Szerző cikkei: Abdul-Fattah Munif

AZ ISZLÁM KELETKEZÉSE

Az iszlám vallás keletkezésének vázlatos és rövid történetét csakis az iszlámot megelőző, keletkezésének hajnalán fennálló civilizációk rövid áttekintésével együtt érdemes tárgyalni. Az 6-7. század nagy, kiemelkedő civilizációi nyugatról keletre haladva a következők voltak: a Kelet-Római Birodalom (Bizánc), a szászánida Irán (Perzsia), India, Kína. Ezektől északra és délre nomád népek éltek, komoly katonai erőt képviseltek, és […]

Tovább »

 
 

A NEM-MUSZLIMOK HELYZETE AZ ISZLÁM VILÁGBAN

Az iszlám vallás VII. századi megjelenése előtt a Közel-keleten és a mai iszlám államok területén különböző vallási közösségek éltek Bizánc, illetve a Perzsa birodalmak fennhatósága alatt. Ezek a közösségek a keresztény (főként kopt, etióp monofizita, jakobita, nesztoriánus), a zsidó és a zoroasztriánus vallású lakosságból tevődtek össze. A jakobiták Jordániában, a koptok Egyiptomban, a nesztoriánusok főként […]

Tovább »

 
 

A SZALAFIJJA TÖRTÉNETE

Az Oszmán törökök aranykorát követően, a birodalom 17. században elszenvedett katonai vereségei, területi veszteségei, és gazdasági rendszerének meggyengülése jelentették a hanyatlás első jeleit. Ez a hanyatlás azonban sokkal tovább tartott, mint a kortárs iszlám birodalmak, a Szafavida és Mughal birodalmak hanyatlása. A Szafavida Birodalom sorsa tulajdonképpen egyetlen ütközettel dőlt el. 1722-ben az afgán qandahári Mahmúd […]

Tovább »

 
 

AZ ANDALÚZIAI MUSZLIMOK HATÁSA

A muszlimok közel nyolc évszázadon keresztül uralkodtak Andalúziában, ahol nem csupán a saját civilizációjukat építették fel. Hatást gyakoroltak Keletre és Nyugatra egyaránt, hiszen a muszlim Andalúzia hatása Európára és a szomszédos területekre tagadhatatlan. Műveltté tették a barbárokat erkölcsi, morális hatásukkal, és hozzájárultak az európaiak felemelkedéséhez azáltal, hogy az utóbbiak a muszlimokon keresztül megismerhették az addig […]

Tovább »

 
 

A SZÚFIZMUS

Az arab tasawwuf (szúfizmus, misztika) elnevezés eredetére többféle elmélet született. Az egyik, egyben leghíresebb elmélet szerint a szúf („gyapjú”) szóból származik, és föltehetőleg a korai muszlim misztikusok által viselt gyapjúruhára utal. Egy másik elmélet szerint az aszháb asz-szaf (A Pad emberei) vagyis a Próféta medinai mecsetének hátsó részében lakó szegény muszlimok csoportjának elnevezéséből ered. Egy […]

Tovább »