer aláírást gyűjtöttek. Az ügynökség ez idő alatt klasszikus pr-munkával támogatta a kampány sikerét.

– Használtatok-e újszerű pr-eszközt?
– Talán az ún. érintetti párbeszédfolyamatot említhetném, amely az aláírásgyűjtést követte. Ez az információ, tudás és tapasztalatok megosztásának hatékony formája, és a konszenzusteremtés módja az egyes érintett szakterületek között. Ennek megfelelően a szakmai tudást birtokló civil szervezeteken túl bevontunk politikusokat, valamint a családon belüli erőszak ún. jelzőrendszerét alkotókat is: orvosokat, ügyvédeket, bírákat. Ők egyfajta szakértői testületként járultak hozzá tudásukkal a kampány sikeréhez. A párbeszédfolyamat természetesen folytatódik, az idei első érintetti fórumon megtörtént a legfontosabb ügyek beazonosítása, melyek a jövő stratégiájának alapját képezik.

– Felvettétek-e a kapcsolatot Balog Zoltánnal, a területért felelős emberi erőforrások miniszterével, és a parlamenti képviselőkkel?

– Az érintetti párbeszédfolyamatba bevontunk politikusokat, minden kormánypárt szakértő képviselőjét, akik készséggel álltak rendelkezésünkre, és hozzájárultak a párbeszéd elindításához. Balog Zoltán miniszter úr munkatársai is nyitottak voltak az egyeztetésre, köztük és az AVON között azóta is folyamatos a kapcsolat.

– A kampányfilmet milyen csatornákon terjesztettétek, milyen eredményekkel?
– A vírusfilmet a Facebook-on, a YouTube-on, valamint egy klikk-kampány segítségével az interneten terjesztettünk, konferenciákon vetítettük, s természetesen a sajtó munkatársainak is eljuttattuk. Konkrét adataink szerint több mint 40 ezren látták a filmet, de mivel nem minden terjesztési csatorna – köztük a televíziós sugárzás sem – szolgált mérhető nézettségi adatokkal, ezért becslésünk szerint ez a szám inkább 100 ezerre tehető.

Kép a díjnyertes kampányfilmből.

– A törvényhozás a szeptember 17-én megtartott ülésén 336 igen szavazattal, 10 tartózkodással, ellenszavazat nélkül állt a népi kezdeményezés mellé. Számítottatok-e ekkora sikerre?
– Bár kezdetektől nagyon bizakodtunk célunk elérésében, a kampány indulásakor még egyikünk sem mert volna előre inni a medve bőrére, hiszen korábban már több alkalommal is indult hasonló kezdeményezés a civilek részéről, sikertelenül. Azt, hogy nagyobb sikert értünk el, mint amekkorára számítottunk – tehát hogy valódi, jogszabályi előrelépésre számíthatunk a családon belüli erőszak ügyében –, a kampányban résztvevő sok-sok egyénen és szervezeten túl nagyban köszönhetjük a médiavisszhangnak is, amelyet a kampány generált.

– A továbbiakban milyen módon segítitek a családon belüli erőszak elleni ügyet?

– Számos irányvonal és feladat körvonalazódott, amelyekkel foglalkoznunk kell még. Folytatjuk az érintett szakterületek bevonását és igyekszünk közreműködni abban, hogy a civil szervezetek még hatékonyabban tudjanak együttműködni. Azt hiszem, a jelenlegi legfontosabb feladat az, hogy az új jogszabály a legmegfelelőbb tartalommal kerüljön be a Btk.-ba. Erre a célra egy önálló szakértői munkacsoportot hozott létre a kormányzat, ők már dolgoznak ezen.

Ami a mi szűkebb értelemben vett feladatunkat illeti, úgy tapasztaltuk, hogy egyfajta társadalmi edukációt is szükségessé tesz a problémakör, mert jelenleg még ott tartunk, hogy a bántalmazottak döntő többsége nem mer szólni az őt ért sérelemről, azok a külső szemlélők, akik tudnak a bántalmazásról, legtöbbször úgy érzik, nem szólhatnak bele egy család ügyes-bajos dolgaiba, még akkor sem, ha ilyen súlyos problémáról van szó. Mi úgy érezzük, ezen a szemléleten változtatni kell ahhoz, hogy komoly előrelépést érjünk el, hiszen csak ez a fajta tudatosság működtetheti majd a jogszabályt. A kezdeményezés sikerét követően tovább dolgozunk az edukáció irányában is, legutóbb edukációs tartalmú megjelenéseket helyeztünk el hetilapokban és magazinokban, több témában, melyeket szakértők (a NANE Egyesület, a Patent Egyesület és a STOP Férfierőszak Projekt) segítségével dolgoztunk fel.

– Mesélj a két másik, shortlistre kerülő kampányotokról!
– Különösen jól sikerült program volt a Vodafone Kezdj El Valami Újat Hétvége is, és nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a „Regionális kampány” és a „Legjobb kampány” kategóriában is döntős lett! A 4 napos eseménnyel hálózatmodernizációjának befejezését ünnepelte a telekommunikációs cég. 2012. április 28. és május 1. között számtalan izgalmas programmal, Forma-1-es és Hungaroring autó bemutatókkal, szimulációs játékokkal, zenei koncertekkel és gyermekprogramokkal készültünk. Május 1-jén Jenson Button belvárosi száguldása 100 ezres tömeget vonzott! A rendezvénysorozatról cikkek, riportok, interjúk és egyéb anyagok száza számolt be, amelyek jelentős részében nem csak a világsztár, de a hálózatmodernizációs üzenetek is helyet kaptak. Mindezek mögött nagyon komoly csapatmunka állt: a sikeres bevezető kommunikációs kampányt követően kezeltük a médiapartneri együttműködéseket, részt vettünk a celeb-menedzsmentben, okostelefonos alkalmazásokat teszteltettünk az újságírókkal, sajtóeseményeket szerveztünk és bonyolítottunk le, valamint a teljes helyszíni sajtókezelést menedzseltük az akkreditációtól az exkluzív interjúkig.

Ezúton is szeretném megköszönni nem csak kollégáim munkáját, de ügyfeleink támogatását is, hiszen nélkülük a szakma elismerését sem nyerhettük volna el!

Author: Bognár Gergely

Felsőfokú tanulmányait a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán (BKF) végezte. Pr-szakmai gyakornoki időszakát a Comprad Kommunikációs Ügynökségnél töltötte, ahol később pr-asszisztensként, pr-tanácsadóként, majd projektvezető pr-tanácsadóként segítette – összesen hat évig –, több mint másfél tucat hazai és nemzetközi ügyfél kommunikációját. Két évig a Nézőpont Intézet cégcsoportjának kommunikációs igazgatójaként tevékenykedett, majd a Young&Partners senior stratégiai pr-tanácsadójaként és fejlesztő trénereként dolgozott, később a cég pr-vezetője lett. Jelenleg a NEST Communications pr- és tréning vezetője. A PR Herald kommunikációszakmai főszerkesztő-helyetteseként interjúkat, riportokat ír; vezető szerkesztőként jegyzi „A hazai pr-szakma arcképcsarnoka” című digitális portrékötetet. Kapcsolat: gergelybognar@gmail.com

Vélemény, hozzászólás?