Képzeljük el, hogy van egy végtelen fonalú gombolyagunk! Ebből a gombolyagból egy hatalmas nagy háló készül, olyan nagy, amit még ember nem látott. A kivitelezésben, vagyis a szövésben egy „Média” nevezetű pók lesz a segítségünkre. Képességei: hatalmas erővel bír, céltudatosan törekszik előre, veszély illetve fenyegetés esetén gyorsan cselekszik, környezetét úgy rendezi, hogy ne lépjen fel zavaró tényező és, hogy az érdekeit érvényesíteni tudja.

Keystone Features fotográfiája

 A 20. századot sokféle jelzővel illetjük, és általában olyasmivel hozzuk összefüggésbe, ami meghatározó tényező vagy kiemelkedő esemény. A század második felét a multimédia térhódítása jellemezte. A fejlődéssel és az évekkel együtt változott az ember információ-éhsége. Egyre nagyobb igény keletkezett a vizualitásra. Ebből adódóan a szövegek ömlesztett világát a képek, a mozgó képek színes kavalkádja váltotta fel. Ma már a mozi is vesztett némiképp a fényéből, mert az embert már nem elégíti ki csupán a látvány, a tett nélküli szórakozás. Részesei akarunk lenni, formálni akarjuk a látottakat. Ez figyelhető meg korunk televíziózásánál.
A médiának köszönhetően olyan rejtett részei a világnak is szemünk elé tárult, amiről fogalmunk sem volt. A természetfilmesek a kontinensek különleges kincseit is megmutatták és ehhez nekünk a házból, de még a szobából sem kellett kilépni. Ilyen és ehhez hasonló élmény-robbanások vezettek ahhoz, hogy központi elemet foglaljon el a televízió és konkrétan maga a televíziókészülék is. Az elrendezést figyelve a szoba központi eleme, minden szegletből látható. Egyfajta modern kandalló, ami köré csoportosul kezdetben az egész szomszédság, az utca, majd később ez leredukálódik a családra. Meghatározza a napunk 24 óráját. Témaként szolgálnak az olyan dolgok, amiket a tévében láttunk: egy borzalmas hír a híradóból, egy sport siker a kedvenc csapatunktól, esetleg egy rekeszizmot megmozgató vicces jelenet az egyik showműsorból.
A technikai eredményeknek köszönhetően különböző eszközök segítettek és/vagy egészítették ki a médiát és a TV-t. Ide tehetjük a VHS-videókazettákat. Bármikor felvehettük kedvenc műsorainkat, filmjeinket, visszatekerhettük, tárolhattuk és addig élvezhettük a felvételt, míg a kazetta fel nem mondta a szolgálatot, hiszen semmi sem tart örökké. Sőt volt erre specializálódott műsor, ahol a nézőket kérték arra, hogy küldjenek be vicces videó-anyagokat az otthon történtekről és mutassák meg másoknak is. Mondhatjuk, hogy korszakalkotó ötlet volt. De amilyen gyorsan jött, olyan gyorsan el is tűnt a kazetta és felváltotta a korszerű DVD. Ez inkább a filmekre specializálódott, de kétség kívül műsorfelvevő szerepet is betölthet. Sajnos tapasztalatból mondhatom, hogy mint a DVD, mint pedig az erre alkalmas lejátszó is csak porfogó eszköz a háztartásban (persze nem mindenhol). Az internet térhódításának köszönhetően pár kattintással nézhetjük kedvenc filmjeinket és válogathatunk kedvünkre az illegalitás határait súrolva.
EGY ÁTLAGOS FELHASZNÁLÓI NAP
Egy nap elemzését szokatlan módon az estével, a lefekvés előtti pillanatokkal kezdem. „Ki mint veti ágyát, úgy alussza álmát!” – hangzik a mondás, ami arra utal, hogy ahogyan cselekszünk, olyan lesz az eredmény is. Ebben a témában kiválóan beleillik az értelmezés és maga a szólás szó szerinti megfogalmazása is, mivel alvás előtt állunk időben. Amilyen programokat tekintünk meg a tévében szunyókálás előtt, az hatással lehet az álmainkra, sőt a másnap reggeli ébredésre. Feltételezésem szerint erőszakosabb képsorok nézésénél, amikor például a gépek fellázadnak, vagy baltás gyilkos kergeti a város lakóit, sokkal intenzívebb, frusztráltabb álmot produkálhat elménk, főleg ha odafigyelve nézzük, nem pedig felületesen bámuljuk a képernyőt, közben más dolgokra összpontosítunk.
A reggeli kávét is rádió bekapcsolásával kezdjük vagy némelyek a tévét is bekapcsolják. A hírek mellett a „napot beindító” dalok is meghatározzák az egész napot. Milyen arccal érünk be a munkába, mikor azt halljuk, hogy természeti katasztrófa történt valamelyik ázsiai országban vagy tömegbaleset és egyéb szörnyű dolgok? Ezt még tetézi az azután elhangzó dalok, zenék stílusa, melankóliája esetleg az időjárás-jelentésben elhangzott borús idő jóslása. Nemcsak a felnőttek, hanem a gyerekek is zenével indítják a napot. Nézzünk körül a reggeli vonaton, buszon, metrón hány ember fülében látunk fülhallgatót? Szinte mindenkinél, a másik felénél pedig a friss, ropogós újságot, ami még néha meleg is a gyártástól. Hasonló a helyzet, ha kocsival közlekedünk. A kocsi beindítását követően megszólal az előre beállított rádióállomás vagy elindul kedvenc CD-nk. Még közlekedünk, úton vagyunk, addig szól a rádió. Néhol a munkahelyen az első szavakat az aktuális hírek, történések követik, amiket aznap reggel hallott, látott, olvasott, és ha esetleg ne adj Isten tájékozatlan vagy talán még ki is közösítenek.

A delet a déli harangszó jelzi, de nemcsak a templom tornyában lévő harang, hanem a rádióban és a tévében is megjelenik. Főleg a közszolgálati tévénél évek óta látható a harangszó történelmi és kulturális képsorokkal. Továbbá, ha munkahelyünkön ebédidőben elszaladunk a közeli kávézóba, biztos vagyok benne, hogy a tulajdonos a kávéház egyik jól látható falára egy nagyképernyős tévét szereltetett fel.
Hazamenet a gyerekek a nap fáradalmait inkább a televízió vagy számítógép előtt vezetik le, gyakran a házi feladat elkészítése előtt. Most előtörhet: „Bezzeg az én időmben!” mondás, amikor főleg hétvégén az utcákat járva játszottunk és vezettük le az energiánkat nevetéssel. Ma már a rengeteg rajzfilmcsatornának köszönhetően a képernyőre szegezik az egészen fiatal gyereket is.
Elérkezett az este, amikor ha jó műsor van terítéken nincs az az indok, amivel a gyereket a tévétől az ágyig ellehet vonszolni, pedig a megfelelő időtartalmú alvás mindenkinek szükséges! Főleg péntek esténként szokott az előfordulni, mivel másnap, vagyis szombaton nem kell iskolába menni ezért késő estig fennmaradhat a gyerkőc a tévé előtt. A gyerek viszont furfangos, mivel tudja, hogy a másnap kora reggelt is tévézéssel fogja indítani. Ezzel viszont néha a szülőket bosszantja fel a hangoskodással (nem tudnak pihenni). Ilyenkor a gyerek körülbelül 6-7 órát alszik. Ezzel elérkeztünk a kiindulóponthoz. Ez így mehet ciklikusan, körbe-körbe a mókuskereket utánozva.
A KÁROS SZEREK ÉS A TÁRSADALOM
A kábítószer, narkotikumok kapcsolata az emberrel már nagyon régi. Kezdetben a varázslók, sámánok, táltosok találták fel és alkalmazták szertartásaik során. Hallucinogén állapotot előidézve kábultan próbáltak jósolni, megoldásokat keresni, gyógyítani. Később az orvostudomány is felfigyelt az ezekben a szerekben rejlő „értékekre”, és a mai napig használják a gyógyszeriparban. Magyarországon kezdetben nem volt beszédtéma a kábítószerezés. Ha a tévében mégis megjelent, akkor a szerkesztők egy késő esti műsorsávba helyezték az erről szóló műsort, attól tartva, hogy a fiatalok droghasználati szokása növekedésnek indul. Hazánkban az első drogfogyasztással illetve ezzel kapcsolatos halálozásról szóló hírek a 60-as években láttak napvilágot. Abban az időben ez csak nálunk számított „kuriózumnak”, mert a nyugati országokban, Amerikában már hétköznapi téma volt. Nem keltett nagy feltűnést az ilyen hír már a második világháború óta. A határok megnyitásával nem csak a drog, de az ezzel kapcsolatos műsorok, filmek újságcikkek is megjelentek nagyobb mértékben. Az erről szóló műsornak, riportmagazinnak gyakran az a küldetése, hogy elrettentse a fiatalokat a droghasználattól, azonban némely esetben épp ellentétes hatást vált ki. A tiltott gyümölcs effektus révén éppen azért próbálják ki, mert tiltott és illegális. Némely latin-amerikai ország épp ezért legalizálta kismértékben a droghasználatot, hogy visszaszorítsa az illegális kereskedelmet. Továbbá miért ne használja, mikor a példaképként tisztelt világsztár is drogokhoz nyúl gyenge momentumaiban?

Keve letartóztatása

A különböző reality-k és beszélgetős műsorok is azt tárgyalják, hogy hogyan forgatta fel egy család életét a kábítószerek, hogyan sodorta a szakadék szélére, mint erkölcsileg, mint anyagilag. Az egyik esetben az RTL Klub bíróságra vitte az ellene szóló vádakat, amiért az Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) 40 millió forintra büntette a tévétársaságot. A Médiatanács a csatorna „Éjjel-nappal Budapest” című napi sorozata kapcsán rótta ki a bírságot, mert helytelenül mutatták be a drogfogyasztást. Az RTL Klub érvei szerint előzetes szakértői vélemény elfogadta és megfelelőnek találta az egyes epizódokat.  Nem először gyűlt meg a baja a hatóságoknak ezzel a sorozattal. Már korábban megbüntették őket, mert szerintük helytelenül ábrázoltak szexuális jeleneteket, főleg olyanokat, ahol homoszexuálisok kerültek intim kapcsolatba egymással. Itt le kell szögezni, hogy nem minden kultúra, társadalom egyforma. Különböző nézeteik vannak az egyiknek és másiknak. A sorozat testvér változatában, a Németországban futó szintén RTL-en vetített Berlin – Tag und Nacht-ban a hazai jelenetekhez képest sokkal szenvedélyesebb jelenetek vannak, ott nagyobb teret adnak az alkotóknak. Az ott levetített jelenetek, nálunk nem mehetnének adásba, mert folyamatosan csörögne a hatóság telefonja. Ennek ellenére sajnos mondhatjuk kis túlzással, hogy lassan többször látjuk a képernyőn Zacher Gábor főorvos toxikológust, mint bármely politikust.

Zacher Gábor a HÍR TV-ben

Az alkoholizmussal az orvostudomány csak a 19. század első felében kezdet komolyan boncolgatni. A bor, a pálinka mindennapi fogyasztása a kultúra része volt. Ittak: étkezésnél, munkánál, vendéglátásnál, áldásmondásnál, ünnepi alkalmakkor stb. Továbbá a gyógyítás részét is képezte. Bizonyos mennyiség ellenállóvá tette a szervezetet a betegségektől- állították az akkori fogyasztók. Én ezt se megerősíteni, se cáfolni nem tudom. A 19. század burgonyapálinka elterjedése miatt az emberek hanyagolták a munkát, mint ahogy a gyermekek nevelését is. Így sűrűn képezte családi vita tárgyát a gyakori részegség. Ebből következtek a válások, agresszivitás, testi ütlegelés és még sorolhatnánk. Különböző egyletek létrehozásával, kampányokkal, felhívásokkal próbálták és manapság is próbálják megakadályozni az alkoholizmus terjedését.
Hiába ragasztanak elrettentő fényképeket és szöveges üzeneteket a cigarettadobozokra, úgyis megvásárolják. Tapasztalatból fakadó megkérdezésre azt a választ kaptam, mikor megkérdeztem, hogy mennyire érintette meg a dobozon látható elrettentő kép, a válasz rá hogy egyáltalán nem foglalkozik vele. Pedig a dohányzás megakadályozása rengeteg energiát és pénzt ölel fel. A sportban is betiltották a dohánymárka általi szponzorációkat. Erre példa a Forma-1, ahol megtiltották, hogy az istállók autóin megjelenjen bármiféle szponzorációs utalás. A valóságshow-kban is szinte már hagyományos elem az alkoholizálás és a cigarettázás. Nehéz megszámolni, hogy hányszor gyújtanak rá például a Való Világ valóságshow szereplői egy-egy adás alkalmával. Erre a szerkesztők is rájöttek és a negyedik szériában kampányt indítottak a cigaretta leszokásról, amivel azt szerették volna elérni, hogy a villalakók is megmutatják akarat kérdése a dohányzás. Nos, ez nem jött be, vagyis csak egy rövid ideig. Az alkoholt is próbálták többször megvonni tőlük, amiből hatalmas nagy botrány keveredett. Erős túlzással: sűrűbben itták a pálinkát, mint a vizet.
Egyesek a drogok közé sorolják a kávézást is, azzal az indokkal, hogy nagyon könnyen rá lehet szokni. Nem meglepő az állítás, mivel kedvünkre válogathatunk a márkák között, és ha nem tudunk dönteni, akkor a tévéreklámok megmutatják, hogy melyiket válasszuk, mert x-y sztár is ezt issza.

Rubint-Réka és Schobert Norbert – Labancz Viktória felvétele

Olyan televíziós szpotokat is lehet látni, főleg az RTL csoport csatornáin (Cool tv, Film+), amiken arra ösztönzik a nézőket, hogy egyenek napi szinten gyümölcsöt és zöldséget, valamint mozogjanak legalább napi 30 percet. Eléggé didaktikus, de mivel ma már Schobert Norbi sem olyan sűrűn mozog feleségével, Rubint Rékával a képernyőn, a szerkesztők úgy gondolják: az efféle jó tanácsoknak is fontos szerepük van. Gyakran hallani elhízott társadalmakról, nemzetekről, akik súlyproblémával küzdenek. Ezek egy része betegségből, genetikai öröklődésből is fakadhat, de nem kizárt az sem, hogy a tévé előtt ülve jobban fogy a chips, a csokoládé és a szénsavas üdítőitalok, kiemelkedően a gyermekeknél.