Manapság egyre nehezebb olyan honlapot, csomagolást vagy reklámot készíteni, ami igazán felkelti a fogyasztók figyelmét és rövid időn belül át tudja adni a kívánt üzenetet. Éppen ezért mára már elengedhetetlenné vált, hogy a nézők szemével lássanak a cégek. Mivel az emberi szem mozgása tudatosan nem irányítható, így a szemkamerás kutatásokkal objektív információkat kapunk a fogyasztók viselkedéséről.

Egy weboldalon a leghasznosabb terület a bal felső sarok. Ide érdemes a logót elhelyezni, amire a fogyasztók nagyobb valószínűséggel fognak emlékezni, mintha az oldalon bárhol máshol lenne. Mindez azzal magyarázható, hogy a (jelen esetben Magyarországon) balról jobbra és fentről lefele olvasunk, így a bal felső sarokból kiindulva a jobb alsó sarokig csökkennek az értékes felületek, azonban van néhány tipp, hogy miként is érdemes felkelteni a nézők figyelmét.

Az egyszerű mindig nagyszerű. Egy letisztult hirdetés, honlap vagy csomagolás sokkal hatékonyabban tudja átadni az üzenetet és sem az agy, sem a szem nem fárad el a sok felesleges információtól.

A piros elemek hatékonyan tudják koncentrálni a szem által bejárt útvonalat. Ezt a trükköt a személyes eladástól kezdve a honlapok tervezésén át a hirdetéskészítésig minden területen lehet alkalmazni. A RED Visual által készített kutatásból kiderül, hogy a piros nyakkendős férfi arcát átlagosan egy másodperccel tovább nézték a résztvevők, mint a zöld nyakkendős férfiét.

A fogyasztók tekintete könnyen vezethető, csupán a megfelelő kompozíciós elrendezést kell megtalálni. Egy hirdetésen a modell tekintete hatékonyan tudja irányítani a nézők figyelmét a fontos információk (logó, márkanév, üzenet) felé.

A ránk néző tekintetek elviszik a figyelmet. Míg az előző példában a modell tekintetével a márkanévre tudtuk irányítani a szem által bejárt útvonalat, addig a következő plakáton lévő ránk néző tekintet épphogy elveszi a figyelmet a termékről és a márkanévről.

A nők figyelme könnyen elkalandozhat, ha számukra kevésbé érdekes hirdetéssel találkoznak. Jelen példában a reklámozott autóra nem fordítottak figyelmet a nők (első kép). Ezzel szemben, sokkal jobban felkeltette az érdeklődésüket, hogy mi is történik a gyerekszobában.

8

Ha már szó esett arról, hogy a nők tekintete hogyan kalandozhat el, akkor vessünk egy pillantást a férfiak nézését befolyásoló vizuális hatásokra. Az első képen az látszik, hogy a férfiak szeme hova koncentrálódik, míg a második példán a nők szeme által bejárt útvonalat figyelhetjük meg. Az alábbi Perrier plakáton a nők tekintete nagyobb utat járt be, mint a férfiaké, valamint a férfiak szeme többször kalandozott vissza a női idomokra.