(A)VASPÁLYA

Pótjeggyel Magyarországon

Lassan itt a nyár, hamarosan megindul a tömeges kivándorlás a Fővárosból valami kevésbé idegbeteg helyre. Az egyszeri magyar ember mi mással, mint vonattal közelíti meg a hőn áhított helyet, amely lehet a Nemzeti Tenger (aka Balaton), a Nemzeti Nagy Hegy (aka Mátra) vagy ha nincsen szerencséje, még olykor-olykor leruccan valamelyik Nemzeti Egyetemvárosba, hogy élvezhesse a Nemzeti Vizsgaidőszak kétes értékű örömeit. Azazhogy menne, de a Minisztérium és a jó magyar forint ezúttal közbeszólhat…

Míg május 1-jén a Városligetben önfeledten leégő embereket láthattunk a tűző napon, addig késő estére egy közlemény jelent meg a MÁV-START honlapján: a hónap közepétől „bővítik a csak pótjeggyel igénybe vehető vonatok körét” (ez a jelenlegi állás szerint 216 járatot jelent), amely – kedvezménytől függően, kivéve a bliccelést – 5-25%-os áremelkedést jelent. Bocsánat, nem az áremeléséről van szó, hanem a vonatok típusának változtatásáról – ki gondolta volna, hogy így is kevesebb maradhat a pénztárcánkban, már amelyikben van még egyáltalán valami.

De Ők ezt is megoldották, köszönjük nekik. Így már nem is olyan rossz érzés 400-500 Ft-okkal többet otthagyni a jegypénztárakban. Az sem jelent gondot, hogy nem 30 nappal a változás előtt értesültünk annak bekövetkeztéről, ahogy emeléskor kötelező lett volna, hanem mindössze 14 nappal: hiszen „csak” az idei menetrend – megjegyzem, sokadik – módosításáról van szó. Ha ezeken túllépünk, felmerülhet bennünk a kérdés: mire is fizetünk többet…?

Budapest-Keleti pályaudvar (A szerző felvétele)

IC-vel száguldani kis hazánkban szinte már érezhető luxus – ki ne szeretne Miskolcig úgy utazni, hogy csak egyszer pihen meg a vasparipa? Ráadásul van légkondicionáló, világítás, és manapság már a Nemzeti Számítógép-hálózat is elérhető róluk. Igaz oda – és főleg azon ember mellé – kell ülnöd, ahová szól a jegyed, legyen az ablak, folyosó, előre, hátra, fejjel lefelé. De legalább „biztos” van helyed, ha csak nem kell megküzdened érte egy olyasvalakivel, aki a számok tanulásánál hiányzott az iskolából.

De ne elégedetlenkedjünk, hisz mit nekem 500 forint, ha cserébe királyi fogadtatásban részesülök a Királyi Vasút vonalán? Ezek után azt gondolhatnánk, hogy a gyorsvonati pótjegy bevezetésével ugyanez a kényeztetés vár bennünket, midőn utazni kívánunk (vagy kényszerülünk). Ne gondoljuk!

A MÁV „gyorsvonati” kocsijai mintegy harminc évvel ezelőttig voltak nevezhetőek annak, szolgáltatási színvonalukat tekintve (kivéve a most felújításon átesetteket). Az Eger felé közlekedő IC-kben az egy szem valóban IC-kocsi mögött/előtt személyvonati (!) kocsik vannak, amelyre szintén kell a pótjegy, bár egy részük egészen szépen fel van újítva és még Internet is van. Érdekesség azonban, hogy egyes személyvonatokban ugyanilyen kocsik közlekednek, mégsem kell érte fizetni. Lépjünk rá az útra, és keressünk ebben logikát!

Az nincs, bár felkiálthatna valaki, hogy „de hát gyorsvonat, így hamarabb ott van!” A probléma ezzel annyi, hogy nem feltétlenül, ld. pl. ezt az elemzést, amely Budapest-Székesfehérvár viszonylatban vizsgálja a kérdéskört.

De az ésszerűtlenség tárháza itt nem merül ki. A 100-as Budapest-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony vonalon három féle vonat jár: IC-k,  néhány – szintén pótjegyes – nemzetközi gyorsvonat (ezzel nem foglalkozunk), sebesek és személyek. A közlemény alapján a teljes vonalon járó sebesvonatra kell a pótjegy, amely az elővárost „kihagyja”, a Ceglédtől Záhonyig tartó 309 km-es úton viszont „Apafa megállóhely kivételével minden állomáson és megállóhelyen megáll”.* Az érdekesség abban áll, hogy a Ceglédről induló szintén Záhonyra tartó személyvonat besorolásából adódóan pótdíj nélküli, tehát olcsóbb, holott a kettő között annyi a különbség, hogy ez már nem hagyja ki Apafát és nem a Fővárosból jön avagy tart oda (még a kocsi-összeállítás is jobbára ugyanaz). Felmerül a kérdés, hogy egyszeri vidéki utasként pl. Debrecen-Nyíregyháza között miért fizetek csak azért többet az utazásért, mert a vonatom Pestről jön.

Két ugyanolyan vonat különböző áron (Forrás: mav-start.hu)

A hírek arról szóltak, hogy csak bővült a – papíron – „emelt szintű” szolgáltatást nyújtó járatok köre. Ha azonban áttekintjük az új (de nem szebb és nem jobb) menetrendet, azt vesszük észre, hogy ha 100 km-en túl szeretnék utazni, szinte csak pótjeggyel tehetjük meg, vagy ha nem enged(het)jük meg magunknak ezt a luxust, akkor feldobjuk az átszállás-mentességbe és a gyors odajutásba vetett hitünket, és inkább eldöcögünk személyvonatokkal a Nagyihoz. Csak vigyünk kaját.

Ha fényűző módon a nevében gyorsvonatot, vagy a jobban hangzó, de lassabb sebesvonatot válasszuk, fel kell készülnünk rá, hogy egyetlen jeggyel simán kivágnak a 30 éves vagonokból, amelyek legtöbbször a minimális szolgáltatást sem nyújtják számunkra. De hát jobb a békesség, válasszuk inkább a viszonylagos nyugalmat, és már meg se lepődjünk azon ,hogy a minimum fél órát késő vonaton, kánikulában nem nyithatóak az ablakok. Tanulság: vegyél levegőt még az állomáson és vigyázz rá.

A történet fontossága abban áll, hogy minden távolsági utast érint. Budapestről, ha nem akarunk minden bokornál megállni, pótjegy nélkül nem lehet kimenni, amely kevésbé gond. De ha pl. a 225 km-re lévő Lőkösházát vesszük, akkor onnan egyáltalán nem lehet feljönni a fővárosba, ha csak nem vállaljuk be az 5-6 órás utat a 3 órás helyett. Ez nem választási lehetőség, tehát az ott élőknek számolniuk kell azzal, hogy bizony nincs mit tenni: vagy fizetsz, vagy otthon maradsz.

Választék híján (Forrás: mav-start.hu)

Vagy mész autóval, ami anyagi szempontból reális lehetőség lehet, és félő, sokan gondolkoznak majd így. A vasút megélt már jó néhány károsnak bizonyult döntést (ld. mellékvonalak megszüntetése), de úgy tűnik, a történetnek még nincs vége…

Hajrá vasút!

*A csak Nyíregyháza és Záhony között utazók mentesülnek a pótdíjfizetés kötelezettsége alól.”

Megjegyzés: a Minisztérium közlése szerint a bevételt 427 vasúti kocsi felújítására szánják, amely program valóban el is indult.

Szolnok-Hatvan

Author: Weisz Dávid

Tájékoztatás, értelmezés, tanítás - ez a három tevékenység a tudomány által elért eredményeknek a megszokottól kissé eltérő módon történő kommunikálására vonatkozik. Az aktuális tudományos hírek hátterének ismertetésére törekszem. Kapcsolat a szerzővel: weisz.david@prherald.hu